فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تواضع و فروتنى

  اغلب انسانها در اثر غفلت از حقيقيت و سابقه خود، به مجرد رسيدن به پست و مقام ، گرفتار غرور، خودبينى و تكبر مى شوند. اين گرفتارى به خاطر اين است كه آن فرد براى خود، ارزشى قائل نيست و تمام ارزش و اهميت را براى پست ، مقام ، موقعيت و منزلت اجتماعى خود قائل است ؛ حال آنكه آنچه داراى حقيقت است ، انسان است ؛ و پستها و مقامها و مسئوليتها، همه اعتبارى و قراردادى هستند؛ از اين رو انسانهاى آگاه و بيدار، خود را اسير پست و مقام نمى كنند و هر مسئوليتى و هر موقعيت و منزلتى كه پيدا كنند، از گرفتار شدن به غرور و خودبينى به دور هستند. امير مؤ منان حضرت على (عليه السلام ) در مورد نحوه گزينش برخى از عمال و كارمندان ، به مالك اشتر چنين توصيه مى كند:
و اخصص رسائلك التى تدخل فيها مكائدك و اسرارك باجمعهم لوجوه صالح الاخلاق ممن لا تبطره الكرامة ؛  
و نامه هاى سرى و نقشه ها و طرحهاى مخفى خود را در اختيار كسى بگذار كه داراى اساسى ترين اصول اخلاقى باشد؛ از كسانى كه موقعيت و مقام ، آنها را مست و مغرور نسازد.
بنابراين تواضع ، فروتنى و پرهيز از غرور و خودبينى ، يكى از صفات و ويژگيهايى است كه همه مردم ، به ويژه كارگزاران و كارمندان ، بايد داشته باشند.
در مسئله نظارت و كنترل نيز به خاطر حساسيت آن ، تاكيد زيادى بر اين مسئله شده است كه ناظران بايد از ميان افراد متواضع انتخاب شوند. شايد يكى از دلايل تاكيد آموزه هاى دينى بر متواضع و فروتن بودن ناظران ، اين باشد كه اگر ناظران و بازرسان ، با تواضع و فروتنى با كارمندان و كاركنان سازمانى برخورد كنند، از اضطراب و نگرانى كاركنان كاسته مى شود و نوعى آرامش در آنان ايجاد خواهد شد؛ كه اين باعث مى شود در مقابل كنترل ، مقاومت كمترى از خود نشان دهند.
 ويژگيهاى نظارت و كنترل موثر
نظارت و كنترل اهميت زيادى دارد و از جايگاه ويژه اى در مديريت سازمان برخوردار است ؛ همچنين آثار و فوايد بسيارى براى سازمان در بر دارد كه برخى از آنها در ابتداى اين فصل مطرح شد؛ اما هرگونه كنترل و نظارتى كار آمد نيست و اين آثار مثبت و فوايدى را براى سازمان داشته باشد كه داراى ويژگيهايى باشد؛ برخى از اين ويژگيها عبارتند از:
1 - 2. دقت
يكى از ضروريتها در نظام كنترل و نظارت و يكى از ويژگيهاى مهم و حياتى آن ، دقيق و صحيح بودن آن است . دقت و صحت ، شرط اساسى موفقيت يك نظام كنترل و نظارت است ؛ براى اينكه كنترل به صورت دقيق و صحيح انجام گيرد، لازم است كه اطلاعات به دست آمده ، از دقت و صحت بالايى برخوردار باشد؛ چرا كه (( نتيجه اطلاعات نادرست ، فعاليت مديريتى نامناسب خواهد بود )) .  
سيره و روش عملى حضرت على (عليه السلام ) در نظارت بر عملكرد كارگزاران اين گونه بود كه با دقت فراوان و محتاطانه ، اين كار را انجام مى دادند و هر گونه اطلاعاتى كه به دستشان با دقت فراوان و محتاطانه ، اين كار را انجام مى دادند و هر گونه اطلاعاتى كه به دستشان مى رسيد را مبناى عمل قرار نمى دادند. يكى از نمونه هاى چنين دقتهايى ، نامه اى است كه به يكى از فرمانداران خود نوشته است ؛ در اين نامه امام (عليه السلام ) ابتدا به او اطلاع مى دهد كه چنين خبرى به دست من رسيده است ؛ اما در ادامه از او مى خواهد كه گزارش دقيق كار خود را به امام (عليه السلام ) ارسال كند، تا از صحت و سقم خبر دريافتى مطمئن شود.
2 - 2. مبتنى بر اهداف سازمان بودن
يكى ديگر از ويژگيهاى كنترل و نظارت اين است كه مبتنى بر اهداف سازمان باشد؛ چرا كه (( هدف نهايى فرايند كنترل ، به دست آوردن اهداف مى باشد و تعيين استانداردها، مشخص كردن مشكل ، سنجيدن انحرافات و گزارشها، ابزارهاى ساده اى براى دست يابى به هدف هستند. ))  
بنابراين كنترل و نظارت موثر، كنترل و نظارتى است كه مبتنى بر اهداف سازمان و در جهت دست يابى به آنها باشد.
3 - 2. تاكيد بر نقاط استراتژيك و راهبردى
از آنجا كه كنترل و نظارت بر تمام كارها و عمليات ممكن نيست و چنين كارى ضرورتى هم ندارد، كنترل و نظارت بايد توجه اصلى خود را بر نقاط حساس و راهبردى معطوف دارد.  
