فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

شرح و تفسیر صحیفه سجادیه در مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان آماده طبع گردید

شرح و تفسیر صحیفه سجادیه «انجیل اهل بیت و زبور آل محمد (ص) » تالیف استاد انصاریان در مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی آماده طبع گردید .
یکی از حقایق پر معنی و سازنده ابعاد مثبت بشری دعا و نیایش با مقام ربوبی است که نبود تفسیر صحیح و توضیح لازم و کافی درباره آن ، برای عموم افکار بشری از یک طرف و گرایش شدید خود محوران به منفعت و لذت و خود کامگی از طرف دیگر ، انسانهای زیادی را در دوران های مختلف از برقراری ارتباط تکاملی انسان با کمال مطلق محروم ساخته است . اگر ما در دعا ها و نیایش هایی که در قرآن مجید برای انسانها تعلیم شده است . با دقت کامل بیندیشیم و فرازهای نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و دیگر منابع حدیثی را مورد تحلیل و تحیقیق قرار دهیم با کمال وضوح می فهمیم که هیچ وسیله ای مانند دعا ، توانایی تحقق بخشیدن به تقاضاهای انواع رشد و کمال را ندارد .
صحیفه سجادیه کتابی است که شامل دریایی از حقایق معنوی و لطایف روحی است که دارای 54 دعا می باشد . این کتاب شریف ، فرهنگ انقطاع از ما سوی الله به لسان دعا و نیایش است که با خواندن و دقت در آن ارتباط بی پیرایه عبد با معبود حاصل می شود .
ویژگی های فوق العاده و منحصر این کتاب عظیم ، علمای اسلام و بزرگان دین را برآن داشته که لقب انجیل اهل بیت (ع) و زبور آل محمد(ص) ، به آن بدهند .
دیار عاشقان ، شرح و تفسیری بر صحیفه سجادیه می باشد در 7 مجلد ، که 20 سال قبل ، توسط خطیب شهیر دانشمند گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد انصاریان به رشته تحریر درآمده است . حضرت استاد ، بعداز تاسیس مرکز فرهنگی دارالعرفان الشیعی ، علاقه وافر به تشکیل واحد مستقلی بنام واحد تخصصی صحیفه سجادیه دراین مرکز داشته که پس از تشکیل این واحد تخصصی ، تفسیری جامع تر و کامل تر با خصوصیات ویژه برای این کتاب عظیم و نفیس امام سجاد (ع) نگاشته شود .
واحد تخصصی صحیفه سجادیه ، کار این تفسیر جامع را با استفاده از طلاب محقق در سال 1385آغاز نمود که به امید خداوند تا یکسال دیگر می توان این تفسیر تحقیقی را در اختیار محققان و حوزویان و دانشجویان عزیز قرار داد.

ویژگی ها و خصوصیات این تفسیر جامع صحیفه سجادیه نسبت به دیار عاشقان بدین قرار می باشد .
1ـ استخراج مصادر و منابع تمام روایات ومطالب ،با استفاده از کتب حدیثی شیعه و سنی ، حتی الامکان برای هر روایتی دو آدرس نگاشته شده که نشانه قوت و مستند بودن محتویات کتاب می باشد .
2ـ موضوع گذاری و جدا سازی مطالب کتاب که خواننده سریعتر به خواسته خود رسیده ومطالعه برایش مهل و خسته کننده نباشد .
3ـ تلطیف در اشعار کتاب ، چه بسا زیاد در چاپ قبلی خواننده را از مطالب اصلی کتاب دور می نمود ، لذا بسیاری از اشعار در چاپ جدید حذف شده است و اشعار باقیمانده ، شاعر آن شناخته شده و در پایان شعر نگاشتیم .
4ـ در دیار عاشقان بعضی از فراز های دعا ، شرح نشده بود در این شرح جدید تمام فرازهایی که مشروح نیست . گزینش شده و محققان این واحد تخصصی ، مطالبی غنی در ذیل آن نگاشته اند که موضوعات و عناوین جدید و تحقیق شده در چاپ جدید بیش از 250 موضوع می باشد که تاکنون 200 موضوع آن تحقیق شده و به تایید حضرت استاد رسیده است .
5ـ تمام روایت های عربی با دقت کامل اعراب گذاری و ترجمه شده است که برخی افراد که با ادبیات عرب و ترجمه کلمات عربی آشنا یی کمتری دارند ، بتوانند کمال استفاده را از این نوشتار ببرند .
6ـ در ترجمه آیات قرآن مجید ، فرازهای نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در ترجمه های حضرت استاد انصاریان استفاده شده است .
7ـ فرازهای صحیفه سجادیه به صورت شماره گذاری آمده و سعی شده نسبت به مطالب توضیحی دعا ، فرازهای دعا جدا بیاید که استفاده از کتاب بهینه و بهتر انجام گیرد .
8ـ ترجمه های مربوط به دعای صحیفه سجادیه ، از ذیل خود دعا  به صورت جداگانه آورده ایم .
9ـ فهارس موضوعات و فهارس فنی نیز در پایان کتاب می آید .
10 ـچاپ جدید با توجه به مطالب اضافه شده و تحقیق شده کتاب ، احتمالا دوازده مجلد خواهد شد .
 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
برگزاری آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد ...
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در دهه سوم ...
بازدید امام جمعه شهر بمبئی هند از موسسه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

استاد حسین انصاریان : بر خی از افراد جامعه نسبت به ...
استقبال علاقمندان از ترجمه قرآن کریم استاد حسین ...
سفر زیارتی استاد حسین انصاریان به عتبات عالیات + ...
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^