فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

قساوت

 از ديگر بيمارى هاى قلب ، قساوت و سنگدلى است ؛ قرآن مجيد از برخى انسان ها كه علت بسيارى از بدبختى ها و محروم كننده انسان از رحمت الهى هستند در آياتى خبر مى دهد : أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلاَ يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ  .
آيا براى اهل ايمان وقت آن نرسيده كه دل هايشان براى ياد خدا و قرآنى كه نازل شده نرم و فروتن شود ؟ و مانند كسانى نباشند كه پيش از اين كتاب آسمانى به آنان داده شده بود ، آن گاه روزگار [ سرگرمى در امور دنيا و مشغول بودن به آرزوهاى دور و دراز ] بر آنان طولانى گشت ، در نتيجه دل هايشان سخت و غير قابل انعطاف شد ، و بسيارى از آنان نافرمان بودند . ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِىَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ... .
سپس دل هاى شما بعد از آن [ معجزه شگفت انگيز ] سخت شد ، مانند سنگ يا سخت تر .
فَلَوْلاَ إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ  .
پس چرا هنگامى كه عذاب ما به آنان رسيد ، فروتنى و زارى نكردند ؟ بلكه دل هايشان سخت شد و شيطان ، اعمال ناپسندى كه همواره مرتكب مى شدند در نظرشان آراست.
فَبِمَـا نَقْضِهِم مِيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً  .پس آنان را به سبب پيمان شكستنشان لعنت كرديم ، و دل هايشان را بسيار سخت گردانيديم . اَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِن رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِن ذِكْرِ اللَّهِ أُولئِكَ فِى ضَلاَلٍ مُبِينٍ  .
آيا كسى كه خدا سينه اش را براى [ پذيرفتن ] اسلام گشاده است ، و بهره مند از نورى از سوى پروردگار خويش است [ مانند كسى است كه سينه اش از پذيرفتن اسلام تنگ است ؟ ] پس واى بر آنان كه دل هايشان از ياد كردن خدا سخت است ، اينان در گمراهى آشكار هستند .

لِيَجْعَلَ مَا يُلْقِى الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِّلَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفَى شِقَاقٍ بَعِيدٍ  . [ آزاد گذاشتن شبهه اندازى شيطان ] براى اين [ است ] كه خدا آنچه را شيطان مى اندازد براى آنان كه در دل هايشان بيمارى است و براى سنگدلان وسيله آزمايش قرار دهد و قطعاً ستمكاران در دشمنى و ستيزى بسيار دور [ نسبت به حق و حقيقت ] قرار دارند . قساوت نمى گذارد كه انسان حق را قبول كند ، قساوت نمى گذارد كه انسان در برابر مشكلات و مصائب ديگران ، عكس العمل مثبت و انسانى نشان دهد ، قساوت نمى گذارد آدمى به مظلوم و مسكين و افتاده ترحم كند . قساوت نمى گذارد انسان در برابر خطاهايش از خدا عذر بخواهد و جلوى ريختن اشك چشم را مى گيرد .
علت قساوت و سنگدلى دو چيز است : دورى از عبادت ، آلودگى به گناه . اگر بخواهيد قساوت و سنگدلى را معالجه كنيد ، بايد به عبادت روى آورده و در حقيقت با تمام گناهان ترك رابطه كنيد .
اگر بخواهيد قساوت را علاج كنيد ، زياد ياد مرگ كنيد و در مجالس موعظه شركت كرده ، دست به دامن مردان خدا بزنيد و با صاحب نفسان عالم مصاحبت نماييد . زياد ياد خدا كنيد و تا مى توانيد با كمال عشق و شوق قرآن بخوانيد و از دعاهاى عالى اسلامى به خصوص دعاى كميل ، دعاى عرفه ، مناجات خمس عشر ، دعاى ابوحمزه غفلت نكنيد .
زياد به قبرستان برويد و به ائمه طاهرين عليهم السلام توسل جسته و قسمتى از شب را با محبوب واقعى و مقصود حقيقى خلوت كرده و از گناهان گذشته و تقصيرهايى كه در عبادت داشتيد ياد كرده و گريه كنيد . با به كار گرفتن اين سلسله مسائل به تدريج زنگ دل پاك شده و قلب شما به نور الهى صفا مى گيرد و شياطين دل شما را رها كرده ، حق در آن خانه تجلى مى كند .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عذاب الهى به خاطر غفلت
انديشه موجب فسحت خلق‏
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
حضرت حسین (علیه السلام(
راه تحصیل نعمت
ربا
اخلاق امیرالمومنین (علیه السلام)
ثروت خداداده و دانش فراوان
حکایت یک انسان الهى
کوردلان لجوج

بیشترین بازدید این مجموعه

هدف آفرینش انسان
پیامبر صلی الله علیه و آله و جوان عارف
درخواست و سفارش خدا به سه چیز
اقرار عیسى به عبودیت خدا
عنایت حضرت امام رضا (علیه السلام)
عذاب الهى به خاطر غفلت
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
در بيان ذكر
توبه آغوش رحمت
صلاح قلب و دين‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^