فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نعمت غدّه‏ها و لوزه‏ها

هورمون هايى كه در خون ما شناور مى باشند به سبب نيروى فوق العاده اى كه دارند ، مى توان آن ها را به بمب هاى هيدروژنى كوچكى تشبيه نمود .
اين كارگاه هاى كوچك كه باعث تعادل قواى بدنى ما مى شوند ، هنوز بسيارى از اسرار و اعمال طبّى آنها فاش نشده است .
در نتيجه بررسى هايى كه دانشمندان علم طب درباره غدّه ها و لوزه هاى انسان به عمل آورده اند ، يك دسته هورمون هايى شناخته شده اند كه فوائد عجيبى دارند .
اين هورمون ها بيمارى هاى چشم و التهاباتى كه سابقا باعث نابينايى مى گرديد و امراض ديگرى كه قبلا غيرقابل علاج بود و هم چنين رماتيسم مفصلى و دردناك را به طور مؤثرى بهبود مى بخشند .
و بعضى از اين هورمون ها براى تجديد قواى از دست رفته جوانى ، مفيد است و بنابر نظريه اطبّا و با پيشرفت علم طبّ ، بالاخره آنچه از فوائد هورمون ها كه تاكنون مجهول مانده به تدريج كشف و براى معالجه بيمارى هاى سرطان ، تصلب شريان و امراض قلب و كليه ، مورد استفاده واقع خواهد شد .
به حكمت بالغه حضرت حق ، غدهّ هايى در بدن انسان وجود دارد كه تراوشات داخلى و عمليات آنها حيرت آور است و تمام حركات بدنى ما بستگى به كار آنها دارد .
كوچك ترين حركات مژه ها ناشى از مداخله و تراوش ترشحات هورمون هاست ، انقباض عضلات و مقدار قندى كه در خون براى جريان انقباض لازم مى شود ، به وسيله اين غدّه ها تأمين مى گردد .
مختصر خراشى كه به انگشت وارد مى آيد ، براى التيام بريدگى آن فوراً هورمون ها دخالت نموده سدّى براى جلوگيرى از عفونت زخم مى سازند .
غدّه ها دو دسته اند : دسته اى كه ترشحات خود را به خارج دفع مى كنند مانند ، غدّه هاى بزاق كه باعث هضم و تحليل غذا مى شوند با غدّه هاى مولّد عرق كه حرارت و گرماى اضافى را كم كرده و بدن را خنك مى نمايند .
دسته ديگر كه ترشحات خود را به دستگاه دوران خون مى ريزند و اينها جمعا هشت غدّه مى باشند كه وزن تمام آنها از پنجاه گرم تجاوز نمى كند !!!
اين سلول هاى كوچك در مملكت بدن به منزله هيئت وزيران بدن محسوب مى شوند و اعمال گوناگون جسم را تحت انتظام در مى آورند و به اندازه اى با يكديگر هماهنگى دارند كه هنگام لزوم ، كمبود احتياجات غدّه هاى ديگر را فراهم و جبران مى كنند .
از هشت غدّه مذكور ، چهار عدد آنها عبارت اند از :
اوّل ـ لوز المعده كه اعمال آن به خوبى معلوم شده و ميليون ها سلّول هايى هستند كه مانند جزيره هاى كوچك در معده قرار دارند و مايعى به نام انسولين مى سازند .
دوّم ـ غدّه هاى پاراتيروييد كه چهار غدّه ريز مى باشند و به غدّه تيروييد آويخته شده اند و براى تهيه كلسيم ، فسفر و الكتروليت هاى خون به كار مى روند و به ندرت موجب اختلال مى شوند .
سوّم ـ غدّه صنوبرى كه در زير معده سر قرار دارد و عمل و خاصيت آن هنوز به خوبى معلوم نشده است .
چهارم ـ غده اى به نام تيموس كه در بالاى سينه است و براى رشد جسم وظيفه عادى خود را انجام مى دهد .
و چهار غده ديگر عبارت اند از غدّه هاى : هيپوفيز ، سورنال ، تيروييد ، غدد تناسلى كه به منزله استادهاى آزمايشگاه شيميايى بدن بوده و ترشّحات فوق العاده مهمى توليد مى نمايند .
1 ـ غدّه هيپوفيز يا غدّه نخاع بدون شك از ممتازترين غدّه هاى بدن است ، اين غده عمليات غدّه هاى ديگر را تحت انتظام قرار مى دهد و حجم آن به اندازه يك نخود درشت است كه در محفظه استخوانى زير مغز در حوالى مركز سر قرار دارد و اين دانه كوچك ، نقطه نهايى پنجاه هزار تارهاى عصبى است و چون گردش و دوران خون در اين نقطه زيادتر است به سهولت مى تواند پيام و دستورهاى شيميايى و ترشّحات هورمون ها را به ساير نقاط بدن برساند .
از خواص عجيب اين غدّه نخاعى ، ترشحات هورمون براى رشد انسان است ، افراد كوتاه از داشتن آن محروم و اشخاص رشيد با قامت رسا بيش تر از آن بهره مند هستند .
2 ـ غدّه هاى سورنال ، سه گوش و نخودى رنگ مى باشند و روى كليه قرار دارند و خيلى فعّال اند ، دوران خون در اين غدّه ها زياد است و در هر دقيقه معادل شش برابر وزن خود خون در آنها وارد شده و عبور مى كند .
در مواقع خطر و حالت سخت و بحرانى انسان اين غدّه ها تأثيرات عجيبى دارند ، مثلاً هوانوردى كه هواپيماى او در حال سقوط است و با چتر نجات خود را به خارج پرتاب مى كند به واسطه ترشّح همان غدّه هاست كه قدرت اقدام تهوّرآميز در او پديد مى آيد . شخصى كه به واسطه آتش سوزى خود را از فراز ساختمان به زمين مى افكند عمل او در نتيجه تأثير هورمون اين غدّه هاست .
غدّه هاى سورنال ، وقت ضرورت مى توانند مقدار ترشّحات خود را ده برابر كنند و نيز جريان قلب را سريع تر و تنفس را شديدتر و مقدار قند خون را كه براى سوخت بدن لازم است افزايش دهند و پيوسته مترصّدند كه هنگام مجروح شدن جسم و بريدگى پوست بدن ، در كم ترين مدّت ، خون را منعقد ساخته و از خونريزى جلوگيرى نمايند .
هرگاه خراش يا بريدگى كمى در غدّه هاى لطيف و شكننده پيدا شود ، صاحب آن عليل و در معرض ابتلاى بيمارى هاى مختلف واقع مى گردد و اگر به هر علت و جهتى مقدار ترشح غدّه ها نقصان يابد ، اختلال هايى در وضع جسمانى شخص پديد خواهد گشت كه جوان برومندى را به پيرمردى لرزان مبدّل خواهد ساخت .

