فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مهم ترين عاملي كه جوانان ما را در حال حاضر به فساد مي كشاند چيست؟

در معرض فساد بودن، ويژه جوان نيست. با مطالعه كمي درباره انسان مي بينيم فساد و صلاح دو نتيجه حتمي است كه از انتخاب او سرچشمه مي گيرد. و اين انتخاب در همه شرايط موجود است فقط گاهي عوامل فساد و صلاح تقويت و تضعيف مي شوند آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد اين انسان و قابليت هاي شگفت انگيز اوست كه مي تواند در هر شرايطي راه فساد و صلاح را دنبال كند. مي بينيد اكنون كه انقلاب در جامعه شده و مظاهر ديني به لطف خدا آشكارتر و مهياتر است باز عده اي شيفته فسادند و برعكس در غرب فاسد، دلباخته هاي حق و حقيقت با عطش به اسلام روي مي آورند كه نمونه هايش را شاهد هستيد.
اما آنچه شما خواسته ايد كه نمونه اصلي فساد را به شما معرفي كنيم و نمره بزرگ را به تهاجم فرهنگي يا مطبوعات نامناسب داخلي، يا فسادهاي جنسي از طريق فيلمها را بدهيم، نمي توانيم. آنچه عامل مهم به نظر مي رسد همانا غافل ماندن از ارزش خويش و به ويژه در دوران جوانيست. چون ما بر فرض عوامل خارجي را هم كم يا نابود كنيم، عاملي مثل نفس و شيطان را در درون خود داريم كه كمر به گمراهي ما بسته است. اين غفلت كه آدمي همه ارزش ها را جوابگويي به هيجانها و انعكاسات جسم و تمايلات بدهد و تحت تأثير اين فكر قرار گيرد مهم ترين خطر است و آنچه بر اين فكر حظ مي دهد مهم ترين عامل انحراف و همچنين آن چيزهايي كه جوان را از راه سعادت يعني انتخاب آگاهانه مكتب اصيل اسلام و تشيع باز مي دارد. همانكه توجه بي قيد و شرط به معيارهاي غربي مي دهد در ميان همين موانع رشد است. چقدر زيبا فرمود امام ((عليه السلام))كه مَنْ كرمت عليه توسر هانت عليه شهواته - نهج البلاغه - آنكه براي نفس خويش ارزش و قيمتي شناخت، از تسليم در برابر شهوات سرباز مي زند و آلوده نمي شود. انسان آميز شهوات مي شود نه اسير.
اما راه حل، گفته اند كه جواني يك شعبه از مستي و مدهوشي است . همانطور كه شراب مستي مي آورد. اما اين حالت ويژه كسي است كه از ديگر ويژگيهاي انساني غافل بماند پس در اين دوره بهترين كار خود يابي، الگويي مثبت، و مكتب را آگاهانه برگزيدن است.
ما مذهب را سنتي و عاطفي برگزيده ايم اين است كه با موجها از پا مي افتيم مذهب اصيل با تفكر شروع مي شود كه در قرآن واژه عقل و فكر صدبار تكرار شده خود و ديگران و جوانان را به چنين انتخابي دعوت كنيد.
نكته آخر آنكه از تأمين نيازهاي مشروع جوان اگر غفلت شد، ضربه مهمي به انحراف او زده مي شود اين كار به عهده همه ما و مسئولين امر است كه بايد انجام مي شود.

 


منبع : پاسخگو
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
فرق هوای نفس با وسوسه شیطان چیست؟
عوامل تقویت اراده چیست؟
من نمازم را میخوانم ولی موهایم به مقدار کمی از ...
من همیشه با حجاب بودم هیچوقت در هیچ شرایطی نه ...
قاتل حضرت زهرا کیست؟
چرا شمر( این جانباز جنگ صفین در رکاب امام علی(ع)) ...
چرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می‌گویند؟
تحمل مصائب چگونه امکان دارد ؟
راه رسیدن به یقین چیست و چگونه است؟

بیشترین بازدید این مجموعه

تحمل مصائب چگونه امکان دارد ؟
فرق هوای نفس با وسوسه شیطان چیست؟
راه غلبه بر نفس چیست؟
حدیث سلسلة الذهب چیست و چرا به این اسم معروف شده ...
فرق حيوان با انسان در چیست؟
 معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر ...
چرا شمر( این جانباز جنگ صفین در رکاب امام علی(ع)) ...
آیا دعای (یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین ...
چرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می‌گویند؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^