فارسی
يكشنبه 18 خرداد 1399 - الاحد 15 شوال 1441
  1745
  0
  0

برزخ

عرصه گاهى که فاصله ى بین دنیا و آخرت است در منطق قرآن مجید ، برزخ نامگذارى شده .
آنان که از دنیا مى روند ابتدا وارد برزخ مى شوند ، و در آنجا بر اساس عقاید و اعمال و اخلاقشان حیاتى خاص دارند ، حیاتى که نه مانند حیات دنیا و نه مانند حیات آخرت است . حَتَّى اِذَا جَاءَ اَحَدَهُمُ المَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی اَعْمَلُ صَالِحاً فِیَما تَرَکْتُ کَلاَّ اِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ اِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ 
تا هنگامى که مرگ یکى از آنها فرا رسد ، ( در این هنگام که خود را در حال بریدن از این جهان و قرار گرفتن در جهان دیگر مى بیند ، پرده هاى غرور و غفلت از مقابل دیدگانش کنار مى رود ، گویى سرنوشت دردناک خویش را با چشم مى بیند ، عمر و سرمایه هاى از دست رفته ، و کوتاهیهایى را که در گذشته کرده ، و گناهانى که مرتکب شده ، عواقب شوم آن را مشاهده مى کند ، اینجاست که فریاد او بلند مى شود ) و مى گوید : اى پروردگار من ! مرا باز گردان ! شاید گذشته ى خود را جبران نمایم و عمل صالحى در برابر آنچه ترک کردم به جا آورم .اما از آنجا که قانون آفرینش چنین اجازه ى بازگشتى را به هیچ کس ، نه نیکوکار و نه بدکار نمى دهد به او چنین پاسخ داده مى شود : نه ، هرگز راه بازگشتى وجود ندارد ، این سخنى است که او به زبان مى گوید ، سخنى که هرگز از اعماق دلش با اراده و آزادى برنخاسته ، این همان سخنى است که هر بدکارى به موقع گرفتار شدن در چنگال مجازات ، و هر قاتلى به وقت دیدن چوبه ى دار مى گوید ، و هر زمان امواج بلا فرو نشیند باز همان برنامه ى سابق خود را ادامه مى دهد .در پایان آیه اشاره ى بسیار کوتاه و پرمعنى به جهان اسرارآمیز برزخ کرده مى گوید : در پشت سر آنها تا روزى که برانگیخته مى شوند برزخى وجود دارد .واژه ى برزخ در اصل به معنى چیزى است که در میان دو شىء حائل شود ، و سپس به هر چیزى که میان دو امر قرار گیرد برزخ گفته شده است ، و روى همین جهت به عالمى که میان دنیا و آخرت قرار گرفته برزخ گفته اند .دلیل بر وجود چنین جهانى که گاهى از آن تعبیر به عالم قبر و یا عالم ارواح مى شود از طریق ادلّه ى نقلیه است ، آیات متعددى از قرآن مجید داریم که بعضى ظهور و بعضى صراحت در این معنا دارد .آیه ى شریفه ى ( وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ اِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ ) ، ظاهر در وجود چنین عالمى است .از آیاتى که صریحاً وجود چنین جهانى را اثبات مى کند آیات مربوط به حیات شهیدان است مانند : وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ اَمْوَاتاً بَلْ اَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ 
گمان مکن کسانى که در راه خدا کشته شدند مردگانند ، آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند .نه تنها در مورد شهیدان جهان برزخ وجود دارد بلکه درباره ى کفار طغیانگرى همچون فرعون و یارانش نیز به وجود برزخ صریحاً در آیه ى 46 سوره ى مومن اشاره شده : النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوّاً وَعَشِیّاً وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَهُ اَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ اَشَدَّ الْعَذَابِ  .
