فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آتشي در بنياد خانواده

 از بيماريهاي خطرناک رواني، بدبيني و بدگماني است که هرکس به آن گرفتار شود، ناراحتي ها، رنج ها، خودخوري ها و دردهاي دشواري در انتظار اوست. اين بيماري گاه چنان شدت مي يابد که شخص مبتلا، به هر چيز مي نگرد و يا درباره هرچه فکر مي کند، مي کوشد نقص و عيبي در آن بجويد و خوبي هاي آن را از نظر دور و فراموش کند.
اين موضوع آنقدر مهم است که خداي متعال در سوره مبارکه حجرات آيه 12 مي فرمايد.
اي اهل ايمان از بسيار پندارها و (ظن بد) در حق يکديگر اجتناب کنيد که برخي ظن و پندارها (باطل و بي حقيقت) و معصيت است...
و اميرالمومنين علي (ع) مي فرمايد: سوء ظن آفت دين و ايمان است.
به هر روي اگر بدانيم عواملي که موجب بدبيني و سوءظن مي شود چه مواردي است و با تلاش زياد در مقابل اين بيماري اخلاقي بايستيم، مي توانيم خانواده و جامعه خودمان را نجات دهيم.
1- ضعف و ترس
کساني که گرفتار ضعف نفس هستند، دچار اضطراب و آشفتگي فکري و وسوسه شده لذا خوب نمي توانند حقايق را درک کرده و اطمينان خاطر و آرامش روحي پيدا کنند، از اين جهت آنها درباره هرچيزي و هر کسي دچار ترديد، بدبيني و سوء ظن مي شوند، پس سعي کنيم اعتماد به نفس داشته باشيم.
2- دنائت و پستي
گاهي انسان در اثر عدم تزکيه نفس و آلودگي درون و فکر و روح خويش به هر کس و هرچيز بدون جهت بدبين است و در حقيقت سوءظن ، پستي و زشتي خود اوست، چنانچه اميرالمومنين علي (ع) مي فرمايد: شخص زشت کار به کسي گمان نيک نمي برد، زيرا او هرکسي را به خود قياس کرده، طبعاً خود را مي بيند.
3- ضعف ايمان
بديهي است با تهمت زدن به مسلمانان و بدگويي به آنها ايمان از بين رفته و بلکه خود اين عمل گواه بي ايماني انسان است.
4- غرور و خودمحوري
يکي از بيماريهاي مهلکي که ممکن است خداي ناکرده انسان بدان مبتلا گردد «خود محوري» مي باشد. بدين معني که آدمي خواسته ها و گفته ها و کرده هاي خود را، حق و ملاک ارزيابي و سنجش قرار دهد و در نتيجه در مقام مقايسه ديگران و مواضع و نظرات و افکار آنان با خود «با ديده» حق به جانب و خود حق بيني درباره گفتار و اعمال آنان قضاوت و حکم نمايد و طبيعتاً نسبت به کساني که با او هم فکر و هماهنگ نباشند، سوء ظن و بدبيني پيدا کند.
5- کم خردي و بي عقلي
و اميرالمومنين مي فرمايد:
گمان انسان ميزان سنجش عقل اوست و اعمالش بهترين گواه پاکي يا ناپاکي گوهر وي است.
6- شتاب در داوري
بسيار مي شود که انسان بدون در نظر گرفتن تمام جوانب و جهات يک مسأله ، و غفلت از موازين و قرائن، تنها با شنيده ها و تصورات و حدس ها، شتابزده به داوري و قضاوت مي پردازد و چون از همه ابعاد و اسرار مسأله آگاه نيست، طبعاً بسيار ناقص و نادرست نتايجي براي خود مي گيرد و از اين جهت ممکن است به ديگران سوءظن ببرد.
7- گروه گرايي
وقتي فردي بر اثر عدم شناخت کافي به مباني و اصول اسلام و برخوردار نبودن از تقوا در ابعاد مختلف، در چهارچوب يک گروه خاص محصور گشت و آن گروه برايش ملاک حق و باطل و درستي و نادرستي مسائل و موضع گيري ها قرار گرفت، آنچنان از شخصيت انساني - اسلامي خود بيگانه مي شود که ذره اي خلاف خواسته اش و گروهش و يا حتي کوچکترين انتقاد به آن را نمي تواند تحمل کند و در نتيجه به کسي که انتقاد مي کند بسيار بدبين مي شود.
8- القاء شيطان
ظن بد و بدبيني و سوءظن به انسان ها، امري است که از راه شيطان به دلش افتاده و جز راه شيطان راه ديگري نيست. بنابراين گمان بد و سوء ظن به بندگان خدا از طرف شيطان است.
9- همنشيني با بدان
حضرت اما محمد باقر(ع) در اين زمينه از اميرالمومنين عليه السلام نقل مي کند: معاشرت و مجالست با بدان، بدگماني به نيکان را در پي دارد.
انسان موجودي است که با همنشيني و مصاحبت و معاشرت با هرکس و هر گروه اخلاق و کردار و طرز فکر آنها در بينش انسان اثر مي گذارد؛ بنابراين اگر تأمل کنيم و راه هاي به وجود آمدن بدبيني را در زندگيمان بشناسيم و با عقل و خرد در مورد آنها فکر کنيم و نگذاريم اين عوامل وارد زندگيمان شود و اگر وجود دارد با مشورت و مشاوره سعي نماييم اين رذيله اخلاقي را در زندگيمان پاک کنيم، زندگي شيرين و سعادتمندي خواهيم داشت. به اميد آن روزي که همه بندگان خدا با صداقت با يکديگر برخورد نمايند.


منبع : پایگاه راسخون
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

کاوشی در مکی یا مدنی بودن سوره دهر
خصلتی که مرد در خانواده به آن نیاز دارد
فرهنگ نماز در سیره امام رضا(ع)
در شب ليلة الرغائب چگونه آرزو کنیم؟!
برهان هماهنگی و وحدت بر اثبات خدا
درگذشتگان را دریابیم!
آیا پیامبر اکرم بر خاک کربلا سجده کرده است؟
پیمانه صبر علی علیه السلام لبریز شد!
شجاع ترین افراد را بشناسید!!
بهترین ذخیره انسان برای بعد از مرگ!

بیشترین بازدید این مجموعه

گوهر دوم: حيا
رجعت امام حسین(ع) در قرآن و روایات
كيد عظيم‏
به مناسبت دهم ربیع الاول سالروز ازدواج پیامبر ...
قرآن و لطايف عرفاني (1)
شاه بیت غزل بندگی در بیان حضرت زهرا (علیهاالسلام)
آمدم ای شاه، پناهم بده...
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
حقایقی توحیدی از امام حسین(ع)    
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^