فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

تشییع جنازۀ آیت الله آخوند همدانی و تظاهرات مردم همدان

 تشییع جنازۀ آیت الله آخوند همدانی و تظاهرات مردم همدان

ماه شعبان فرا رسید و من طبق برنامۀ همه ساله به همدان رفتم . در این سفر حاج آقا مقدسیان ، بانی مجلس ، مرا همراهی می کرد . امام فرموده بود که آن سال نیمۀ شعبان جشن نگیرید ، به همین دلیل مجالس ما به نحو عادی برگزار شد و تقربیا حالت عزاداری هم داشت . مردم خیلی بیشتر از سالهای قبل در مجالس شرکت می کردند ، بدین دلیل مکان مجلس که هر ساله مهدیۀ همدان بود ، به مسجد جامع ، که فضای بیشتری داشت ، انتقال یافت . حیاط مسجد ، شبستان ها ، دالان ها ، حتی پشت بام مسجد و نیز بیرون مسجد ، پر از جمعیت می شد . نزدیک رمضان بود و حضرت امام آن اعلامیۀ هفت – هشت ماده ای را صادر کرده و برای علما و وعاظ و پیش نمازها ، وظایف انقلابی مهمی را تعیین نموده بودند .
با هماهنگی قبلی ، در پایان منبر جوانان انقلابی اعلامیه های حضرت امام را می آوردند و بین مردم پخش می کردند . مردم فورا و خیلی فشرده  دور آنها را می گرفتند که دستگیر نشوند . دژبانی خیلی فشار آورد که مجالس تعطیل شود ، ولی ما ادامه دادیم . در این گیر و دار مرحوم آخوند ملا علی ، که از مراجع بزرگ و اهل همدان بود ، وفات یافت . او مدت 50 سال در شهر رهبریت داشت . با مرگ او یاد و خاطرۀ پسرش ، که به دست عمال شاه کشته شده بود ، در اذهان عمومی زنده شد . سخنان انقلابی من دربارۀ زندگی و مبارزات آن بزرگوار و داغی که حکومت بر دل او گذاشته بود ، احساسات مردم را جریحه دار کرد و خونشان را به جوش آورد .
آن منبر چنان تند بود که بلافاصله رییس شهربانی پیغام داد که اگر فردا این مجلس ادامه پیدا کند ، دستور می دهم سخنران را ، همانجا ، بالای منبر با تیر بزنند . پیغام چنان محکم و شدید بود که ما باور کردیم  واقعا این کار را می کنند . با این حال با دوستان انقلابی صحبت کردم و گفتم که اگر نظر شما ادامۀ مجلس باشد ، من فردا منبر می روم و از کشته شدن هم باکی ندارم ؛ ولی رأی همه برآن بود که مجلس تعطیل شود و درگیری و تظاهرات در مراسم تشییع آغاز گردد . جنازۀ مرحوم ، بعد از سه روز به همدان رسید و تظاهرات انبوه مردمی از همان مراسم تشییع آغاز گشت و ادامه یافت .


منبع : منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی
1
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

علوم اسلامی ، مترقی در هر زمینه
ملاقات با پروفسور حامد الگار در لندن
نامه ای به رزمندگان
تشدید مبارزات
توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
برگزاری دعای کمیل در فاو
دعای آیت الله سید محمد تقی خوانساری در حق من
ترس از نزول عذاب الهی
انتشار کتاب شهید جاوید
وسوسۀ شیطانی

بیشترین بازدید این مجموعه

ملاقات با پروفسور حامد الگار در لندن
علوم اسلامی ، مترقی در هر زمینه

 
نظرات کاربر

محمد آسیابانی
سلام. خداوند حضرت استاد را برای ما حفظ کند. الحق که ایشان گنجینه ارزشمندی هستند
پاسخ
0     0
12 مرداد 1390 ساعت 10:01 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^