فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

محبت حقيقى با تحمل مصائب

  چه بسا كه اين محبّت انسان را از نظر ظاهر در تنگنا و مضيقه قرار دهد و از سوى مردم جاهل و بى محبّت و حتى خانواده و اقوام انسان به انسان فشار روحى و مادى وارد آيد ، ولى با توجه به آثار معنوى اين محبّت و به ويژه آثار انسانى و آخرتى آن ، ارزش دارد كه انسان در راه اين محبّت بلاها و مصائب را بر خود هموار نمايد و بر رنج و مشقتى كه به او به خاطر آن مى رسد صبر و استقامت كند . در روايت آمده : مردى به رسول خدا صلي الله عليه و آله عرضه داشت : « يا رَسُولُ اللّه ِ ! إنّى أُحِبُّكَ ، فَقالَ : إسْتَعِدْ لِلْفَقْرِ ، فَقالُ : إنّى أُحِبُّ اللّه َ ، فَقالَ : اِسْتَعِدْ لِلْبَلاءِ »  .
اى پيامبر خدا ! من عاشق تو هستم ، حضرت فرمود : آماده براى ندارى و تهيدستى باش . گفت : من عاشق خدا هستم ، فرمود : آماده بلا و امتحان باش . پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله مصعب بن عمير را در حالى كه پيش مى آمد و تن پوشش پوست دباغى نشده گوسپندى بود ، ديد !
فرمود : اى مردم ! به اين مرد بنگريد كه خدا دلش را نورانى نموده است ، من در مكه او را نزد پدر و مادرش ديدم كه وى را به پاكيزه ترين طعام و آشاميدنى تغذيه مى كردند ولى عشق به خدا و پيامبرش او را از آن زندگى مالامال از ثروت و خوشى به اين وضعى كه مى بينيد رسانيد  .
اين محبّت ، تحمل همه بلاها و رنج ها و مشقت ها را در راه رسيدن به محبوب آسان مى كند و حتى مرگ را كه دروازه ورود به حريم لقاء يار است براى انسان شيرين جلوه مى دهد .
در روايت مشهورى است : هنگامى كه ملك الموت براى قبض روح ابراهيم آمد ، ابراهيم به او گفت : دوستى را ديده اى كه دوستش را در كام مرگ بيندازد ؟
خداى بزرگ به ابراهيم وحى كرد : آيا تو عاشقى را ديده اى كه از ديدار محبوبش نفرت داشته باشد ؟
ابراهيم به ملك الموت گفت : اكنون جانم را بگير . پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مى فرمايد :
« إذا أحَبَّ اللّه ُ عَبداً ابتَلاَهُ فَإنْ صَبَرَ اجْتَبَاهُ وَإنْ رَضِىَ اصْطَفَاهُ ». هنگامى كه خدا بنده اى را دوست بدارد وى را در معرض آزمايش قرار مى دهد ، پس اگر استقامت ورزيد او را برمى گزيند و اگر خشنودى به حق باشد او را انتخاب مى نمايد .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ریسمان ولایت علی بن ابی طالب(ع)
در راه خدا باش!
هبوط
نسل آدم و حوا
در ستايش حق تعالى و معناى الحمدللّه
توبهٔ واقعی
نام و لقب و كنيه زين العابدين
مؤمن تسليم خواسته ى خداست
همنشينان پاك وناپاک
خوشبختی دنیا و آخرت

بیشترین بازدید این مجموعه

نام و لقب و كنيه زين العابدين
در ستايش حق تعالى و معناى الحمدللّه
هبوط
نسل آدم و حوا
همنشينان پاك وناپاک
مؤمن نسبت به دستورات پروردگار اهل چون و چرا نمی ...
خودنگهداری
خوشبختی دنیا و آخرت
انسان های متواضع
در راه خدا باش!

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^