فرعون و یارانش هر صبح و شام در برابر آتش قرار مى گیرند و به هنگامى که روز قیامت برپا مى گردد فرمان داده مى شود : آل فرعون را در شدیدترین کیفرها وارد کنید .در کتابهاى معروف شیعه و غیر شیعه روایات فراوانى است که با تعبیرات مختلف و کاملا متفاوت ، از جهان برزخ و عالم قبر و ارواح و خلاصه جهانى که میان این جهان و جهان آخرت قرار دارد سخن مى گوید : در نهج البلاغه آمده است : امیرالمومنین (علیه السلام) هنگام بازگشت از جنگ صفین وقتى نزدیک کوفه کنار قبرستانى که بیرون دروازه قرار داشت رسید ، رو به سوى قبرها کرد و چنین گفت :اى ساکنان خانه هاى وحشتناک و مکانهاى خالى و قبرهاى تاریک ، اى خاک نشینان ، اى غریبان ، اى تنهایان ، اى وحشت زدگان ، شما در این راه بر ما پیشى گرفتید ، و ما نیز به شما ملحق خواهیم شد ، اگر از اخبار دنیا بپرسید به شما مى گویم : خانه هایتان را دیگران ساکن شدند ، همسرانتان به نکاح دیگران درآمدند و اموالتان تقسیم شد ، اینها خبرهایى است که نزد ماست ، نزد شما چه خبر ؟آنگاه رو به یارانش کردند و فرمودند : اگر به آنها اجازه ى سخن گفتن داده شود ، حتماً به شما خبر مى دهند که بهترین زاد و توشه براى این سفر پرهیزکارى و تقواست.از حضرت سجاد (علیه السلام) روایت شده :اِنَّ الْقَبْرَ اِمّا رَوْضَهٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّهِ ، اَوْ حُفْرَهٌ مِنْ حُفَرِ النّیرانِ. قبر یا باغى است از باغهاى بهشت ، یا گودالى از گودالهاى جهنم .از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده :
اَلبَرْزَخُ الْقَبْرُ ، وَهُوَ الثَّوابُ وَالْعِقابُ بَیْنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَهُ . . . وَاللّهِ مَا نَخافُ عَلَیْکُم اِلاَّ الْبَرْزَخَ .
برزخ همان عالم قبر است که پاداش و کیفر میان دنیا و آخرت است ، به خدا قسم ما بر شما نمى ترسیم مگر از برزخ .راوى از حضرت صادق (علیه السلام) پرسید : برزخ چیست ؟ امام فرمودند :القَبْرُ مُنْذُ حینِ مَوْتِهِ اِلى یَوْمِ القِیامَهِ .
1 ـ قال (علیه السلام) وقد رجع من صفین فاشرف على القبور بظاهر الکوفه : یا اهل الدیار الموحشه والمحال المقفره والقبور المظلمه ! یا اهل التربه ! یا اهل الغربه ! یا اهل الوحده ! یا اهل الوحشه ! انتم لنا فرط سابق ، ونحن لکم تبع لاحق ; اما الدور فقد سکنت ; واما الازواج فقد نکحت ; واما الاموال فقد قسمت ; هذا خبر ما عندنا ، فما خبر ما عندکم ؟ ثم التفت الى اصحابه فقال : اما لو اذن لهم فی الکلام لاخبروکم : ان خیر الزاد التقوى . قبر از زمان مرگ تا روز قیامت است .در کتاب شریف کافى از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده :فى حُجُرات فِى الجَنَّهِ یَاْکُلُونَ مِنْ طَعامِها ، وَیَشْرَبُونَ مِنْ شَرابِها ، وَیَقولُونَ : رَبَّنا اَقِمْ لَنَا السَّاعَهَ ، وَانْجِزْ لَنا ما وَعَدْتَنا . ارواح مردم مومن پس از مرگ در حجره هایى از بهشت قرار دارند ، از غذاهاى بهشتى مى خورند ، و از نوشیدنیهایش مى نوشند و مى گویند : پروردگارا ! هرچه زودتر قیامت را برپا کن ، و به وعده هایى که به ما داده اى وفا فرما .اعتقاد به برزخ که در صریح آیات قرآن و روایات مطرح است از زیباییهاى معنوى است که با توجه به وضع نیکان و بدکاران در عالم برزخ ، آثار مفیدى در حیات انسان دارد ، و مایه اى براى ظهور تقوا و پاکى در ظاهر و باطن است .

