فارسی
چهارشنبه 29 فروردين 1403 - الاربعاء 7 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
33% این مطلب را پسندیده اند

نعمت خواب

مسئله خواب هم از نعمت هاى بزرگى است كه قدرتش براى همگان مجهول است ، لفظ سبات در آيه شريفه به معناى قطع است ؛ يعنى خواب را باعث قطع حواس از ادراك و احساس و تعطيل كار و فعاليت شما ساختيم تا با آن تجديد قوا نموده با نشاط و راحتى به كار بپردازيد . به راستى ، خواب از نعمت هاى بزرگ پروردگار است و اگر نبود نيروها و اعصاب به سرعت فرسوده مى شد و از كار مى افتاد ، بدترين شكنجه اى كه بتوان براى كسى تصور كرد همين جلوگيرى از خواب است و نيز از فوائد معنوى و اخلاقى آن ، انقطاع از اين عالم است كه ما را به طور منظّم و مستمرّ به ياد خواب ابدى و انقطاع كلّى مى اندازد ؛ زيرا خواب برادر مرگ است .به علاوه رؤياهاى صادقه كه برخى از آنها فوق العاده شگفت انگيز است وجود جهانى ديگر را براى آنها كه درك و دقّت و انصاف دارند به روشنى اثبات مى نمايد ، چنان كه بسيارى از دانشمندان از طريق خواب هايى كه وقايع مدت ها بعد ، جزء به جزء در آنها ديده مى شود كتاب ها در اثبات روح و مابعد الطبيعه نوشته اند .
هم چنين بيدار شدن از خواب ، برخاستن از گور را در قيامت به ياد مى آورد ، چنان كه نبىّ اسلام صلى الله عليه و آله فرمود : همان طور كه مى خوابيد ، مى ميريد و هم چنان كه بيدار مى شويد برانگيخته خواهيد شد !!
وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتاً.
و خوابتان را مايه استراحت و آرامش [ و تمدّد اعصاب ] قرار داديم .
و به دنباله اين آيه به مسئله شب كه راستى از اعظم نعم الهى است اشاره رفته و مى فرمايد : شب را براى شما لباس و پوشاننده قرار داديم .
همان طور كه مادرى دل سوز يا پدرى مهربان وقتى كودك بازى گوش را مى خواهد بخواباند تا سلامت و نشاطش محفوظ بماند و در بازى بيش از حد قوايش را به هدر ندهد ، رويش را با پتو يا لحافى مى پوشاند ، پروردگار مهربان تر از مادر و پدر ، آدميزاد و بسيارى از جانوران را با پوشاك نيلگون شب فرو مى پوشد تا از لهو و لعب زندگانى و تلاش معاش آنها بيش از حد لزوم جلوگيرى كند . اگر شب نبود انسان اين موجود حريص و شايد بسيارى از جانوران ديگر نيز از استراحت و خواب خوددارى نموده به سرعت فرسوده و ناتوان مى گشتند و نيز نعمت شب ، پوشاكى است كه گياه و حيوان را از گرماى سوزان روز محافظت مى كند .
وَجَعَلْنَا الَّيْلَ لِبَاساً. و شب را پوششى مقرر كرديم .
به دنبال مسئله شب به نعمت روز اشاره مى كند ، شمردن منافع روز احتياج به شرح و بسط مفصّل دارد و اين جزوه مجال توضيح روز را ندارد . پس از بيان روز به نعمت باعظمت آسمان هاى هفتگانه اشاره مى كند مى فرمايد : و هفت آسمان را بالاى سر شما استوار ساختيم . براى درك منافع آسمان ، لازم است به كتب هيئت ، كتب نجومى و مجلاّت ارزنده علمى مراجعه كنيد ، تا بر شما معلوم گردد چه گونه مانند ماهى دريا غرق در نعمت حق هستيد .  اگر حوصله بررسى و مطالعه كتب علمى در اين زمينه را نداريد به كتاب مختصر ، ولى فوق العاده ارزنده «خدا در طبيعت» نوشته كاميل فلاماريون و پاورقى هاى ارزنده آن مراجعه كنيد تا از طريق اكتشافات علمى پى به نعمت باعظمت آسمان ها ببريد و از طرفى به كتاب ارزشمند «هيئت در اسلام» نوشته فيلسوف و علاّمه بزرگ مرحوم هبه الدين شهرستانى رجوع نماييد تا مسئله آسمان ها و زمين به طور مفصّل از طريق وحى براى شما روشن شود !!
وَبَنيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعاً شِدَاداً. و بر فرازتان هفت آسمان استوار بنا نهاديم .

 


منبع : بر گرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
33% (نفر 3)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

فهرست ها
اسرار غسل
فهرست
توجه به نعمت
سفارش به استاندار
اطعام به یتیم
روایات و یتیم
علل از دست رفتن نعمت
قرآن بیشتر به نفس عنایت دارد تا عقل
زمینیان بى بدیل

بیشترین بازدید این مجموعه

قرآن بیشتر به نفس عنایت دارد تا عقل
علل از دست رفتن نعمت
توجه به نعمت
فهرست
فهرست ها
استقامت در راه هدف
زمینیان بى بدیل
روایات و یتیم
اطعام به یتیم
تكرار «الرحمن الرحيم» در سوره حمد

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^