فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عدالت

از جمله مسایل محورى در قرآن مجید و روایات مساله ى عدالت است .عدل ، از اوصاف حق و از خصایص انبیا و اولیاى الهى است .انسان عادل محبوب خدا ، و اهل نجات ، و چراغ پرفروغ فضاى حیات و زندگى است .عدل ، اصل و ریشه و واقعیت و حقیقتى است که درباره ى موقعیت آن در نظام هستى گفته شده :بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَالاَْرْضُ(3) .آسمانها و زمین بر اساس عدل برپاست.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ عن ال صادق عن آبائه عن علی (علیهم السلام) قال : کن لما لا ترجو ارجى منک لما ترجو ، فان موسى بن عمران (علیه السلام) خرج یقتبس لاهله نارا فکلمه الله عزّ وجل ، فرجع نبیا وخرجت ملکه سبا فاسلمت مع سلیمان (علیه السلام) و خرج سحره فرعون یطلبون العزه لفرعون فرجعوا مومنین .

   من لا یحضره الفقیه : 4 / 399 ، حدیث 5854 ; بحار الانوار : 68 / 134 ، باب 63 ، حدیث 9 .

2 ـ کافى : 2 / 71 ، باب الخوف و الرجاء ، حدیث 11 ; بحار الانوار : 67 / 365 ، باب 59 ، حدیث 9 .

3 ـ عوالى اللئالى : 4 / 102 ، حدیث 150 .

قرآن مجید در بسیارى از آیات از عدالت سخن به میان آورده ، و همگان را در تمام امور زندگى و شئون حیات دعوت به اجراى عدالت نموده است . اِنَّ اللَّهَ یَاْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسَانِ وَاِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى . . . (1).همانا خداوند امر به عدل و احسان و کمک مالى به اقوام مى نماید. اِنَّ اللّهَ یَاْمُرُکُمْ اَن تُوَدُّوا الاَْمَانَاتِ اِلَى اَهْلِهَا وَاِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ اَن تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ . . . (2).خداوند شما را دستور مى دهد که امانت ها را به اهلش بدهید ، و چون بین مردم به حکومت برخاستید حکومت به عدل کنید. یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْم عَلَى اَلاَّ تَعْدِلُوا اِعْدِلُوا هُوَ اَقْرَبُ لِلتَّقْوَى . . . (3).اى اهل ایمان ! براى خدا قائم و استوار باشید ، بر قسط و عدالت شاهد و گواه بر دیگر ملت ها گردید ، نباید عداوت گروهى شما را به این معنا وا دارد که عدالت نکنید ، عدالت به خرج دهید که عدالت از هر چیزى به تقوا نزدیک تر است.

 رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند :عَدْلُ ساعَه خَیْرٌ مِنْ عِبادَهِ سَبْعینَ سَنَهً ، قیامٌ لَیْلُها وَصِیامٌ نَهارُها ، وَجَوْرُ ساعَه فِى حُکْم اَشَدُّ عِنْدَ اللهِ مِنْ مَعاصِى سَتّینَ سَنَهً(4) .یک ساعت عدالت ، از عبادت هفتاد سال که تمام شبهایش به نماز و همه ى

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ نحل ( 16 ) : 90 .

2 ـ نساء ( 4 ) : 58 .

3 ـ مائده ( 5 ) : 8 .

4 ـ جامع الاخبار : 154 ، الفصل السادس عشر ; مشکاه الانوار : 316 ، الفصل الخامس فى الظلم و الحرام ; بحار الانوار : 72 / 352 ، باب 81 ، حدیث 61 .

روزهایش به روزه بگذرد بهتر است ، و ظلم ساعتى در حکم کردن نزد خداوند از گناهان شصت سال شدیدتر است حضرت على (علیه السلام) فرمودند :مَنْ طابَقَ سِرُّهُ عَلاَنِیَتَهُ ، وَوافَقَ فِعْلُهُ مَقَالَتَهُ ، فَهُوَ الَّذِى اَدَّى الاَْمانَهَ وَتَحَقَّقَتْ عَدالَتُهُ(1) .کسى که نهانش با آشکارش یکى باشد و عملش با گفتارش مطابق باشد ، او کسى است که امانت را ادا کرده و عدالتش محقق شده است.و نیز آن حضرت فرمودند :اَلْعَدْلُ اَساسُ بِهِ قَوامُ الْعالَمِ(2) .عدالت پایه اى است که قوام و برجایى جهان بر اوست.

 مولا (علیه السلام) فرمودند :اَلْعَدْلُ رَاْسُ الاِْیمانِ ، وَجِماعُ الاِْحْسانِ ، وَاَعلى مَراتِبِ الاِْیمانِ(3) .عدالت سر ایمان و موافق احسان و برترین مراتب ایمان است.آنچه در سطور گذشته به تحریر آمد عبارت است از : ایمان ، نماز ، انفاق ، یقین به آخرت ، احسان به پدر و مادر ، احسان به اقوام ، احسان به ایتام ، احسان به مساکین ، گفتار نیک ، اخلاص ، صبر ، مال حلال ، تقوا ، بر ، غیرت ، عبرت ، خیر ، طلب دانش ، امید و عدالت .این امور عالى قسمتى عملى و برخى اخلاقى ، و تعدادى باطنى و شمارى

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ غرر الحکم : 211 ، حدیث 4069 .

2 ـ بحار الانوار : 75 / 83 ، باب 16 ، حدیث 87 .

3 ـ غرر الحکم : 446 ، مدح العقل ، حدیث 10206 ; مستدرک الوسائل : 11 / 319 ، باب 37 ، حدیث 13146 .

ظاهرى است که نمونه اى از زیباییهاى معنوى ، و عواملى جهت اصلاح بعد از بریدن از گناه و توبه از معصیت است . امورى مانند نیت ، معروف ، حریت ، حکمت ، قرض الحسنه ، محبت و مودت ، انصاف ، ولایت ، اصلاح ذات البین ، وفاى به عهد ، گذشت ، توکل ، تواضع ، صدق ، خیرخواهى ، الفت و معاشرت ، جهاد اکبر ، امر به معروف و نهى از منکر ، ورع ، شکر ، مسئولیت ، سخاوت و امثال اینها که از عوامل اصلاح و از زیباییهاى معنوى است اگر بخواهد همراه با آیات و روایات توضیح داده شود از چند جلد کتاب تجاوز مى کند ، به این خاطر تفسیر این امور را صرف نظر نموده ، و عزیزان را به مطالعه ى کتابهاى مفصل از قبیل تفاسیر قرآن و کتاب شریف اصول کافى ، جامع السعادات ، معراج السعاده ، محجه البیضاء ، عرفان اسلامى در دوازده جلد نوشته ى این فقیر ، معانى الاخبار ، خصال صدوق و مواعظ العددیه و امثال این کتب دعوت مى کنم .

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عذاب الهى به خاطر غفلت
انديشه موجب فسحت خلق‏
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
حضرت حسین (علیه السلام(
راه تحصیل نعمت
ربا
اخلاق امیرالمومنین (علیه السلام)
ثروت خداداده و دانش فراوان
حکایت یک انسان الهى
کوردلان لجوج

بیشترین بازدید این مجموعه

هدف آفرینش انسان
پیامبر صلی الله علیه و آله و جوان عارف
درخواست و سفارش خدا به سه چیز
اقرار عیسى به عبودیت خدا
عنایت حضرت امام رضا (علیه السلام)
عذاب الهى به خاطر غفلت
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
در بيان ذكر
توبه آغوش رحمت
صلاح قلب و دين‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^