فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

سخنرانی در بهداری صحرایی

یکی از نتایج مهم حضور ما در جبهه و سخنرانی برای رزمندگان ، تقویت روحیۀ نیروها و تحکیم  ارادۀ آنان برای بیشتر ماندن در جبهه و مقاومت در برابر دشمنان بود . در زمان عملیات ها ، جبهه ؛ شور و شعف بیشتری داشت و نیروها سرحال و قبراق بودند ؛ ولی هرگاه جبهه در آرامش بود ، ماندن در پشت خطهای اول و دوم و موقعیتها و پادگانهای مختلف ، برای آنها خسته کننده و کسالت آور می شد و پس از مدتی می خواستند برگردند یا در خواست مرخصی می کردند . این در حالی بود که گاهی در آینده ای نزدیک عملیاتی در پیش بود و نمی بایست کسی بویی می برد ؛ یعنی اگر فرماندهان به نیروها اشاره می کردند که عملیاتی در پیش است ، همه با جان و دل می ماندند ؛ولی این یکی از معذورات بود . بنابراین فرماندهان گاهی از ما می خواستند که برای تقویت روحیۀ بچه های مستقر در مناطق ساکت و آرام رفته ، با  راه انداختن مجالس دعا و سخنرانی آنها را سرگرم کنیم و با نقل آیات و روایات دربارۀ اهمیت و اجر و ثواب جهاد در راه خدا ، انگیزۀ آنان را  برای ماندن هر چه بیشتر در میدانهای نبرد ، دو چندان کنیم .
یک بار در منطقه ای از جبهه ، پرسنل بهداری و دکترها مدت مأموریتشان در حال پایان بود و همگی می خواستند بلافاصله برگردند . این در حالی بود که قرار بود در آینده ای نزدیک ، در آنجا عملیاتی صورت بگیرد و در آن موقعیت حساس نیروی کافی نیز برای جایگزینی نبود . از آنجا که دکترها و بهیارها – مانند بسیجیان دل بستگی چندانی به جنگ و جبهه نداشتند و اصولا با آن محیط سازگار نبودند ، تمدید مأموریت آنها امری محال به نظر می رسید . به هر حال از من خواستند تا برای آنها سخنرانی کنم ، بلکه ترغیب به ماندن شوند . من سخنان خود را با این مطلب آغاز کردم که در اصل ، کلمۀ « طبیب » ، نام پروردگار است و در روایات و مناجات نیز این نام برای خداوند ، زیاد آمده است. از رسول خدا نقل شده است : « ایها الناس انتم کالمرضی و رب العالمین کالطبیب » و ادامه دادم که دانش شما جلوۀ دانش پروردگار است . خداوند طبیبی مهربان است و شما باید اخلاق خدای خویش را داشته باشید . سپس قضیه ای بدین شرح نقل کردم : « مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی ( که قبل از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مرجع تقلید بودند ) در بیمارستان بغداد بستری شده بود . یکی – دو نفر طبیب و پرستار در طول شب بالای سر ایشان بیدار ماندند .فردا صبح – برای نشان دادن اجر و ثواب کار آنها – آیت الله حاج آقا حسین قمی گفته بود : من حاضرم 60- 70 سال ثواب عمر خود را با همین ثواب شبی که شما بالای سر مریضی مسلمان به سر بردید ، معاوضه کنم ...» و سخنان خود را با مطالبی دیگر ادامه دادم .
بعد از جلسه ، وقتی به سنگر آمدم پس از دقایقی سرپرست آنها آمد و گفت : « حاج آقا ما بسیار از مجلس شما بهره بردیم و بچه ها چنان تشویق شده اند که همگی خواستار تمدید مأموریت شده اند . »
من همیشه این تأثیری را که در کلاممم وجود دارد ، مرهون لطف و عنایت خداوندی می دانم .


منبع : منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
رویای صادقه
شهر به شهر برای تثبیت انقلاب
عتاب پیامبر اکرم (ص)
به عشق وطن
شروع تبلیغ
درس خارج
آرامش و برکت منبر
فضای باز سیاسی
پرچم های دعای کمیل

بیشترین بازدید این مجموعه

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^