از پوسته غدّه هاى سورنال ، هورمون هاى مختلفى توليد مى شود كه تاكنون بيست و هشت نوع آن شناخته شده است .
يكى از آنها درتغيير املاح معدنى خون و يكى در تحريك تخمدان زنان و ديگرى براى انگيزه مراحل تناسلى مردان مؤثّرند .
3 ـ غدّه تيروييد ، به شكل پروانه است و روى حلقوم در پايين گردن قرار دارد ، اين غدّه مى تواند فعّاليت بدنى ما را كم و زياد نمايد ، رخوت و تنبلى و خمودى يا برعكس ، زرنگى و توان و شهامت در جسم ايجاد كند و اين كيفيت به واسطه ترشحات اين غدّه است كه معمولاً روزى يك سانتى گرم تراوش دارد .
4 ـ فعّاليت محيّر العقول غدّه هاى تناسلى كه در مرد و زن وجود دارد و خداى بزرگ براى بقاى نسل قرار داده و احتياج زيادى به شرح و بسط ندارد .

 


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مدیر عامل مرکز دارالعرفان الشیعی : دو میلیون نسخه ...
نفس سلیم و نفس پلید
حبس در عناوین نشویم
عرفان از زبان امام على عليه‏السلام
مسئله شگفت‏انگيز نعمت‏ها
اقسام انديشه‏
انسان‏هاى پست‏تر از حيوان
لذّت اميد
در آداب خروج از منزل
مربیان و پنج دوره حیات انسان

بیشترین بازدید این مجموعه

صراط مستقیم ساوه (مسجد انقلاب) دهه دوم صفر ...
حالت جذب و انجذاب
حبس در عناوین نشویم
نفس سلیم و نفس پلید
مربیان و پنج دوره حیات انسان
عرفان از زبان امام على عليه‏السلام
نمونه‏هايى از تاريخ
لذّت اميد
در آداب خروج از منزل
اقسام انديشه‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^