فارسی
سه شنبه 06 آبان 1399 - الثلاثاء 10 ربيع الاول 1442
  557
  0
  0

قرآن درياى مهر خدا به انسان

خداى مهربان ، رشد و كمال و تربيت و ايمان و اعتقاد صحيح و اخلاق حسنه را به وسيله قرآن مجيد و توضيحاتى كه پيامبر و اهل بيت قدس سرهما در حريم آيات آن دارند عطا مى كند . در صورتى كه انسان پذيرش نشان دهد و خردورزى نمايد و انصاف به ميدان آورد و اگر انسان در سايه قرآن به مرتبه رشد و كمال و به فضاى تربيت معنوى برسد و از ايمان و اخلاق و روش پسنديده برخوردار گردد ، مصداق عنوان « محسن » مى گردد و محسن در اصطلاح قرآن ، انسانى است كه از طرفى مورد مهر و عشق خدا و از طرف ديگر سزاوار رحمت بى نهايت حق است كه بهشت جاويد و رضوان الهى از جلوه هاى آن رحمت بى نهايت است ، . . . وَاللّه ُ يُحِبُّ الُْمحْسِنِينَ  .
. . . و خدا نيكوكاران را دوست دارد .
. . . إِنَّ رَحْمَةَ اللّه ِ قَرِيبٌ مِنَ الُْمحْسِنِينَ  .
كه يقيناً رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است .
و اين كه گفتيم : قرآن درياى بى ساحل مهر و محبّت خدا به انسان است سخنى است ، بر اساس معارف الهيه كه شرح مختصرش را ذيلاً مى خوانيد . زمانيكه جوان بودم ، در ابتداى طلبگى ام ، روزنامه اى به نام « نداى حق » به وسيله شخصى دلسوز و دانا منتشر مى شد كه مطالبش علمى ، دينى ، انتقادى و قابل مطالعه بود و من هم به فراخور حالم در آن روزنامه مقاله مى دادم ، در يكى از شماره هايش از قول علامه مجلسى خواندم كه آن مرد بزرگ فرموده بود : من تا زمان خودم كه اواسط قرن يازدهم هجرى شمسى است از نزديك به بيست هزار نوع تفسير قرآن خبر گرفتم !
و از آن زمان تا امروز يقيناً صدها تفسير در مجلدات گونان انتشار يافته كه هركدام داراى مطالب جديد و تازه است . از تفاسير بسيار مهم و پر ارزش كه از نظر علمى در اين زمان در اختيار دانشمندان و اهل علم قرار گرفته ،« تفسير الميزان » در بيست جلد به قلم فيلسوف كبير و عارف كم نظير مرحوم علامه طباطبايى است .
نقل است كه از آن مرد بزرگ پرسيدند : تفسير قرآن از ابتداى شروع تفسير تا اين زمان از نظر علمى و كشف حقايق آيات به كجا رسيده است ؟
آن خردمند آگاه و بصير دانا فرموده بود : اگر همه ما مفسران قرآن با تفسيرهايمان يك جا گرد آييم ، در عدم آگاهى نسبت به حقايق قرآن مانند اين است كه تا لب دريا آمده و هنوز موفق به ورود به اين دريا نشده ايم و از محتويات آن بى خبريم ! !
« فتوحات مكّيه » كه كتابى در عرفان نظرى است ، در بخش مربوط بهقرآنش روايت بسيار عجيبى از پيامبر صلي الله عليه و آله نقل مى كند كه بيانگر اين معناست كه حقيقتاً قرآن درياى بى ساحل است ،
« يَأْتى القُرْآنُ يَوْمَ القِيَامَةِ بِكْراً »  .
قرآن در قيامت بكر و دست نخورده وارد محشر مى شود . راستى شگفت آور است ، آدمى هرچند عالم و آگاه و دانشمند و بينا باشد ، در برابر عظمت آيات قرآن و مفاهيمش بسيار احساس كوچكى و حقارت مى كند .
در عين حال اگر انسان بتواند به طهارت عقل و نيّت و اخلاق و عمل بويژه به طهارت قلب آراسته شود ، توفيق مى يابد كه به سبب آن طهارت ، به بخشى از حقايق قرآن مجيد برسد چنان كه خود قرآن به اين معنا توجه مى دهد : لاَ يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ  . جز پاك شدگان [ از هر نوع آلودگى ] به [ حقايق و اسرار و لطايف ] آن دسترسى ندارند .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
  557
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

لطف وجود مبارک امام عصر(عج)
ارزش مؤمن در کلام امام عسکری(ع)
ترک خیانت از روی حیا و شرمساری
اخلاق خدا را رعایت کنید
آنچه خوبان همه دارند
اهل دعا باشید
خدایا برای تو قدم برمیدارم
نماز شیعه
تقوای الهی
علم انبیا

بیشترین بازدید این مجموعه

اثر معرفت به پروردگار
حسد يا آتش خانمانسوز
ستمكارترين مردم‏
نتيجه شوم مستى‏
ارزش رفاقت صحيح‏
نصیحت خدا
شاهراه معرفت
حال شیطانی
تقوای الهی
ارزش مؤمن در کلام امام عسکری(ع)

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز