فارسی
يكشنبه 12 تير 1401 - الاحد 3 ذي الحجة 1443
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
498
0
نفر 0

امامت

پيامبران بزرگ الهى مسؤوليت داشتند براى حفظ مقرّرات خداوند و پابرجايى نظام حيات انسانى براساس مقرّرات وحى ، آن كس را كه خدا مى پسندد براى بعد از خود به جانشينى منصوب كنند و مسئله خلافت بعد از نبىّ در زمان تمام انبيا به عنوان يكى از اصولى ترين مسائل تجلّى داشت .
مسلمانان در اصل مسئله خلافت و جانشينى پيامبر شكّى ندارند و همه با اختلاف مسلكى كه دارند بر اين اصل متّفقند ؛ تنها اختلاف در شخص جانشين است كه طائفه حقّه شيعه اثناعشريّه با تكيه به آيات و روايات متين اسلامى كه در اكثر كتب نقل شده عقيده دارند كه پيامبر بزرگ صلى الله عليه و آله در هجدهم ذى الحجّة در غدير خم به دستور خداوند ، على بن ابى طالب اميرالمؤمنين عليه السلام را براى پس از خود به جانشينى معرّفى فرمود و اوصياى بعد از او را هم ـ حتّى به نقل روايات اهل سنّت ـ تا نفر دوازدهم نام برد و مسئله جانشينى از نبىّ اكرم صلى الله عليه و آله آن چنان پراهميّت بود كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله كه در دوره رسالت بيست و سه ساله اش نفرينى از او نسبت به كسى در هيچ موردى شنيده نشد ، ولى متخلّف از وصىّ خود را نفرين كرد : مَنْ كُنْتُ مَولاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ اللّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ .
هر كه من سرپرست اويم پس على سرپرست اوست . خداوندا ! دوست بدار كسى كه على را دوست دارد و دشمن بدار كسى را كه دشمن على است و يارى كن هر كه او را يارى كند و خوار كن هر كه او را واگذارد .
امام باقر عليه السلام در باب رهبرى و امامت مى فرمايد :در اسلام براى هيچ چيزى همانند رهبرى فرياد نشده است و در روايات زيادى آمده كه مسلمان گرچه تا پايان عالم بين ركن و مقام تمام روزها را روزه بدارد و شب ها را به عبادت قيام كند ، اگر با تكيه به ولايت و رهبرى امام منصوب از جانب خدا و پيامبر نباشد قبول نيست .
شيعه مسئله رهبرى و جانشينى اميرالمؤمنين را كه از جانب خدا و پيامبر منصوب به امامت شد در كتاب هاى گرانبهايش با تكيه به آيات و روايات بى شمارى كه ازاهل سنّت نقل كرده اثبات مى كند ، كتاب هايى همانند «الفين» علاّمه حلّى ، «عبقات» ميرحامد حسين ، «الغدير» علاّمه امينى ، «المراجعات» شرف الدين و كتاب «شيعه سؤال مى كند» ، در زمينه اثبات رهبرى اميرالمؤمنين عليه السلام آن چنان با برهان و دليل داد سخن داده اند كه براى كسى از مسلمانان جاى شك و ترديد در اين زمينه باقى نگذاشته اند . بايد گفت كه امامت همان تجلّى نبوّت است و بدون اتّصال به امام معصوم اتّصال به پيامبر صلى الله عليه و آله و خدا امكان ندارد .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
498
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:
لینک کوتاه

آخرین مطالب

نعمت باران
قدردانی استادانصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
بزرگوارانی که در کنار امام حسن عسکری(ع) ...
ویژه نامه مراسم پر فیض دعای عرفه استاد انصاریان ...
ثنا و ستايش الهى قبل از دعا
شرح و تفسیر صحیفه سجادیه در مرکز علمی تحقیقاتی ...
همایش نقش مرجعیت شیعه در هدایت نسل جوان
مراحل ربوبيّت
عبرت آموزى امیر تیمور
هفهاف بن مهند راسبى

بیشترین بازدید این مجموعه

مربیان ، باغبانان گلستان زندگى
اوج رفاقت انسانى و الهى
آسیه همسر فرعون
پوریاى ولى و مبارزه با نفس
مواردى از سوء عاقبت در قرآن
فرق خوف و خشيت
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 12)
اعراض از جاهل
سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
تصویری بسیار قدیمی از حرم مطهر امام حسین (علیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^