فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

راه درمان و يا كاستن از ميزان حسادت چیست؟

براي درمان و يا كاستن مرض حسادت راههاي گوناگوني ذكر كردهاند. از جمله: اين كه حسود بداند:
1 - حسودي هيچ گونه نفعي برايشندارد، نه مقامش را بالا ميبرد، نه محبوبيّتش را بيشتر ميسازد، نه زيباترش كرده و عملش را بالا برده و نه ثروتمندترش ميكند و...
2 - بداند از آن چه حسادت ميبَرَد، فرضاً اگر روزي از دست طرف بيرون برود، معلوم نيست به دست او افتد، شايد فرد سومي پيدا شده و آن را بربايد.
3 - بفهمد اگر تلاشي كه در بيرون كردن نعمتي از چنگ كسي به كار ميبرد، آن را براي ترقّي خود صرف كند، قهراً واجد مقامي خواهد شد كه كمتر از مقام طرف نخواهد بود، در نتيجه به مقصد خود نائل ميشود، بدون اين كه مرتكب جرمي شده باشد.
4 - توجه كند حسادت برايش ضرر جاني دارد، چون جز رنج و غمو اندوه و بيماري و بالاخره مرگ ثمر ديگري عايدش نميشود.
ناراحتي دروني هميشه آزارش ميدهد و آسودگي و راحتي برايش باقي نميگذرد. چشم حسود از ديدن، گوشش از شنيدن و درك و فكرش از فهميدن ناراحت ميشود.  بايد بداند حسادت ضرر ديني و ايماني دارد. دشمني بانعمتهاي خدادادي و ستيز باخدا بزرگترين بدبختيها است، چنين كسي سزوارا خشم و غضب خدا است.  بالاترين سعادتها و خوشبختيها اين است كه آدمي مورد توجه و عنايت خدا باشد.
تمام انبيا و اوصيا و صالحان كوشيدند مورد لطف خدا قرار گيرند، چون ميدانند بزرگترين شقاوت و بدبختي، خشم و سخط خدا است.  حسودان خشم خدا را ميخرند، زيرا نعمتي را از كف ديگري درآوردن جز ظلم وستم نيست.
6 - بالاخره حسود بايد متذكّر شود اغلب بد انديشان و حسودان در كار خود موفّقّيت پيدا نميكنند.
امّا آن چه بايد انجام دهد، اين است كه آن را دلش ميخواهد عمل نكند، مثلاً اگر دل ميخواهد از كسي بدگويي كند، دهان خود را ببندد و چيزي نگويد. اگر دل آرزوي آزردن كسي را دارد، نيازارد. اگر دل ميخواهد براي نابودي كسي به وسايلي متوسل گردد، از اين كاراجتناب نمايد.  پيامبر اكرم(ص) از جمله راههاي رهايي از حسد را اين طور ذكر ميكند:  از حسادت نجات پيدا ميكند در صورتي كه دست خود را ببندد، زبان خود را نگه دارد....
 

 


منبع : پاسخگو
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^