فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مهرورزى از ويژگى‏هاى اولياى الهى

 در اين كه مهرورزى از نشانه هاى اهل ايمان و از ويژگى هاى اين گروه با ارزش است آياتى در قرآن مجيد و رواياتى در كتاب هاى بسيار مهّم حديث آمده كه تفسير آن آيات و توضيح آن روايات چند كتاب مى طلبد ، كه در اينجا براى روشن شدن اين حقيقت به گوشه اى از آيات و روايات اكتفا مى شود . وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضَهُمْ أَولِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّه َ وَرَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمْ اللّه ُ إِنَّ اللّه َ عَزِيزٌ حَكِيمٌ .
مردان و زنان با ايمان دوست و يار يكديگرند ؛ همواره به كارهاى نيك و شايسته فرمان مى دهند و از كارهاى زشت و ناپسند بازمى دارند و نماز را برپا مى كنند و زكات مى پردازند و از خدا و پيامبرش اطاعت مى نمايند ؛ به زودى خدا آنان را مورد رحمت قرار مى دهد ؛ زيرا خدا تواناى شكست ناپذير و حكيم است . مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللّه َ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ . . . .
محمّد ، فرستاده خداست و كسانى كه با او هستند بر كافران سرسخت و در ميان خودشان با يكديگر مهربانند ، آرى ؛ قلوبى كه با خدا پيوند دارند و به آخرت يقين مى ورزند و خلق را به قول پيامبر صلي الله عليه و آله عيال اللّه مى دانند ، مزيّن به مهر و محبّت اند و بر اساس اين دو آيه مهر و محبّت را نسبت به ديگران بى ملاحظه چيزى هزينه مى كنند و مى دانند كه هزينه كردن محبّت رشته اى از عبادت و داراى پاداش و مزد از سوى خداست . ابوبصير از حضرت امام باقر عليه السلام روايت مى كند كه آن حضرت فرمود :
« إنَّ أعرابِيّاً مِن بَنِى تَميمٍ أتَى النَّبِىَّ صلي الله عليه و آله فَقَالَ لَهُ : أوصِنِى فَكَانَ مِمَّا أوصَاهُ : تَحَبَّبْ إلىَ النَّاسِ يُحِبُّوكَ » . عربى از قبيله بنى تميم به محضر پيامبر صلي الله عليه و آله آمد و به آن حضرت گفت : به من سفارشى كن ، از سفارش هاى حضرت به او اين بود : به همه مردم مهر و محبّت ورز تا همه مردم به تو مهر و محبّت ورزند . راستى روايت بسيار مهمى است ، عربى از رسول خدا صلي الله عليه و آله طلب سفارش و وصيّت مى كند و پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله اظهار محبّت به همه مردم را به او سفارش مى كند و در حقيقت مى خواهد به آن عرب بگويد : اگر مى خواهى اهل ايمان باشى و از پيامبرت اطاعت نمايى ، نسبت به عموم مردم اهل مهر و محبّت باش . عمرو بن دينار و عبيداللّه بن عبيد بن عمير مى گويند : حضرت امام باقر عليه السلام را نيافتيم مگر اين كه براى ما پول و هديه و لباس آورده بود و مى گفت : اين ها را پيش از اين كه با شما ديدار كنم براى شما آماده كرده بودم !شگفتا ! محبّت و مهرورزى تا كجا كه پيشواى بر حقّ و امام مردم از شدّت مهر و محبتش به ديگران پيش از ملاقات با آنان پول و هديه و لباس آماده مى كند تا هنگام ديدار دوستان به صورت عينى و عملى محبّت و مهرش را بنماياند ! ! از حضرت امام صادق عليه السلام روايت شده است : « مُجَامَلَةُ النَّاسِ ثُلُثُ العَقلِ »  . خوش رفتارى و نيكو برخورد كردن با همه مردم يك سوم خردورزى است . از حضرت امام رضا عليه السلام روايت شده است : « التَوَدُّدُ إلَى النّاسِ نِصفُ العَقلِ »  . اظهار دوستى و محبّت به همه مردم و مهرورزى نسبت به آنان نيمى از عقل است .
حضرت امام صادق عليه السلام به اصحاب خود سفارش مى كرد :

« إتَّقُوا اللّه َ وَكُونُوا إخْوَةً بَرَرَةً مُتَحابِّينَ فِى اللّه ِ مُتَواصِلِينَ مُتَراحِمِينَ تَزَاوَرُوا وَتَلاقَوْا وَتَذَاكَرُوا أمرَنَا وَأحيُوهُ »  . از خدا پروا كنيد و نسبت به هم ، برادران نيكوكار و خوش رفتار باشيد ، براى خدا با يكديگر دوستى نماييد و با يكديگر تماس و ارتباط برقرار كنيد و نسبت به هم مهر و محبّت ورزيد ، يكديگر را زيارت و ديدار كنيد و فرهنگ ما را با يكديگر مذاكره كرده ، آن را زنده نگه داريد . و نيز آن حضرت در روايتى مى فرمايد : « تَوَاصَلُوا وَتَبَارُّوا وَتَرَاحَمُوا وَتَعَاطَفُوا »  . با يكديگر پيوند برقرار كنيد و نسبت به هم نيكى نماييد و به يكديگر مهر و محبّت ورزيد . بر اساس آيات قرآن و اين گونه روايات كه در معتبرترين كتاب ها نقل شده ، هر كس وجودش از مهر و محبّت خالى باشد و دلى چون سنگ در سينه دارد ، نه اين كه مؤمن و شيعه نيست بلكه انسان نيست و از آدميّت نشانى ندارد . پيامبر بزرگ اسلام صلي الله عليه و آله به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود :
يا على ! هر كس داراى چهار خصلت باشد خدا براى او خانه اى در بهشت بنا مى كند . كسى كه يتيمى را جاى دهد و او را در پناه خود نگهدارد . كسى كه به يارى و حمايت انسانى ناتوان و ضعيف برخيزد . كسى كه با پدرش و مادرش با مهربانى رفتار كند . كسى كه با زيردستانش با مهر و محبّت برخورد نمايد .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نماز در روايات‏
آب تو هاون کوبیدن!
مخفى بودن شب قدر
آيا راهى براى فرار از ربا هست؟
آموزش سحر براى ابطال سحر
الگوی امام زمان(عج)
عذاب كافران‏
مهمترین هدف
حساب عمل اندک انسان
حسادت به مال دیگران

بیشترین بازدید این مجموعه

علت صبر خدا بر گناهکاران
آثار چشيدن مزه عشق‏
نماز در روايات‏
دعوت به بدی
مخفى بودن شب قدر
عاشقانه با خدا
ابی عبدالله قبله‌نمای کامل
حساب عمل اندک انسان
همه حرام ها ضرر دارند
آب تو هاون کوبیدن!

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^