، حیاتى که نه مانند حیات دنیا و نه مانند حیات آخرت است . حَتَّى اِذَا جَاءَ اَحَدَهُمُ المَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی اَعْمَلُ صَالِحاً فِیَما تَرَکْتُ کَلاَّ اِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ اِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ 
تا هنگامى که مرگ یکى از آنها فرا رسد ، ( در این هنگام که خود را در حال بریدن از این جهان و قرار گرفتن در جهان دیگر مى بیند ، پرده هاى غرور و غفلت از مقابل دیدگانش کنار مى رود ، گویى سرنوشت دردناک خویش را با چشم مى بیند ، عمر و سرمایه هاى از دست رفته ، و کوتاهیهایى را که در گذشته کرده ، و گناهانى که مرتکب شده ، عواقب شوم آن را مشاهده مى کند ، اینجاست که فریاد او بلند مى شود ) و مى گوید : اى پروردگار من ! مرا باز گردان ! شاید گذشته ى خود را جبران نمایم و عمل صالحى در برابر آنچه ترک کردم به جا آورم .اما از آنجا که قانون آفرینش چنین اجازه ى بازگشتى را به هیچ کس ، نه نیکوکار و نه بدکار نمى دهد به او چنین پاسخ داده مى شود : نه ، هرگز راه بازگشتى وجود ندارد ، این سخنى است که او به زبان مى گوید ، سخنى که هرگز از اعماق دلش با اراده و آزادى برنخاسته ، این همان سخنى است که هر بدکارى به موقع گرفتار شدن در چنگال مجازات ، و هر قاتلى به وقت دیدن چوبه ى دار مى گوید ، و هر زمان امواج بلا فرو نشیند باز همان برنامه ى سابق خود را ادامه مى دهد .در پایان آیه اشاره ى بسیار کوتاه و پرمعنى به جهان اسرارآمیز برزخ کرده مى گوید : در پشت سر آنها تا روزى که برانگیخته مى شوند برزخى وجود دارد .واژه ى برزخ در اصل به معنى چیزى است که در میان دو شىء حائل شود ، و سپس به هر چیزى که میان دو امر قرار گیرد برزخ گفته شده است ، و روى همین جهت به عالمى که میان دنیا و آخرت قرار گرفته برزخ گفته اند .دلیل بر وجود چنین جهانى که گاهى از آن تعبیر به عالم قبر و یا عالم ارواح مى شود از طریق ادلّه ى نقلیه است ، آیات متعددى از قرآن مجید داریم که بعضى ظهور و بعضى صراحت در این معنا دارد .آیه ى شریفه ى ( وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ اِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ ) ، ظاهر در وجود چنین عالمى است .از آیاتى که صریحاً وجود چنین جهانى را اثبات مى کند آیات مربوط به حیات شهیدان است مانند : وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ اَمْوَاتاً بَلْ اَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ 
گمان مکن کسانى که در راه خدا کشته شدند مردگانند ، آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند .نه تنها در مورد شهیدان جهان برزخ وجود دارد بلکه درباره ى کفار طغیانگرى همچون فرعون و یارانش نیز به وجود برزخ صریحاً در آیه ى 46 سوره ى مومن اشاره شده : النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوّاً وَعَشِیّاً وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَهُ اَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ اَشَدَّ الْعَذَابِ  .
فرعون و یارانش هر صبح و شام در برابر آتش قرار مى گیرند و به هنگامى که روز قیامت برپا مى گردد فرمان داده مى شود : آل فرعون را در شدیدترین کیفرها وارد کنید .در کتابهاى معروف شیعه و غیر شیعه روایات فراوانى است که با تعبیرات مختلف و کاملا متفاوت ، از جهان برزخ و عالم قبر و ارواح و خلاصه جهانى که میان این جهان و جهان آخرت قرار دارد سخن مى گوید : در نهج البلاغه آمده است : امیرالمومنین (علیه السلام) هنگام بازگشت از جنگ صفین وقتى نزدیک کوفه کنار قبرستانى که بیرون دروازه قرار داشت رسید ، رو به سوى قبرها کرد و چنین گفت :اى ساکنان خانه هاى وحشتناک و مکانهاى خالى و قبرهاى تاریک ، اى خاک نشینان ، اى غریبان ، اى تنهایان ، اى وحشت زدگان ، شما در این راه بر ما پیشى گرفتید ، و ما نیز به شما ملحق خواهیم شد ، اگر از اخبار دنیا بپرسید به شما مى گویم : خانه هایتان را دیگران ساکن شدند ، همسرانتان به نکاح دیگران درآمدند و اموالتان تقسیم شد ، اینها خبرهایى است که نزد ماست ، نزد شما چه خبر ؟آنگاه رو به یارانش کردند و فرمودند : اگر به آنها اجازه ى سخن گفتن داده شود ، حتماً به شما خبر مى دهند که بهترین زاد و توشه براى این سفر پرهیزکارى و تقواست.از حضرت سجاد (علیه السلام) روایت شده :اِنَّ الْقَبْرَ اِمّا رَوْضَهٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّهِ ، اَوْ حُفْرَهٌ مِنْ حُفَرِ النّیرانِ. قبر یا باغى است از باغهاى بهشت ، یا گودالى از گودالهاى جهنم .از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده :
اَلبَرْزَخُ الْقَبْرُ ، وَهُوَ الثَّوابُ وَالْعِقابُ بَیْنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَهُ . . . وَاللّهِ مَا نَخافُ عَلَیْکُم اِلاَّ الْبَرْزَخَ .
برزخ همان عالم قبر است که پاداش و کیفر میان دنیا و آخرت است ، به خدا قسم ما بر شما نمى ترسیم مگر از برزخ .راوى از حضرت صادق (علیه السلام) پرسید : برزخ چیست ؟ امام فرمودند :القَبْرُ مُنْذُ حینِ مَوْتِهِ اِلى یَوْمِ القِیامَهِ .
1 ـ قال (علیه السلام) وقد رجع من صفین فاشرف على القبور بظاهر الکوفه : یا اهل الدیار الموحشه والمحال المقفره والقبور المظلمه ! یا اهل التربه ! یا اهل الغربه ! یا اهل الوحده ! یا اهل الوحشه ! انتم لنا فرط سابق ، ونحن لکم تبع لاحق ; اما الدور فقد سکنت ; واما الازواج فقد نکحت ; واما الاموال فقد قسمت ; هذا خبر ما عندنا ، فما خبر ما عندکم ؟ ثم التفت الى اصحابه فقال : اما لو اذن لهم فی الکلام لاخبروکم : ان خیر الزاد التقوى . قبر از زمان مرگ تا روز قیامت است .در کتاب شریف کافى از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده :فى حُجُرات فِى الجَنَّهِ یَاْکُلُونَ مِنْ طَعامِها ، وَیَشْرَبُونَ مِنْ شَرابِها ، وَیَقولُونَ : رَبَّنا اَقِمْ لَنَا السَّاعَهَ ، وَانْجِزْ لَنا ما وَعَدْتَنا . ارواح مردم مومن پس از مرگ در حجره هایى از بهشت قرار دارند ، از غذاهاى بهشتى مى خورند ، و از نوشیدنیهایش مى نوشند و مى گویند : پروردگارا ! هرچه زودتر قیامت را برپا کن ، و به وعده هایى که به ما داده اى وفا فرما .اعتقاد به برزخ که در صریح آیات قرآن و روایات مطرح است از زیباییهاى معنوى است که با توجه به وضع نیکان و بدکاران در عالم برزخ ، آثار مفیدى در حیات انسان دارد ، و مایه اى براى ظهور تقوا و پاکى در ظاهر و باطن است .







برگرفته از کتاب توبه آغوش رحمت

  1745
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    عیبب جویی دیگران
    اگر دل خانه شیطان شود
    رفع مشکلات مردم
    شعله ور شدن محبت اهلبیت با تخریب قبور
    سالروز تخریب بقیع
    تعیین مقدّرات يك سال
    اوصاف قاضى از نگاه على عليه السلام‏
    کنترل زبان
    مسیر خدا
    عید یک ماه بندگی و عبادت

بیشترین بازدید این مجموعه

      دورنمايى از وضع نفس‏
      سرعت‏گير تقوا
      دين اسلام يا فرهنگ جهان مادى‏  
      انسان قرن بيستم‏
      قهرمانان بزرگ ضد استعمارى‏
      تبليغ شوم‏
      القاب حضرت‏ محمد (ص)
      تعليم و تعلّم در نگاه قرآن‏
      انجام عمل مثبت در حد توان‏
      طلب یاری از خداوند

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز