فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

سلسه نسب پیامبر (ص)

عبدالله پدر پیامبر (ص)
عبدالله کوچک ترین فرزند عبدالمطلب بود ، او و سه برادرش به نامهای : ابوطالب ، زبیر ، عبدالکعبه ، و سه خواهرش به نامهای : عاتکه ، امیمه ، و بره از یک مادر به نام فاطمه دختر عمرو بن عائذ بن عمرو بن مخزوم بودند .
هنگامی که عبدالله در مکه دیده به جهان گشود ، همه کشیشان یهود که در شام سکونت داشتند از آن اطلاع یافتند ، به این ترتیب که در نزد آنها جامه پشمی سفید رنگی بود که به خون حضرت یحیی (ع) آغشته بود ، و آنها در کتابهای دینی خود خوانده بودند که هرگاه آن جامه به رنگ سفید یافتند و دیدند که از آن قطره های خون می چکد ، بدانند که در همان ساعت ، پدر حضرت محمد (ص) متولد شده است .
آنها همین موضوع را درآن جامه دیدند ، همه آنها به نکه مسافرت نمودند و تصمیم داشتند که با نیرنگ به عبدالله آسیب برسانند ، خداوند عبدالله را از گزند آنها حفظ کرد ، و آنها به هدف شوم خود دست نیافتند .
آنها در مکه از هرکس در مورد عبدالله سئوال می کردند ، جواب می شنیدند که او نوری است که در خاندان قریش می درخشد .
دانشمندان روحانی یهود ، به مردم مکه می گفتند : این نور ، از عبدالله نیست ، بلکه از محمد (ص) است .
عبدالله در میان قریش به قدری زیبا و خوش قیافه بود که زنان قریش ، دل باخته و شیفته جمال او می شدند ، همانند همسر عزیز مصر (زلیخا ) که عاشق و شیفته یوسف (ع) شده بود .
عبدالله یکی از دو ذبیح (قربانی ) است که در سخن پیامبر (ص) آمده ، آنجا که فرموده : « اَنَا ابِن الذَّبِیحَینِ؛من پسر دو قربانی هستم . »
که داستانش معروف می باشد . نورالدین موسوی در کتاب « اَزهارُ بُستان النَّاظِرین » روایت کرده : روزی عبدالله در مکه در شکارگاه رفت ، در آنجا نود نفر از کشیشان یهود که به شمشیرهای زهر آلود ، مسلح بودند به سوی او رفتند تا او را غافلگیر کرده و بکشند ، وَهب بن عبد مناف پدر حضرت آمنه(ع) صاحب آن شکارگاه بود ، و در آنجا حضور داشت ، وقتی که کشیشان را در آنجا دید دریافت که در کمین عبدالله هستند تا به او آسیب برسانند ، با اینکه تنها بود برای کمک به عبدالله ف به سوی او شتافت .
وهب می گوید : نزدیک عبدالله رفتم ناگاه مردانی را که شباهت به مردان دنیا نداشتند و سوار بر اسبهای شهاب بودند دیدم که بر آنها حمله کردند و آنها را سرکوب نمودند و عبدالله را از گزند آنان نجات دادند . هنگامی که وهب ، این منظره عجیب را دید شیفته مقام عبدالله شد و گفت :« برای دخترم آمنه ، همسری مناسب تر و شایسته تر از عبدالله نیست » با توجه به اینکه اشراف و بزرگان قریش از آمنه خواستگاری  کرده بودند ، ولی آمنه آنها ار نمی پذیرفت و به پدر می گفت ،هوز وقت ازدواج من نرسیده است .
وهب به خانه بازگشت و جریان مقام با شکوه عبدالله را برای همسر خود تعریف کرد و افزود : « عبدالله زیباترین مردان قریش است و دارای نَسب شایسته ای است ، و من برای دخترم شوهری را غیر از او نمی پسندم ، نزد او برو و آمادگی دخترم را برای همسری او اعلان کن ».
مادر آمنه ، به حضور عبدالمطلب (پدر عبدالله ) آمده و عرض کرد : دختری دارم ، آماده ایم که او را همسر عبدالله نماییم .
عبدالمطلب گفت : « هیچ دختری برای پسرم عبدالله ، پیشنهاد نشده که مناسب تر و شایسته تر از آمنه (ع) باشد ».
آنگاه عبدالله با آمنه ، ازدواج کرد ، وقتی زن های قریش از این جریان آگاه شدند ، از حسرت اینکه این افتخار نصیب آنها نشده بیمار گشتند .
عبدالله بن عباس می گوید : پدرم عباس گفت : « شب زفاف امنه (ع) دویست زن از طایفه های : بنی محزوم ، عبدشمس و عبدمناف را شمردیم که بر اثر حسرت محروم شدن از افتخار همسری با عبدالله مردند !!»
عبدالله هنگام ازدواج با آمنه (ع) سی سال داشت و بعضی گفته اند 25 سال و به قول بعضی 27 سال داشت ، و آمنه تنها فرزند خانواده اش بود ، برادر  و خواهر نداشت ، از این رو رسول خدا (ص) دایی و خاله نداشت ، و دودمان بنو زُهره می گفتند : ما دایی های پیامبر (ص) هستیم ، زیرا آمنه (ع) از آن دودمان بود .
مورخ معروف ، ابن اثیر می گوید : عبدالمطلب ÷سرش عبدالله را برای تجارت خرما به مدینه فرستاد، عبدالله در این سفر در مدینه از دنیا رفت ، و بعضی گفته اند :عبدالله در شام بود و همراه کاروان تجارتی قریش به مدینه رفت ، و رد آنجا بیمار شد و از دنیا رفت ، و جنازه اش را در خانه نابغه جُعدای به خاک سپردند ، و او در این هنگام ، 25سال و به قول بعضی 28 سال (و بعضی از اقوال تا 31 سال هم نوشته اند ) داشت ، و قبل از تولد پیامبر (ص) از دنیا رفت .


منبع : بر گرفته از کتاب سیرت پیامبر اعظم و مهربان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شكايت دل از علي ناظمي
علامه باقر شریف قرشی
دكتر ویلیام چیتیك
تدبیرهایی از جنس شیطانی
حضرت ابوالفضل(ع) حامی ولایت
زينب كبرى (سلام الله علیها) الگوى صابران
بهشت بر گريه كننده حسين (ع)
یار واقعی امام هادی(ع)
سیره پیامبر اعظم (ص)
بررسی مباحث‏ بلاغی در صحیفه سجادیه

بیشترین بازدید این مجموعه

ريشه هاي فتنه از نگاه نهج البلاغه
ضرورت آماده باش دائمی منتظران مهدی (ع)
حقيقت هستى‏
اهمیت جایگاه قرآن
نماز در فرهنگ پيامبران و امت‏ها
حضور امام حسین(ع) بر بالین شیعیان هنگام مرگ و عالم ...
جایگاه برادری و برابری در کربلا
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
 اخلاق و رفتار امام سجاد عليه السلام‏
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^