فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 25 اسفند 1388 ساعت 00:06 صبح

سودان 5 ميليون حافظ كل قرآن دارد!

سودان 5 ميليون حافظ كل قرآن دارد!

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از فارس، حجة‌الاسلام حامد ملكوتي‌تبار، رايزن جديد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ايران در سودان گفت: نيمي از جمعيت باسواد سودان حافظ كل قرآن هستند، يعني 5 ميليون نفر از جمعيت 40 ميليوني سودان، حافظ قرآن هستند.
ملكوتي‌تبار با تأكيد بر اينكه اهالي سودان عاشق انقلاب اسلامي ايران هستند،‌ گفت: يكي از اين افراد، مرحوم «محمد طاها» سردبير سابق روزنامه الوفاق بود. وي تا اندازه‌اي عاشق ايران، تشيّع و امام خميني(ره) بود كه در سال 82 به دست وهابيت كشته و سرش از تن جدا شد. رايزن فرهنگي ايران در سودان، محمد طاها را مردي حق‌طلب، مبارز و از دلباختگان امام خميني(ره) معرفي كرد و افزود: وي نام پسرش را «خميني صغير» گذارده بود. وقتي علت نامگذاري پسرش را جويا شدم گفت: «خميني كبير» يك نفر بيشتر نيست و او امام خميني(ره) است. وي در پاسخ به دشمنان گفته بود «خداوند شيعيان را زنده نگه دارد كه از دوستداران ابوتراب هستند». وي اظهار داشت: به روستايي در سودان سفر كردم كه 72 نوجوان كمتر 15 سال داشت. از اين تعداد 43 نفر پسر بودند و جالب اينكه نام 17 تن از آنها خميني بود. بيشتر سوداني‌ها اهل تسنن و پيرو مذهب مالكي هستند، اما عاشق امام حسين(ع) و ائمه اطهارند. ملكوتي‌تبار، سودان را كشور قرآن دانست و افزود: نيمي از جمعيت باسواد سودان حافظ كل قرآن هستند، يعني 5 ميليون نفر از جمعيت 40 ميليوني سودان، حافظ قرآن هستند. سودان 40 ميليون نفر جمعيت دارد كه از اين تعداد 30 ميليون نفر مسلمان، 8 ميليون نفر مسيحي و مابقي نيز جزو پيروان ساير مذاهب هستند. وي با اشاره به اصطلاح «فُتحت سودان بالقرآن» گفت: مردم سودان معتقدند كه اين كشور به وسيله قرآن فتح شده است نه با جنگ و نبرد. رايزن فرهنگي ايران در سودان با اشاره به مراكز آموزش قرآن شبانه‌روزي در اين كشور گفت: ايم مراكز در اصطلاح «خُلوه» نام دارند. در اين مراكز، جوانان 8 تا 20 سال پذيرش مي‌شوند و تا هنگامي كه 10 جزء از قرآن را حفظ نكنند، اجازه ديدار خانواده را ندارند. جالب اينكه هزينه يك مركز آموزش شبانه‌روزي كه 180 دانش‌پذير قرآن دارد، برابر با هزينه يك خانواده 5 نفري در تهران است. وي با تأكيد بر اينكه مردم سودان از زندگي بسيار ساده‌اي برخوردار هستند، گفت: اين سادگي را حتي در ديداري كه با وزير اوقاف اين كشور داشتم، مشاهده كردم. حجة‌الاسلام ملكوتي‌تبار در بخش ديگري از اين ديدار، در خصوص فعاليت‌‌هاي فرقه انحرافي وهابيت در قاره آفريقا و به ويژه سودان گفت: در سودان نبرد و رقابت تمام عياري بين تشيع و وهابيت براي انجام فعاليت‌‌هاي فرهنگي وجود دارد و وهابي‌ها به صورت مداوم در پي خنثي كردن اقدامات فرهنگي ـ مذهبي شيعيان است. وي ادامه داد: به عنوان مثال، قول مفروش كردن مسجدي در سودان را داديم. هنوز به ايران بازنگشته بوديم كه باخبر شديم وهابي‌ها مسجد را مفروش كرده‌اند. رايزن فرهنگي ايران در سودان با تأكيد بر اينكه وهابيت، «سودان» دروازه فتح آفريقا مي‌داند، ابراز داشت: به همين دليل، وهابي‌ها تلاش‌هاي گسترده‌اي براي جذب جوانان اين كشور به وهابيت انجام مي‌دهند.
اين كارشناس علوم ديني اظهار داشت: در جبهه مالي، توانايي مقابله با وهابيت را نداريم، اما مي‌توانيم اقتدارمان را در زمينه‌هاي معنوي و فرهنگي به رخ بكشيم. رايزن فرهنگي ايران در سودان تصريح كرد: برپايي نمايشگاه‌هاي مختلف از آثار فرهنگي، براي شناساندن فرهنگ دو كشور به يكديگر ضروري به نظر مي‌رسد.

 


منبع : شیعه انلاین
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

تشرف یک هنرمند امریکایی به دین مبین اسلام
آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
ساخت بزرگترین حوزه علمیه خاورمیانه در گيلان
تمسخر حجاب در دانشگاه عربستان
ارتباط با امام زمان(ع) و ارواح مؤمنین
با شرکت ایران؛ نمايشگاه مسلمانان اروپا در فرانسه ...
پخش ویژه برنامه ولادت امام حسن عسگری(ع) از رادیو ...
افزایش هشت عدد درب اضافی به مسجد النبی و باز بودن ...
استاد انصاریان: محرّک‌های الهیه را از دست ...
استاد انصاریان: چه کسانی در قیامت زیبا و چه کسانی ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^