فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

شيطان چه نقشي در ايجاد بغض و عداوت ميان انسانها دارد؟

  فعّاليّت اين موجود پليد در ايجاد بغض و عداوت ميان انسانها بطور ناملموس و نامحسوس انجام ميگيرد. و بدين جهت است كه مورد توجّه قرار نميگيرد. فعّاليّت شيطان براي اغواي فرزندان آدم ابوالبشر(ع) بجهت حسادتي است كه دربارة ابوالبشر ابراز نمود و با تكيه به يك خيال واهي ناشي از خود بزرگ بيني و تحقير آدم(ع) كه موجب شد از سجده به او امتناع بورزد، مطرود درگاه خداوندي گشته و بر پليدي خود اصرار ورزيد ولي لجاجت نموده و به شقاوت ابدي دچار گشت. بدتر از آن حسادت، ادامة پليدي و شقاوتي است كه با اغواي فرزندان آدم(ع) و ايجاد بغض و عداوت ميان آنان انجام ميدهد. دو گروه از مردم به شيطان و اغواها و ايجاد بغض و كينة آن در ميان اولاد آدم اعتنائي ندارند:
گروه يكم ـ كساني هستند كه ايمان به واقعيّات ماوراي طبيعت ندارند و بر مبناي يك زمينة مخالف علم (نميبينم پس نيست) هر چه را كه در ديدگاه حسّي خود نميبينند، منكر ميشوند! و چون براي اين گروه اطاعت و معصيتي مطرح نيست، لذا چنانكه عقل و وجدان الهي براي اينان مفهومي ندارد، لذا خود طبيعي و شيطان هم نميتواند براي اينان بعنوان واقعيّت، قابل قبول بوده باشد و هنگاميكه اطاعت و معصيتي مطرح نباشد، التزام به اطاعت و امتناع از معصيت وجود نخواهد داشت، تا شيطان موضوع كاري براي خود پيدا كند.
گروه دوم ـ با همان ملاك فوق كه گفتيم آن تبهكاران و معصيت كاراني هستند كه با اعتقاد به ماوراي طبيعت و شيطان، هيچ پروائي از ارتكاب معصيت و ترك اطاعت ندارند، يعني در حقيقت خود طبيعي آنان كار شيطان را هم بعهده گرفته است و نيازي به اغواهاي شيطاني ندارند. بغض و عداوت و كينهتوزي براي هر دو گروه كه دائماً شخصيّتهاي آنان در عرصة امتيازات مادّي به تزاحم و تصادم ميرسند، يك قاعدة بنيادين است و منتفي شدن آن پديدههاي ضدّ حيات از ميان آنان يا بوسيلة كيفرها و جلب منافع است و يا ضعف و ناتواني كه موجب كنار رفتن از ميدان تزاحم ميباشد. بنابراين، اغواهاي شيطان و فعّاليّتهاي اين موجود پليد متوجّه كساني است كه اطاعت و معصيت براي آنان مطرح و داراي اهمّيّت ميباشند. و چون محبّت بر انسانهاي غير مزاحم زندگي مادّي و معنوي اطاعت، و بغض و عداوت با انسانها، معصيت است، و بطور طبيعي ميخواهند اين اطاعت بزرگ را بجاي آورند و از معصيت بغض و عداوت اجتناب نمايند، لذا شيطان سراغ اين گروه را ميگيرد و در صدد اغواي آنان بر ميآيد. خداوند متعال تأكيد شديدي دربارة مخالفت با شيطان فرموده و با صراحت كامل از فريبكاري شيطان كه دائماً ميخواهد صلح و صفا و سلم را از ميان مردم بردارد و آنان را به بيماري بغض و عداوت مبتلا كند، بر حذر ميدارد.

 


منبع : پاسخگو
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

چرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می‌گویند؟
تحمل مصائب چگونه امکان دارد ؟
راه رسیدن به یقین چیست و چگونه است؟
آیا امام حسین(ع) قبل از تمام شدن اعمال حج تمتع مکه ...
ادامه تحصیل در رشته دانشگاهی ارجحیت دارد یا رشته ...
راه رسیدن به تقوای الهی و ثابت قدم ماندن در صراط ...
نام مبارک پیامبر گرامی ...
آيا تلاش براي كسب روزي با رازقيّت خداوند منافات ...
قضا و قدر چیست؟ آیا مقابل اراده و اختیار انسان ...
صبحتهای لغو و بیهوده چه آثار بدنبال دارد ؟

بیشترین بازدید این مجموعه

معناي واقعي توبه چيست و چگونه مي توانيم خود را از ...
فرق حيوان با انسان در چیست؟
آيا فكر گناه كردن هم گناه محسوب مي گردد، عواقب آن ...
چرا شمر( این جانباز جنگ صفین در رکاب امام علی(ع)) ...
آیا دعای (یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین ...
چرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می‌گویند؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
نام مبارک پیامبر گرامی ...
چرا پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^