فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 8 ارديبهشت 1389 ساعت 09:27 صبح

تأکيد آيت‌الله العظمی وحيد خراساني بر تکريم ايام فاطميه

تأکيد آيت‌الله العظمی وحيد خراساني بر تکريم ايام فاطميه

آيت‌الله وحيد خراساني از مراجع تقليد شيعيان، امروز در درس خارج اصول خود با اشاره به فرارسيدن ايام عزاي فاطمي گفت: در اين ايام، تمام مجالس و محافل در کشور بايد آميخته به بيان فضائل آن حضرت و مناقب ايشان باشد.
آيت‌الله حسين وحيد خراساني،‌ پيش از ظهر امروز به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س)، ادامه مبحث قواعد فقهيه را به جلسه بعدي موکول کرده و به بيان سخناني در مورد صديقه کبري (س) و پرداخت.
اين مرجع شيعي، با اشاره به روايتي از پيامبر اکرم (ص)‌ که شادي حضرت زهرا (س) را شادي خود و ناراحتي ايشان را همچون ناراحتي خود عنوان کرده است، گفت: با توجه به آيه شريفه «وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ» (آنچه رسول خدا براي شما آورده، بپذيريد) و مقتضاي ايمان به خدا، تمام فرق اسلامي بايد عزاي حضرت فاطمه زهرا (س) را مناسب با عظمت اين مصيبت اقامه کنندو اين قضيه، تعبدي نيست.
آيت‌الله وحيد خراساني، اقامه شعائر فاطميه را وظيفه تمام مسلمانان ـ به دور از هر مذهب و مسلکي ـ دانست و ادامه داد: فاطميه تنها مختص به شيعه نيست، بلکه متعلق به هر کسي است که به قرآن و سنت رسول (ص) اعتقاد دارد. بنابراين در سوگ دخت نبي اکرم (ص) بايد تمام مسلمانان عزادار باشند.
وي با بيان اينکه بزرگداشت شهادت حضرت زهرا (س) جزء قضاياي «قياساتها معها» است، ابراز داشت: در اين ميان وظيفه دو قشر سنگين‌تر از ديگران است. قشر اول، علما و خواص مسلمين هستند که کتاب و سنت را مي‌فهمند و واقعه را هم آن چنان که هست، درک مي‌کنند. دسته دوم نيز سادات هستند که با صديقه کبري (س) رابطه نسَبي دارند.
اين مرجع شيعي با اشاره به آغاز ايام عزاي فاطميه از فردا و ادامه آن تا سوم جمادي‌الثاني گفت: در اين ايام، تمام مجالس و محافل در کشور بايد آميخته به بيان فضائل آن حضرت و مناقب ايشان باشد. اين امر براي هر مسلماني به ويژه کساني که پيرو تشيع هستند، ضروري است.
آيت‌الله وحيد خراساني در ادامه بيانات خود به روايت متقني در مورد حضرت زهرا (س) اشاره کرد و گفت: سند اين روايت آن قدر محکم است که نمي‌توان در آن تشکيک کرد. اين روايت را شيوخ و بزرگاني همچون «طوسي»، «انصاري» و «نجاشي» تأييد کرده‌اند.
وي در ادامه با اشاره به سند اين حديث در تفسير علي بن ابراهيم قمي اشاره کرد و گفت: در اين روايت آمده است: يُکْثِرُ تَقْبِيلَ فَاطِمَةَ ع فَأَنْکَرَتْ ذَلِکَ عَائِشَةُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَائِشَةُ إِنِّي لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَأَدْنَانِي جَبْرَئِيلُ مِنْ شَجَرَةِ طُوبَى وَ نَاوَلَنِي مِنْ ثِمَارِهَا فَأَکَلْتُهُ. «پيامبر اکرم (ص) هميشه فاطمه زهرا (س) را مي‌بوسيد. عايشه اعتراض کرد. پيامبر فرمود: اي عايشه! هنگامي که به معراج رفتم، وارد بهشت شدم و جبرئيل از درخت طوبي نزديکم آمد و از ميوه‌اش به من داد و خوردم و فاطمه از آن به دنيا آمد...»
اين مرجع شيعي، روايت مذکور را براي اهل خرد و آشنايان با جايگاه و عظمت درخت طوبي، «بهت‌آور» خواند و افزود: کساني که به عظمت شجره طوبي و اوصاف آن واقفند، عظمت اين روايت را درک مي‌‌کنند. هيچ قصري در بهشت براي انبياء و بزرگان وجود ندارد مگر اينکه يک شاخه از شجره طوبي در آن قصر است.
وي به ادامه اين روايت و قول نبي اکرم (ص) که «هيچ وقت نشد که فاطمه را ببوسم و بوي شجره طوبي را استشمام نکنم» اشاره کرد و گفت: کسي که جسم او اين است، پس عظمت روحش چگونه است؟! نفسي که به چنين بدني تعلق مي‌گيرد، چگونه نفسي است؟
آيت‌الله وحيد خراساني در پايان در خصوص نام‌گذاري حضرت فاطمه (س) گفت: فاطمه از ريشه «فطم» به معناي قطع شدن است. فرموده‌اند؛ فاطمه فاطمه ناميده شد، چون خلق از شناخت او منقطع و عاجزند و دست عقل از رسيدن به مقام منيعش قطع شده است.


منبع : صدای شیعه
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

خطر فروپاشی و ریزش مسجد الاقصی
هتک حرمت واقدام شنیع رژیم پلید و غاصب صهیونیستی ...
300هزار نفر ميهمان سفره‌های حضرت رضا(ع)
مسلمان شدن 1353 نفر در جهان عرب
گزارش از برنامه‌ سخنرانی استاد عرفان و اخلاق ...
حاج رضا انصاریان مداح پیشکسوت وخادم الرضا (ع)
استاد حسین انصاریان: آثار هر عملی تا روز قیامت ...
گزارش تصویری/ رونمایی از ضریح جدید حضرت ابوالفضل ...
در آستانه شهادت امام جواد (علیه السلام)؛ ضریح حرم ...
 استاد انصاریان: تشویق قرآن به عمل صالح/ عمر رفته ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^