فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مهرورزى حضرت امام صادق عليه السلام به مخالفانش

امام ششم عليه السلام كنيزى داشت به نام سالمة ، مى گويد :لحظات وفات حضرت امام صادق عليه السلام كنار بسترش بودم كه بى حالى شديد به آن بزرگوار دست داد ، هنگامى كه از آن حال بيرون آمد ، فرمود : به حسن بن على نبيره حضرت سجاد عليه السلام هفتاد دينار بپردازيد و به فلانى فلان مقدار و به آن شخص هم اين مقدار ، عرضه داشتم : به فلان شخصى كه يك بار كارد قصابى آورد و مى خواست تو را به قتل برساند پول عطا مى كنى ؟ ! حضرت امام صادق عليه السلام فرمود : مى خواهى مصداق عملى اين آيه نباشم كه خدا فرمود : وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللّه ُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَاب .
و آنچه را خدا به پيوند آن فرمان داده پيوند ، مى دهند و از [ عظمت و جلال [پروردگارشان همواره در هراسند و از حساب سخت و دشوار بيم دارند .
آرى اى سالمة ! خداى متعال بهشت را آفريد ، پس آن را پاكيزه قرار داد و بويش را نيز پاكيزه گردانيد و بى ترديد بوى بهشت از فاصله دو هزار سال راه استشمام مى شود ولى آن بوى خوش را عاق پدر و مادر و كسى كه قطع رحم مى كند نمى يابد. اسلام به مهرورزى به اقوام و خويشان گرچه مخالف انسان باشند و به مهرورزى و نيكى به پدر و مادر گرچه هم كيش انسان نباشند و علاوه به انسان هم آزار برسانند ، فرمان حتمى داده است . خداوند متعال در رابطه با پدر و مادر گرچه مشرك باشند مى فرمايد :
وَإِن جَاهَدَاكَ عَلَى أَن تُشْرِكَ بِى مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلاَ تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِى الدُّنْيَا مَعْرُوفاً. . . .
و اگر [ آن دو ] تلاش كنند كه تو [ را وادار نمايند ] بر [ اين كه ] چيزى را كه هيچ علمى به [ خدا بودن و ربوبيت ] آن ندارى شريك من قرار دهى ، از آنان اطاعت مكن ؛ ولى در دنيا با آن دو نفر به شيوه اى پسنديده معاشرت كن . . .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

وجوب حفظ قلب از نفوذ شيطان‏
دستگیرهٔ نجات ما در قیامت
همه حرام ها ضرر دارند
نماز در روايات‏
آب تو هاون کوبیدن!
مخفى بودن شب قدر
آيا راهى براى فرار از ربا هست؟
آموزش سحر براى ابطال سحر
الگوی امام زمان(عج)
عذاب كافران‏

بیشترین بازدید این مجموعه

علت صبر خدا بر گناهکاران
آثار چشيدن مزه عشق‏
نماز در روايات‏
وجوب حفظ قلب از نفوذ شيطان‏
آموزش سحر براى ابطال سحر
ابی عبدالله قبله‌نمای کامل
حساب عمل اندک انسان
همه حرام ها ضرر دارند
مجالس اهل‌بیت(ع)
توجه به دستورات بهداشت فردی و اجتماعی

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^