فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 2
50% این مطلب را پسندیده اند

فضای باز سیاسی

آمریکا دریافته بود که اختناق زیاد در کشورهای وابسته و فشار فوق العاده  بر گردۀ ملت ها ، مشکلات عدیده ای را در پی خواهد داشت و چه بسا سبب خیزش مردمی و برافتادن حکومت دست نشانده گشته ، در بعضی موارد کشور برای همیشه از بند استعماری اش رها شده ، به بلوک شرق بپیوندد . همین دلیل کارتر ، رییس جمهور وقت آمریکا ، با پیروی از حزب خود ، حکومت دست نشانده اش ، ایران ، را تحت فشار قرار داد تا فضای باز سیاسی را حاکم کرده ، از اختناق موجود بکاهد .
پس از چندی ، بخصوص با سرکار آمدن آموزگار به جای هویدا ، این شعار در ایران طنین افکن شد . ما (مبارزین ) که در اوج خفقان نیز وظیفۀ الهی – اجتماعی و فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر را فروگذار نمی کردیم ، فرصت را غنیمت شمرده ، دست به بیدارگری هر چه بیشتر مردم و ارشاد خلق الله زدیم و فریاد خود را به گوش طیف گسترده تری از اقشار مردم رساندیم ، که تا آن روز بدین مسایل توجه چندانی نداشتند .
دیگر ترسی از این نداشتیم که با پرخاشی ضد رژیم ، گرفتار زندان های کذایی ساواک گردیم و چندین سال از آغوش مردم به  دور بمانیم . منبرها اوج گرفت . انتقادها  شدیدتر شد و مسایل سیاسی – اجتماعی به طور اصولی مورد بحث و کنکاش قرار گرفت . مطالب عنوان شده دهان به دهان گشت و اقشار مختلف مردم کنجکاوانه ، قدم به مجالس گذاشتند . از سوی دیگر بعضی خطبا و روحانیونی که وارد این مقولات نمی شدند ، احساس مسئولیت کرده ، بعضی تنها به دلیل این که از قافله عقب نمانند وارد گود شدند .
در آن سالها کشور ایران ،  به خصوص تهران و شهرهای بزرگ ، کم کم چهرۀ مذهبی خود را از دست می داد ؛ مفاسد مختلف در همه جا شایع شده بود ، کنار دریا ، کاباره ها و سینماها شلوغ و در مقابل ، منابر و مساجد خلوت شده بود ، بی حجابی به نیمه عریانی کشیده و فرهنگ غربزدگی و زندگی غرب منشی جایگزین فرهنگ و رسوم مذهبی شده بود . از همه مهمتر وابستگی سیاسی – اقتصادی مملکت ایران به خود باختگی و سر سپردگی رسیده بود . ظاهر مملکت نشان از این داشت که اگر ایران یک پارچه به صورت ایالت دیگری از آمریکا در می آمد ، خیال همه را راحت می کرد .
آن روزها فضای باز سیاسی برای مردم و جامعه اسلامی ایران رحمت و فرج الهی بود . انقلابیون که فعالیتشان به شهرهای بزرگ محدود می شد ، دامنۀ آن را به اقصا نقاط ایران و تمام شهرها و روستاها کشاندند و قدرت تبلیغی ، که به وسیلۀ عدۀ معدودی اعمال می شد ، با همت و استقبال خطبا و روحانیون ، فوق العاده  افزایش یافت . جامعۀ روحانیت مبارز در همۀ جای ایران اعمال نفوذ کرد و کارها را به نحو احسن به پیش برد و کارسازتر از همه ، کلام و پیام حضرت امام بود که نقل هر مجلس و محفل می شد .
با تبلیغات گسترده و هماهنگ در سراسر ایران ، به مردم تفهیم شد که اگر دست روی دست بگذارند و اقدامی نکنند ، مملکت ایران و دین مبین اسلام از دست می رود و پشیمانی دیگر سودی نخواهد داشت . مردم غیور ایران نیز همت کرده ، آستین بالا زدند و روز به روز تنور انقلاب را داغ و داغ تر کردند و عاقبت شاهد پیروزی را در آغوش کشیدند .


منبع : منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی
0
50% (نفر 2)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

دشمنی که به دوستی تبدیل شد
دستگیری و زندانی شدن
حکایتی جالب
جشن های 2500 ساله
علوم اسلامی ، مترقی در هر زمینه
ملاقات با پروفسور حامد الگار در لندن
نامه ای به رزمندگان
تشدید مبارزات
توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
برگزاری دعای کمیل در فاو

بیشترین بازدید این مجموعه

جشن های 2500 ساله
دستگیری و زندانی شدن
دشمنی که به دوستی تبدیل شد
حکایتی جالب

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^