فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
100% این مطلب را پسندیده اند

نگاه خود را چگونه كنترل كنيم؟

براي كنترل نگاه از گناه راهكارهايي وجود دارد كه مهمترين آنها عبارتند از:
1- خداباوري: اعتقاد به خدا و يقين داشتن به اين كه انسان در محضر خدا است و خدا ناظر بر تمام احوال و درون آدمي است، به انسان كمك ميكند نگاه خود را كنترل نمايد. امام صادق(ع) ميفرمايد: فروبستن چشم از گناه ميسّر نيست مگر اين كه انسان عظمت و جلال پروردگار را در قلبش مشاهده كرده باشد. از امام علي(ع) سؤال شد: توانايي بر كنترل چشم چگونه حاصل ميشود؟ حضرت فرمود: اين كه خود را تحت قلمرو سلطان آگاه از همه مسائل بداني و تسليم او باشي.
2- توجه به آثار فروبستن چشم: اگر انسان بداند كنترل نگاه چه آثار و بركاتي دارد، قطعاً بر ادامه آن تشويق خواهد شد. آثار و فوائدي كه بر چشم پوشي مترتب است، عبارتند از:
الف) راحتي دل: كسي كه چشمش را فرو بندد، دلش را آرام كرده است.
با چشم چراني انسان احساس آرامش نميكند، زيرا احساسات و غرايز شهواني تمام ناشدني و سيريناپذير است و نفس اماره انسان را به بدي و زشتي هر چه بيشتر وادار ميكند. امام علي(ع) ميفرمايد: كسي كه چشم فرو بندد، دلش را صفا داده است.
ب) كشف حقايق: رسول اكرم(ص) ميفرمايد: چشمتان را فرو بندد تا عجائبي را ببينيد.

ج) شيريني عبادت را حس كردن: پيامبر اسلام(ص) ميفرمايد: مسلماني چشم خود را از زن نامحرم فرو نميبندد مگر آن كه خداوند شيريني عبادتش را در دل او ايجاد ميكند.
د) تزويج حور العين: امام صادق(ع) ميفرمايد: كسي كه نگاهش به زن نامحرمي بيفتد، پس چشمش را به سوي آسمان افكند و يا نگاهش را فرو بندد، خداوند حورالعين را به ازدواج او در ميآورد.
3- توجه به عواقب چشم چراني: كسي كه بداند چشم چراني چه پيامدهاي ناگواري دارد، قطعاً به ضرر خود اقدام نخواهد كرد و نگاهش را كنتزل خواهد كرد. رسول اكرم(ص) ميفرمايد: كسي كه چشمش را از حرام پر كند، خداوند روز قيامت چشمش را از آتش پر خواهد كرد، مگر آن كه توبه كند و برگرد.
در روايت ديگر ميفرمايد: نگاه تيري از تيرهاي مسموم شيطان است.
حضرت مسيح فرمود: از نگاه به نامحرم بپرهيزيد كه بذر شهوت و رشد دهنده فسق است.
4- طرد افكار شيطاني: براي كنترل نگاه، بايد انديشه را از نفوذ افكار شيطاني دور نگه داشت، زيرا گام نخست در انحراف، فكر كردن درباره آن است. امام علي(ع) ميفرمايد: كسي كه در اطراف گناه بسيار بينديشد، سرانجام به آن گناه كشيده خواهد شد.
5- پرهيز از عوامل تحريك زا: تخيّلات تحريك كننده، رفت و آمد در جاهايي كه نامحرم است، گفت و گو با نامحرم، ديدن فيلمها و عكسهاي مبتدل، زمينه را براي چشم چراني فراهم ميكند.

6- دقت در دوست يابي: بررسيها نشان ميدهد كه نوجوانان، اوّلين قدمهاي انحراف و تباهي را به كمك دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشيبي سقوط قرار گرفتهاند. آلودگي و انحراف، به سرعت از طريق دوستان نا اهل به افراد پاك و سالم سرايت ميكند و چشم چراني از اين قاعده مستثنا نيست. امام علي(ع) ميفرمايد: از معاشرت با مردم فاسد بپرهيز كه طبيعت تو، ناخودآگاه ناپاكي را از طبع آنها سرقت ميكند.
7- ازدواج: يكي از راههاي مؤثر در كنترل نگاه، ارضاي صحيح غريزه جنسي از طريق ازدواج است. رسول خدا(ص) ميفرمايد: اي گروه جوانان! هر يك از شما كه قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام كند، زيرا اين بهترين وسيله است كه چشم را از نگاههاي آلوده و عورت را از بي عفّتي محافظت ميكند.
8- تقويت اراده: چشم چراني اگر به صورت عادت در آمده باشد، همچون خصايص طبيعي و ذاتي، دامنه دار و پر نفوذ ميگردد و به منزله طبيعت دوم در ميآيد. در اين حال رهايي از اين عادت ناپسند، نياز به تصميم و عزمي راسخ دارد. آن چه در شروع كار مهمّ است، خواستن و انگيزه داشتن است. براي مبارزه با چشم چراني بايد دو كار انجام گيرد:
الف) به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود،
ب) عادت پسنديدهاي جايگزين گردد و خود را به كارهاي پسنديده مانند مطالعه كتاب و ورزش مشغول سازد.


منبع : پاسخگو
0
100% (نفر 2)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اگر دين مانع پيشرفت نيست، چرا اكثر كشورهای ...
مهمترين مسائلي كه در هنگام شب اول قبر مورد توجه ...
قرآن چطور در کتب غیر عربی آمده است؟
امام موسی کاظم (ع) چگونه به شهادت رسیدند؟
راه هاي مقابله با بدبيني چيست؟
کدام پیامبران زنده هستند؟
آیا تا به حال کسانی حدس زده اند که حضرت زهرا(س) در ...
چگونه هميشه به یاد مرگ باشیم؟
عشق چيست و چگونه ميتوان به عشقي پاك دست يافت؟
با توجه به این که علم خداوند ازلی است، این علم ...

بیشترین بازدید این مجموعه

با توجه به عدل خداوند افراد ناقص الخلقه چگونه ...
پرداختن به طريقت مهم است يا شريعت، چرا؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
راه هاي مقابله با بدبيني چيست؟
علت هجرت پیامبر گرامی اسلام(ص) به مدینه چه بود؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^