فارسی
شنبه 09 مهر 1401 - السبت 5 ربيع الاول 1444
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

اخلاص در ذكر

  در اين روايات و ثواب هايى كه در آن ذكر شده دقت كنيد ، ببينيد مسئله ذكر به اين سادگى است كه هركس بگويد آن همه ثواب مى برد يا اين ثواب ها اختصاص به اهل معرفت و اهل اخلاص دارد ؟!
ذكر ، اخلاص مى خواهد ، شرايطى دارد ، مقدّماتى براى آن هست ، مگر بدون شرايط و اخلاص و مقدّمات ، آن همه بهره الهى دارد . به روايت زير كه يكى از مهم ترين و صحيح ترين روايات است توجه كنيد :
اسحاق بن راهويه گفت : چون حضرت ابوالحسن على بن موسى الرّضا عليهماالسلامدر سفر خراسان به نيشابور رسيد ، پس از آن كه اراده رفتن به سوى مأمون كرد ، محدثين جمع شدند و عرض كردند : اى پسر پيامبر ! از شهر ما تشريف مى بريد و براى استفاده ما حديثى بيان نمى فرماييد ؟ پس از اين تقاضا ، حضرت سر خود را از عمارى بيرون آورد و فرمود :
شنيدم از پدرم موسى بن جعفر عليهماالسلام فرمود : شنيدم از پدرم جعفر بن محمد عليهماالسلام ، فرمود : شنيدم از پدرم محمد بن على عليهماالسلام فرمود : شنيدم از پدرم على بن الحسين عليهماالسلام فرمود : شنيدم از پدرم حسين بن على عليهماالسلام ، فرمود : شنيدم از پدرم اميرالمؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام ، فرمود : شنيدم از رسول خدا صلى الله عليه و آله ، فرمود :
شنيدم از جبرييل ، گفت : شنيدم از پروردگار عز و جل فرمود : كلمه « لا إله إلاّ اللّه »  دژ و حصار من است ، پس هركس داخل دژ و حصار من شود از عذاب من ايمن خواهد بود ، پس هنگامى كه مركب حضرت حركت كرد با آواز بلند فرمود : با شروط آن و من خود يكى از شروط مى باشم .
آرى ، « لا إله إلاّ اللّه » شرط صحتش اطاعت از امامى است كه از جانب خدا معيّن شده ، مطيعان بنى اميه و بنى عبّاس و هارون و مأمون و آمريكا و روس و انگليس و هر طاغوتى اگر روزانه
هزاران بار « لا إله إلاّ اللّه » بگويند ، طبق روايت گذشته به آنان خطاب مى شود دروغ مى گوييد . و نيز به روايت بسيار پراهميّت زير توجه كنيد كه ابو سعيد خدرى مى گويد :
روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله نشسته بود و تنى چند از يارانش از جمله على بن ابى طالب گرد او بودند ، حضرت فرمود : هركس بگويد : « لا إله إلاّ اللّه » داخل بهشت خواهد شد ، پس دو تن از ياران گفتند : ما نيز مى گوييم : « لا إله إلاّ اللّه » ، حضرت فرمود : همانا « لا إله إلاّ اللّه » ؛ يعنى شهادت به يگانگى خدا از اين شخص «اشاره به على بن ابى طالب عليه السلام» و از شيعيانش قبول مى شود ، باز آن دو تن تكرار كرده گفتند : ما نيز مى گوييم : « لا إله إلاّ اللّه » ، پيامبر صلى الله عليه و آله دست بر سر على بن ابى طالب عليه السلام گذاشت آن گاه بر آن دو نفر فرمود : نشانه پيروى از او اين است كه بيعت او را نشكنيد و در مسند و مقام او ننشينيد و گفتار و كلام او را تكذيب ننماييد . از مضمون عالى اين گونه روايات استفاده مى شود كه هر گوينده « لا إله إلاّ اللّه » اهل نجات نيست ، اين ذكر مقدّمات روحى و اخلاص و جمع بودن شرايط مى خواهد .
و باز به روايت بسيار مهمّ زير توجه كنيد : ابو الجارود از امام محمد باقر عليه السلامروايت كرده كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرموده : هركس بگويد : « سبحان اللّه » ، خداوند درختى در بهشت براى او مى نشاند ، و هركس بگويد : « الحمد للّه » ، براى او نيز درختى در بهشت مى كارد و هركس بگويد : « لا إله إلاّ اللّه » ، براى او نيز همين طور وهركس بگويد : « اللّه اكبر » ، براى او نيز درختى در بهشت مى كارد . پس مردى از قريش گفت : يا رسول اللّه ! سپس درختان ما در بهشت زياد است .
فرمود : بلى ، ولكن بترسيد از اين كه آتشى بفرستيد و آن درختان را بسوزانيد و اين فرمايش خداى متعال است كه مى فرمايد :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلاَ تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ. اى اهل ايمان ! پيامبر را اطاعت كنيد و اعمالتان را [ با تخلف از دستورهاى خدا و پيامبر ، شرك ، نفاق ، منت گذارى و ريا ]باطل مكنيد . از اين روايت چه استفاده مى كنيد؟ معصوم آن هم مانند پيامبر صلى الله عليه و آله چه مى گويد؟
از روايت حضرت رضا عليه السلام و روايت بعد از آن و روايت بالا چه مى فهميد ؟!
همان طورى كه از مضمون اين سه روايت استفاده مى شود ، براى قبولى عمل ، شرايطى است و امثال اين سه روايت اطلاق روايات ديگر را مقيّد مى كند كه هر ذكرى و هر عملى كه اجر و ثواب بزرگى دارد ، شرايط قبلى و بعدى دارد . در پايان روايات ذكر لازم است يك بار ديگر به جملات مورد شرح توجه كنيد كه حضرت صادق عليه السلام فرمود : قلب را قبله زبان قرار بده ، زبان را جز به اشاره قلب به ذكر مياور ، در مسئله ذكر ، عقل را به كار گرفته و از روى رغبت ايمانى ذكر بگو ، پس به حق كه خداوندت به ظاهر و باطنت آگاه است و او مى داند آنچه را كه در ميدان مخفى سينه ها مى گذرد ؛ چه رسد به آنچه كه در علانيه و آشكار است .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شیعه در کلام اهل بیت (علیهم السلام)
مجاهده ، رنج كشيدن ، گرسنگى
شكل زمين و حكمت آن‏
سزاى توهین به بلال
هفهاف بن مهند راسبى
نفس و هفت مرحله آن
قدردانی استادانصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
عبرت آموزى امیر تیمور
حبیب ابن مظاهر و مسلم بن عوسجه
حبیب بن مظاهر اسدى

بیشترین بازدید این مجموعه

معناى عبودیت
راه مبارزه با نفس ظلمانى
حقیقتى عالى از زبان جابر بن عبداللّه انصارى
شهیدان منحصر
شیعه در کلام اهل بیت (علیهم السلام)
نور قرآن
تفسیر و شرح صحیفه سجادیه (جلد 10)
تفسیر و شرح صحیفه سجادیه (جلد 12)
نعمت خواب
یاد حق‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^