فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

خطرات بيمارى قلب

كسب بدى ها به وسيله قلب ، مقدماتى دارد كه خود انسان به اختيار خودش فراهم مى كند و گناهانى كه قلب كسب مى كند ، براى قلب بيمارى است و خطر اين بيمارى براى انسان ، گاهى مساوى با هلاكت او و رسيدن به شقاوت و بدبختى و به فرموده قرآن ، خزى دنيا و آخرت است  فِى قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ  .
در دلِ آنان بيمارىِ [ سختى از نفاق ] است ، پس خدا [ به كيفرِ نفاقشان ]بر بيماريشان افزود ، و براى آنان در برابر آنچه همواره دروغ مى گفتند ، عذابى دردناك است . قلب را بايد از ابتداى تكليف ، از بيمارى هاى خطرناك مربوط به او حفظ كرد و چنانچه مريض باشد ، بايد فوراً به علاج او اقدام نمود .
پدران ، مادران ، معلمان ، استادان دولت و اجتماع نسبت به افراد ، چه وظايف سنگين و مسؤوليت هاى خطيرى به عهده دارند و از طرفى خود انسان در پيشگاه حضرت ذوالجلال تكليف سنگينى دارد .
همه ما وظيفه داريم كه زمينه ايجاد سلامت قلب را با پاك نگاه داشتن محيط خانه از هر نوع گناه و خطوط شيطانى و سالم نگاه داشتن مدرسه و محيط مملكت جهت فرزندان و كودكان فراهم آوريم . شما نيز اى نوجوانان ! و جوانان وظيفه و رسالت سنگين براى دريافت عوامل سلامت قلب بر عهده داريد . شما اى پدران و مادران و معلمان و دولت مردان ! اگر در ايجاد محيط سالم كوتاهى ورزيد ، در قيامت دچار عذاب سختى خواهيد شد .
شما اى انسان ها ! اگر از محيط هاى سالم تغذيه ننماييد ، در پيشگاه الهى به رنج فوق العاده اى دچار خواهيد گشت . اگر پدران و مادران و معلمان و دولت مردان ، در ايجاد زمينه سالم ، جهت سلامت دل شما كوتاهى ورزيدند ، امروز كه از موهبت درك و انديشه برخورداريد ، به فكر خود باشيد و براى سلامت قلب فعاليت كنيد . اگر از ابتدا ميدان سلامت دل براى شما فراهم شد ، امروز در حفظ سلامت قلب بكوشيد و اگر حس مى كنيد به بيمارى هاى معنوى قلبى دچار هستيد ، با چنگ زدن به دامن عالم ربّانى و پيرى روحانى و مردى الهى به علاج قلب خود برخاسته و اين بيمارى هاى شيطانى را از خانه زنده حق بزداييد و خانه تكانى بنماييد و پس از علاج قلب و پاك كردن اين خانه ، قلب را وادار به كسب حسنات و حقايق نماييد . تقواى قلب به دست آريد كه سرمايه اى براى امروز و فردا پرقيمت تر و پرمنفعت تر از تقواى قلب نيست . بيمارى هاى قلب ، سبب بروز مشكلات و ظهور انواع عذاب ها در دنيا و آخرت است .

سلامت قلب ، سبب بروز حقايق ، درستى ها ، راستى ها و راحتى ها در دنيا و ظهور انواع نعم الهى و سعادت ابدى در جهان قيامت است . قلب مريض ، قلب گنهكار بر تمام شؤون عقل ، نفس ، جان ، اثر منفى گذاشته و سه ناحيه با عظمت وجود انسان را در معرض خطرهاى سخت دنيايى و آخرتى قرار خواهد داد ؛ قلب ، رئيس و حاكم وجود آدمى است ، سلامت همه وجود و بيمارى مجموع هستى آدمى بستگى به سلامت و مرض قلب دارد .
مولوى آن عالم آگاه و عارف معارف گويد :
 *
 واى آن دل كه بدو از تو نشانى نرسد
سيه آن روز كه بى نور جمالت گذرد
واى آن دل كه زعشق تو در آتش نرود
سخن عشق چو بى درد بود بر ندهد
مريم دل نشود حامل انوار مسيح
حس چو بيدار بود خواب نبيند هرگز
اين زمان جهد بكن تا ز زمان باز رهى
تيره صبحى كه مرا از تو سلامى نرسد
تلخ روزى كه ز شهد تو بيانى نرسد
*
 مرده آن تن كه بدو مژده جانى نرسد
 هيچ از مطبخ تو كاسه و خوانى نرسد
 هم چو زر خرج شود هيچ به كانى نرسد
جز به گوش هوس و جز به زبانى نرسد
تا امانت ز نهانى به نهانى نرسد
 از جهان تا نرود دل به جهانى نرسد
 پيش از آن دم كه زمانى به زمانى نرسد
 تلخ روزى كه ز شهد تو بيانى نرسد

 

 


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آداب زيارت كعبه‏
ادامه روايات محبّت
توجه به عالم موجب توجه به حمد
التوبة حضن الرحمة
حفظ پاکى و پاکدامنى در فضاى عشق
سرّ مضمضه و استنشاق
نفس و هفت مرحله آن
دو بُعد معاشرت
وصل شدگان به منبع نور
همنشینان ناسالم

بیشترین بازدید این مجموعه

نفخه محرکه
دو بُعد معاشرت
وصل شدگان به منبع نور
نفس و هفت مرحله آن
ادامه روايات محبّت
تفسیر حکیم (جلد6) قسمت دوم
عبرت آموز: مجموعه‏اي از نکته‏ها و داستانها
التوبة حضن الرحمة
سلامتى دين در عزلت‏
اشاعه اسلام در هائیتی : سرزمینی که تاکنون تنها ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^