فارسی
يكشنبه 28 دى 1399 - الاحد 3 جمادى الثاني 1442

355
0
0%

امیرالمومنین علیه السلام و حالت انتظار

انسان در همان جا هم خوش است، اما اگر همه بهشت را به امیرالمومنین بدهند، باز حالت انتظار دارد. ما هشت بهشت بیشتر نداریم. در دنیا هم در قرآن گفته بودیم همه را هم به تو دادیم، دیگر منتظر چه هستى؟ آن جا دادش درمى آید که من منتظر خودت هستم. در دنیا هم همین است، چون اینها در دنیا هم همین طور بوده اند، در دنیا لذّتشان دیگر اتصال به لباس و خوراک و سفره و خوابیدن و زیر سایه نشستن نبود، آن جا هم لذتشان به درخت و سیب و گلابى و چشمه و نهر آب زیر پا نیست. قرآن هم مى گوید :«وَرِضْوَ نٌ مَّنَ اللّه ِ اَکْبَرُ»4 ؛و هم چنین خشنودى و رضایتى از سوى خدا [ که از همه آن نعمت ها ]بزرگ تر است .

تا ببینى که ما این جا از چه چیزى لذت مى بردیم که در کنار آن لذت هاى حسى رابطه عبادتى هم با خدا داشته ایم. آخرش معلوم مى شود که این رابطه هم به دلیل ترس از عذاب بوده، براى او نماز مى خواندیم، روزه مى گرفتیم، جهاد مى رفتیم به شوق رسیدن به بهشت. روز قیامت مى گویند که تو را جهنّم نمى بریم، چون ما را عبادت کردى، تو را جهنّم نمى بریم، آخرش هم عبادت به جسم برگشت و کارى به عمق وجود نداشته، مى ترسیدم مرا به جهنّم ببرند، آتش هم مرا مى سوزاند، دردم مى آید اما خوشم مى آید مرا به بهشت ببرند سیب و گلابى بخورم، لذّت مى برم. تمام نمازها و روزه ها را در قیامت محاسبه مى کنند. همه را به بدن برمى گردانند، مى گویند : تو را نمى سوزانیم، این جا تا خدا هست، آبى و درختى هست، بفرمایید :«جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الاْءَنْهَارُ»5 ؛بهشت هایى است که از زیرِ [ درختانِ ] آن نهرها جارى است .

این قدر رابطه بدن با لذایذ و محسوسات قوى است و کندن این بدن از این لذایذ کار زیادى دارد. گاهى رابطه هم قطع نمى شود و روز قیامت هم همین رابطه به صورت درختان بهشت و نهرهاى آب تجلّى مى کند. مى گویند : بفرمایید، اما واقعا عده اى در تاریخ بودند که مى گفتند نه دنیا، نه عقبى، فقط مولا، همین، اینها دیگر در اوج لذت خواهى مثبت قرار داشتند، واقعا تن را رها کرده بودند تا پیراهن نخواهند، نه این که پیراهن نمى پوشیدند، نه، تمام روابط حسى تحت الشعاع روابط معنوى بود.

355
0
0%
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
شكر عبد ، كرم حق
ایمان، نخستین ویژگی اولیاءالله
مسجدی در اسپانیا به علت كثرت جمعیت در نمازهای جماعت ...
تخریب سازمان یافته قبور شیعیان قطر
نیایشی برای وداع با ماه رمضان‏
مراسم احیاء شب های قدر استاد حسین انصاریان اعلام شد
دعای اول
همایش نقش مرجعیت شیعه در هدایت نسل جوان
نفس و هفت مرحله آن

بیشترین بازدید این مجموعه

تحمّل شیخ جعفر کاشف الغطاء در برابر همسرش
طبیب معالج بیمارى گناه کیست؟
شیعه در کلام اهل بیت (علیهم السلام)
نور قرآن
صفات حق در ادعيه
نگاهی به مقام حضرت امام حسين(ع)
خشوع
حضور مؤسسه دارالمعارف الشیعی در نمایشگاه قرآن
قدردانی استادانصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه السلام
عقوبت ترك نماز

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز

گزارش خطا