فارسی
جمعه 04 تير 1400 - الجمعة 14 ذي القعدة 1442
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
702
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند

آیا مسلمانان به دوزخ می‌روند؟

سوره 19، آیه 71 می‌گوید تمامی مسلمانان به جهنم خواهند رفت (حداقل برای مدتی )

اما در جاهای دیگر ادعا می‌کند کسانی که در جهاد کشته می‌شوند، مستقیم به بهشت می‌روند؟

این مورد را نیز باید به مواردی اضافه کنیم که طرف دوم تناقض ادعایی فقط کلمه «جاهای دیگر» است، اما اینکه آن های دیگر کدام است و چه گفته، سخنی به میان نیامده است! در کدام آیه آمده که شهیدان مستقیم وارد بهشت می شوند؟ آیا جناب تناقض-جو از آن همه جاهای دیگر، نمی توانست حداقل یک مورد را نام ببرد؟! ظاهراً این مورد را نیز باید به فهرست بلند اشکال تراشی اضافه کنیم که سعی دارد شمار تناقضات ادعایی را بالا ببرد! اما در مورد تنها آیه ای که در این سؤال نشانی آن ذکر شده، برای کسانی که جویای حقیقت معنای آیه هستند، مفسران احتمالات گوناگونی را مطرح کرده‌اند از جمله:

1. مراد از آیه «إن مِنکُم إلاّ وارِدُها...» یعنی همه (چه مؤمن و چه کافر) وارد آتش جهنم می‌شوند، ولی آتش برای مؤمنان سرد می‌شود و آسیبی به ایشان نمی‌رساند، پس از این مرحله متقیان نجات می‌یابند و کافران و ... در آتش جهنم باقی می‌مانند. و چه بسا حکمت ورود مؤمنان به آتش جهنم این باشد که در آنجا از حال ظالمان و کافران با خبر شوند و قدر نعمت بهشت را(که به ایشان عطا می‌شود) بهتر بدانند.

2. برخی گفته‌اند منظور از کلمه«منکم» در آیه، تمام انسان ها نیست، بلکه حرف «من» برای بیان «بعضی» است و آن را «من تبعیضیه» می گویند؛ یعنی بعضی از شما (که اهل گناه و عصیان هستید) وارد دوزخ می شوید، اما پرهیزکاران اهل نجات اند و وارد آن نمی شوند.

3. برخی گفته‌اند: واژة «وارد» در اینجا به معنای دخول نیست، بلکه به معنای قصد و اشراف و نزدیک شدن به آتش جهنم است؛ یعنی همه مشرف به جهنم می‌باشند، ولی خداوند متقیان را نجات می‌دهد اما کافران را در آتش جای می‌دهد.

4. برخی ضمیر«های» در کلمه«واردها» را اشاره به دنیا می‌دانند؛ یعنی همه وارد دنیا می‌شوند، ولی مؤمنان (متقیان) اهل نجات می‌باشند و کافران نمی‌توانند از دنیا برای آخرت خود استفاده کنند، از این رو به جهنم می‌روند.

5. برخی نیز وارد شدن به جهنم را اشاره به پل صراط می‌دانند که همگی از پل صراط (که بر آتش نصب است) عبور داده می‌شوند، ولی مؤمنان موفق به گذر از پل می‌شوند و نجات می‌یابند، ولی کافران و مشرکان در آتش جهنم می‌افتند و در آن باقی می‌مانند. اما هیچ یک از موارد و احتمالات ذکر شده در مورد این آیه نمی تواند خواسته تناقض جو را بر آورده سازد.

702
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ملائکه چگونه خلق شده اند؟
 آیا تنها امام زمان (عج) اعمال ما را می بیند، یا همه ...
معنای غدیر چیست؟ و چرا عید غدیر خم به این نام خوانده ...
یک دوست خوب چه ويژگی‌هايی دارد؟
تفاوت انسان با حیوانات و گیاهان در رسیدن به اهداف چیست؟
در سلام آخر زیارت عاشورا منظور از علی الارواح التی حلت ...
امام موسی کاظم (ع) چگونه به شهادت رسیدند؟
راه های شناخت مرجع تقلید اعلم کدام است؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
براي رسيدن به مقام طي الارض راه حل چيست؟

بیشترین بازدید این مجموعه

چرا خداوند انسان را ضعیف آفریده است؟

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز

گزارش خطا