فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نماز

نماز حقیقتى است که ظاهر و باطن انسان را در گردونه ى طهارت و پاکى مادى و معنوى قرار مى دهد ، و درون و برون را زینت مى بخشد ، و براى نمازگزار نورانیتى خاص ایجاد مى کند .
قرآن مجید در برخى از آیات مردم را به نماز دعوت مى کند ، و آن را به عنوان فریضه ى الهى ارایه مى نماید ، و با امر به نماز وجوب آن را بر عهده ى انسان محقق مى داند . وَاَقِیمُوا الصَّلاَهَ وَآتُوا الزَّکَاهَ وَمَا تُقَدِّمُوا لاَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْر تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ اِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ 
و نماز را به پا بدارید ، و زکات بپردازید ، و آنچه را از خیر براى خود پیش مى فرستید ، نزد خداوند خواهید یافت ، همانا خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است .قرآن مجید در پاره اى از آیات مردم را براى در هم شکستن موج مشکلات و سختى ها ، و آسان شدن تکالیف و امور خیر و بر ، به کمک گرفتن و استعانت جستن از نماز و صبر دعوت مى نماید :
 وَاسْتَعِینُوْا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ وَاِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ اِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ .
از صبر ( بر طاعات و صبر بر معاصى و حفظ پاکدامنى ) و نماز کمک بخواهید ، که اینها جز بر آنان که اهل خشوعند سنگین و سخت است .البته نمازى قدرت کمک دادن به انسان را دارد که واجد شرایط فقهى و معنوى باشد . نمازى که مباح بودن لباس و مکان و آب وضو و غسل و خاک تیمم در آن رعایت شده باشد ، نمازى که با ترتیب و طمانینه و در وقت معین خودش خوانده شود ، نمازى که نمازگزارش از کسالت و بى حالى دور باشد ، نمازى که نیت پاک و خلوص و اخلاص آن را بدرقه کند ، چنین نمازى قدرت دارد در تمام مشکلات و سختى ها به انسان کمک دهد ، و زمینه ى عمل به هر خیرى را براى آدمى فراهم نماید .
قرآن مجید در قسمتى از آیات ، نماز را از نشانه هاى اهل ایمان ذکر مى کند .
اِنَّمَا الْمُوْمِنُونَ الَّذِینَ اِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَاِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ اِیمَاناً وَعَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ * الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ 
همانا اهل ایمان آنانى هستند که چون یاد خدا شود ، دلهایشان از عظمت حق غرق ترس شود ، و چون آیات الهى بر آنان خوانده شود ایمانشان را اضافه کند ، و بر پروردگارشان تکیه مى کنند ، اهل ایمان به پا کننده ى نمازند ، و از آنچه خداوند به آنان روزى کرده انفاق مى نمایند .قرآن مجید از نمازى که توام با خواب و چرت و سستى و کسالت و هر چیزى که مانع از حضور قلب است نمازگزاران را منع مى کند ، و از اهل تکلیف نمازى مى خواهد که در وقت نشاط و راحتى ، و صفا و پاکى ، و همراه با خلوص و اخلاص و حضور قلب ، و رعایت شرایط باطنى و ظاهرى صورت بگیرد :
 
 یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَقْرَبُوا الصَّلاَهَ وَاَنْتُمْ سُکَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ . . .
اى کسانى که ایمان آورده اید ! به نماز نزدیک نشوید در حالى که دچار عاملى هستید که مانع از حضور قلب است ، نماز را در حالتى به جا آورید که بدانید چه مى گویید .قرآن مجید دعوت زن و بچه را به نماز از اخلاق پیامبران مى داند ، و براى نمونه در رابطه با این حقیقت از دعوت حضرت اسماعیل به نماز خبر مى دهد :
  وَکَانَ یَاْمُرُ اَهْلَهُ بِالصَّلاَهِ وَالزَّکَاهِ وَکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیّاً 
اسماعیل خانواده اش را به نماز و زکات امر مى کرد ، و او در افعال و اقوالش مورد رضایت حق بود .قرآن مجید نماز را بازدارنده ى نمازگزار از فحشا و منکرات مى داند . آرى به تجربه ثابت شده که نماز واقعى ، انسان را از فحشا و منکرات باز مى دارد و روح و روان را تصفیه مى کند ، و اعضا و جوارح را در گردونه ى طاعت خدا قرار مى دهد .
  . . . وَاَقِمِ الصَّلاَهَ اِنَّ الصَّلاَهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ . . . 
و نماز را به پا دار ، همانا نماز انسان را از فحشا و منکرات باز مى دارد .قرآن مجید ، بى نماز و بخیل و اهل باطل و تکذیب کنندگان قیامت را اهل جهنم مى داند :
  قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ المُصَلِّینَ * وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ * وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضینَ * وَکُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ .
ما از نمازگزاران نبودیم ، و به مسکین طعام نخوراندیم ، و با اهل باطل به بطالت گذراندیم ، و روز جزا را تکذیب کردیم .
 قرآن مجید ، غافل از حقیقت نماز و نمازگزار ریاکار را تکذیب کننده ى دین مى داند :
  فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَن صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ * الَّذِینَ هُمْ یُرَآءُونَ 
واى بر نمازگزاران ، آنان که از نمازشان در غفلتند ، و نماز را به خاطر خودنمایى و ریا مى خوانند !در رابطه با نماز و شرایط فقهى و معنوى آن روایات بسیارى وارد شده که به بخشى از آن اشاره مى شود :حضرت باقر (علیه السلام) در روایتى ضمن سفارش به امورى مى فرمایند : و نیز نمازت را کوچک مشمار که رسول خدا وقت از دنیا رفتنش فرمودند :
 لَیْسَ مِنّى مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ لاَ یَرِدُّ عَلَىَّ الْحَوْض لاَ وَاللهِ ، لَیْسَ مِنّى مَنْ شَرِبَ مُسْکِراً لاَ یَرِدُّ عَلَىَّ الْحَوْضَ لاَ وَاللهِ.
از من نیست کسى که نمازش را سبک بشمارد ، به خدا قسم کنار کوثر وارد بر من نمى شود ، از من نیست کسى که مست کننده بنوشد ، والله قسم بر من در کنار کوثر وارد نمى گردد .موسى به خداوند عرضه داشت : پاداش کسى که نمازش را به وقت بخواند چیست ؟ خطاب رسید :اُعْطِیهِ سُوْلَهُ ، وَاُبیحُهُ جَنَّتِى .
خواسته اش را عطا مى کنم ، و بهشت را بر او مباح مى نمایم .از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده :
 احَبُّ الْعِبادِ اِلَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ رَجُلٌ صَدوقٌ فى حَدِیثِهِ ، مُحافِظٌ عَلى صَلَواتِهِ وَمَا
افْتَرَضَ اللهُ عَلَیْهِ مَعَ اَداءِ الاَْمانَهِ.
محبوب ترین بندگان به پیشگاه حق ، مردى است که در گفتارش راستگوست ، نمازها و واجبات دیگرش را محافظت مى کند ، و ادا کننده ى امانت است .ابن مسعود مى گوید : از رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) پرسیدم : بهترین اعمال نزد خدا چیست ؟ فرمودند :الصَّلاَهُ لِوَقْتِهَا . نماز در وقتش .رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند :
 لاَ تُضَیِّعُوا صَلاَتَکُمْ ، فَاِنَّ مَنْ ضَیَّعَ صَلاَتَهُ حُشِرَ مَعَ قَارُونَ وَهامان ، وَکانَ حَقّاً عَلَى اللهِ اَنْ یُدْخِلَهُ النّارَ مَعَ الْمُنافِقینَ ، فَالْوَیْلُ لِمَنْ لَمْ یُحافِظْ عَلى صَلاَتِهِ وَاَداءِ سُنَّهِ نَبِیِّهِ.
نمازهاى خود را ضایع مکنید ، همانا کسى که نمازش را ضایع کند با قارون و هامان محشور مى شود ، و بر خداوند است که او را با منافقین وارد آتش کند ، پس واى بر کسى که بر نماز و اداء سنت پیامبرش محافظت نکند ! امام صادق (علیه السلام) فرمودند :
 یُعْرَفُ مَنْ یَصِفُ الْحَقَّ بِثَلاَثِ خِصال : یُنْظَرُ اِلى اَصْحابِهِ مَنْ هُمْ ؟ وَاِلى صَلاَتِهِ کَیْفَ هِىَ وَفِى اَىِّ وَقْت یُصَلّیها ، فَاِنْ کانَ ذَا مال نُظِرَ اَیْنَ یَضَعُ مالَهُ ؟ کسى که حق را وصف مى کند به سه خصلت شناخته مى شود : باید دقت شود که دوستان او چه کسانى هستند ، و نمازش چگونه است و چه وقت مى خواند ، و اگر داراى ثروت است ، ثروتش را کجا خرج مى کند ؟حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند : شیعیان ما را در سه چیز امتحان کنید : در اوقات نماز که چگونه بر خواندن آن در وقت معینش محافظت مى نمایند ، و نسبت به اسرار که چگونه آن را از دشمنان ما پنهان مى دارند ، و در رابطه با اموالشان که چگونه با برادران دینى خود مواسات مى نمایند .

 







برگفته از کتاب توبه آغوش رحمت

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عظمت حق در كلام امام على عليه السلام‏
غریزه جنسی
ارزش محبت پروردگار در برابر پادشاهى عالم‏
اوج عشق به ديگران
خواسته‏ هاى شايسته انسان از خدا
قانون قضا در اسلام‏
روايات باب توكل‏
كينه و دشمنى نسبت به دنيا
طلب یاری از خداوند
رسيدن به عرفان عملى در پرتو حسنات اخلاقى

بیشترین بازدید این مجموعه

احسن الحديث
كينه و دشمنى نسبت به دنيا
محبّت پيامبر صلي الله عليه و آله به امت
ثمرات اعتقاد به قیامت
غریزه جنسی
عظمت حق در كلام امام على عليه السلام‏
دیدن حقایق
دعوت امام حسین(ع) به تقوا
زیاد به یاد خدا باشید
هرگاه خدا عاشق بنده‌ای شود

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^