فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

حکایتى عجیب در صدقه و انفاق

امام هفتم (علیه السلام) مى فرمایند : امام صادق (علیه السلام) همراه با جمعى که داراى اموالى بودند در راه بود ، خبر دادند در این مسیر دزدانى هستند که راه را بر مردم گرفته

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ زید بن علی عن ابیه عن جده (علیهم السلام) قال : قال امیر المومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) : ان فی الجنه لشجره یخرج من اعلاها الحلل ومن اسفلها خیل بلق مسرجه ملجمه ذوات اجنحه لا تروث ولا تبول ، فیرکبها اولیاء الله فتطیر بهم فی الجنه حیث شاءوا ، فیقول الذین اسفل منهم : یا ربنا ! ما بلغ بعبادک هذه الکرامه ؟ فیقول الله جل جلاله : انهم کانوا یقومون اللیل ولا ینامون ، ویصومون النهار ولا یاکلون ، ویجاهدون العدو ولا یجبنون ، ویتصدقون ولا یبخلون .

   امالى صدوق : 291 ، المجلس الثامن و الاربعون ، حدیث 14 ; بحار الانوار : 93 / 115 ، باب 14 ، حدیث 4 .

2 ـ من لا یحضره الفقیه : 4 / 17 ، باب ذکر جمل من مناهى النبى ، حدیث 4968 ; بحار الانوار : 93 / 115 ، باب 14 ، حدیث 5 .

3 ـ کافى : 4 / 27 ، باب فضل المعروف ، حدیث 4 ; بحار الانوار : 93 / 119 ، باب 14 ، حدیث 20 .

و اموال آنان را به غارت مى برند .بدن کاروانیان از وحشت به لرزه آمد ، حضرت فرمودند : شما را چه شده ؟ گفتند : اموالى با ماست که از غارت شدن آن به توسط دزدان راه مى ترسیم .آیا آن اموال را به عنوان اینکه از شماست از ما قبول مى کنى ؟ باشد که دزدان راه اگر آنها را در اختیار تو ببینند گذشت کرده و واگذارند .فرمودند : چه مى دانید ؟ شاید دزدان جز مرا قصد نداشته باشند ، شاید آنها را براى تلف شدن در اختیار من بگذارید .گفتند : مى گویى چه کنیم ؟ آیا اموالمان را زیر خاک پنهان کنیم ؟ فرمودند : نه ، چرا که دفن آنها سبب ضایع شدن آنهاست ، شاید بیگانه اى یا غریبى به آن دستبرد بزند یا ممکن است بعد از این به آن دست نیابید و محل آن را گم کنید . گفتند : چه کنیم ؟ فرمودند : آن را نزد کسى به امانت بگذارید که حفظش کند و از آن جانبدارى نموده و به آن بیفزاید ، و یک درهم از آن را از دنیا و آنچه که در آن است بزرگتر نماید ، سپس آن را به شما باز گرداند و بر شما بیش از آنچه که نیازمندید کامل و تمام نماید .گفتند : چنین امانتدارى کیست ؟ فرمودند : پروردگار عالمیان ، عرضه داشتند : چگونه نزد او امانت بگذاریم ؟ فرمودند : به ناتوانان از مسلمانان صدقه دهید ، عرضه داشتند : در این بیابان چنین افرادى وجود ندارند تا ما به آنان صدقه بدهیم ، فرمودند : ثلث مال خود را تصمیم بگیرید در راه حق صدقه دهید تا خداوند باقى آن را از بلایى که از جانب دزدان مى ترسید به سر شما آید حفظ کند . عرضه داشتند : تصمیم گرفتیم ، فرمودند : پس همه ى شما در امان خدا هستید ، راه را ادامه دهید .حرکت خود را ادامه دادند ، سر و کله ى دزدان پیدا شد ، حضرت فرمودند : چرا مى ترسید ؟ شما در امان خدا هستید . دزدان جلو آمدند ، پیاده شده دست امام صادق (علیه السلام) را بوسیدند و گفتند : دیشب در عالم خواب رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) را دیدیم ، به ما امر فرمودند خود را به حضرت شما عرضه کنیم ، اکنون در اختیار شما و این کاروانیم تا دشمنان و دزدان راه را از آنان دفع کنیم ، فرمودند : نیازى به شما نیست ، کسى که شما را از ما دفع کرد ، دشمنان و دزدان راه را از ما دفع مى کند !کاروان سالم بیابان را پشت سر گذاشت ، ثلث مال خود را به ناتوانان صدقه دادند ، تجارتشان برکت گرفت ، به هر درهمى ده درهم به دست آوردند ، گفتند : برکت وجود حضرت صادق (علیه السلام) چه اندازه عظیم و بزرگ بود ! حضرت فرمودند : برکت معامله با خدا را شناختید ، بر آن مداومت کنید(1) .

 

0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عذاب الهى به خاطر غفلت
انديشه موجب فسحت خلق‏
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
حضرت حسین (علیه السلام(
راه تحصیل نعمت
ربا
اخلاق امیرالمومنین (علیه السلام)
ثروت خداداده و دانش فراوان
حکایت یک انسان الهى
کوردلان لجوج

بیشترین بازدید این مجموعه

گلزار محبت
فقه، زیربناى سلامت عبادات
دو دوست در مسجد الحرام
هدف آفرینش انسان
اخلاق امیرالمومنین (علیه السلام)
راه تحصیل نعمت
حضرت حسین (علیه السلام(
نفس و هفت مرحله آن
اميد در روايات
عذاب الهى به خاطر غفلت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^