منظور از (( نقاط راهبردى و حساس )) ، نقاطى است كه انحراف و اشتباه در آنها موجب صدمات سنگينى مى شود، و كنترل و نظارت بر آنها موجب كارايى بيشتر مى گردد.
4 - 2. به موقع بودن
به موقع بودن ، يكى ديگر از خصوصيات و ويژگيهاى كنترل و نظارت موثر و موفق است . نظارت بايد به موقع و در زمان مناسب صورت گيرد و گزارش آن بايد هر چه سريع تر در اختيار مديران قرار گيرد، تا آنها بتوانند در صورت نياز، اقدامات اصلاحى لازم را انجام دهند.
5 - 2. انعطاف پذيرى
امروزه محيط پيرامون سازمانها به شدت در حال تغيير و تحول است و چون سازمان ناچار است كه با محيط پيرامون خود تعامل داشته باشد، بنابراين لازم است كه نظام كنترل و نظارتى كه براى سازمان طراحى مى شود كاملا منعطف باشد، تا بتواند خود را با محيط پوياى سازمان و تغيير و تحولات آن منطبق كند؛ بديهى است كه يك نظام خشك و منعطف ، تناسبى با سازمانهاى پوياى امروز ندارد و كارايى لازم را در اين گونه سازمانها نمى تواند داشته باشد؛ علاوه بر اينكه كنترلهاى منعطف مى توانند ناپايداريهاى محيطى را تعديل كنند.  
6 - 2. مقرون به صرفه بودن
كنترل و نظارت مستلزم صرف منابع انسانى ، زمان و هزينه هاى مادى است ، و صرف اين منابع و هزينه ها در صورتى معقول و درست خواهد بود كه كنترلت نتيجه بخش باشد و منافعى - اعم از منافع مادى و معنوى - را براى سازمان داشته باشد، و هزينه اجراى نظارت بايد كم تر از فوايد حاصل از نظام كنترل در سازمان باشد.  
7 - 2. تناسب
نظام كنترل و نظارت براى سازمان بايد به گونه اى طراحى و اجرا شود كه با عمليات ، كارها و پستهاى گوناگون تناسب داشته باشد؛ چرا كه هر كارى و هر شغلى در سازمان ، كنترل و نظارت خاصى را مى طلبد و نظام نظارتى در صورتى موثر خواهد بود كه به اين اصل مهم توجه داشته باشد.
8 - 2. مقبوليت داشتن
برخى از نظارتها موجب ايجاد روحيه مقاومت در كاركنان مى شود و روحيه آنها را تضعيف ، و بازدهى نظارت را كاهش مى دهد؛ به منظور از بين بردن روحيه مقاومت در كاركنان ، بايد نظام كنترلى در صورتى مى تواند براى كاركنان قابل قبول ، و در نتيجه موثر و مفيد باشد كه داراى ويژگيها و شرايطى باشد كه برخى از آنها عبارتند از:
الف ) حمايت مديران عالى سازمان ؛
ب . مشاركت همه مديران در طراحى و اجراى سيستم كنترل ؛
ج . درك و پذيرش فرايند كنترل توسط همه كاركنان ؛
د. دقيق و به موقع بدن اطلاعات و بازخور در مورد عملكرد واقعى .  
3. نظارت غير مشروع (تجسس )
ضرورت و اهميت نظارت و كنترل ، و جايگاه ويژه آن در مديريت ، چيزى نيست كه بر كسى پوشيده باشد و دستورها و توصيه هاى روشن و صريح معصومان (عليه السلام ) تاكيد و تاييدى بر اين مهم است . سيره و روش عملى پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و اله و سلم ) و امير مؤ منان (عليه السلام ) نيز نشانگر اهتمام ويژه آنها به امر نظارت و كنترل است .
با وجود اين همه تاكيد و اهميت ، نكته اى كه نبايد از آن غافل بود، اين است كه ضرورت نظارت و اهتمام ويژه آنها به امر نظارت و كنترل است .
با وجود اين همه تاكيد و اهميت ، نكته اى كه نبايد از آن غافل بود، اين است كه ضرورت نظارت و اهتمام ويژه به آن ، به اين معنا نيست كه نظارت همواره و همه جا صحيح و مشروع باشد، بلكه در بعضى نظارتها و كنترلها به شدت منع شده است .
يكى از مواردى كه در آموزه هاى دينى به شدت دستور پرهيز از آن داده شده ، نظارت بر امور شخصى مردم و تفتيش اسرار آنان است ؛ طبق دستورهاى اسلامى ، يكى از محرمات مسلم و قطعى ، تجسس و تفتيش اسرار مردم است . خداوند متعال در قرآن ؛ تبيين اين مسئله مى فرمايد:
ياءيها الذين امنوا اجتنبوا كثيرا من الظن بعض الظن اثم و لا تجسسوا...؛  
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد؛ چرا كه بعضى از گمانها گناه است ؛ و (هرگز در كار ديگران ) تجسس ‍ نكنيد.
خداوند متعال در اين آيه شريفه ، با صراحت از تجسس و تفتيش و تحقيق در امور شخصى مردم و اسرار آنان نهى كرده است . منظور از ممنوع بودن تجسس اين است كه بايد ظاهر حال مسلمان را ملاك قرار داد و از جستجو كردن عيوب مردم و تفتيش اسرار پنهانى و عيوب مخفى آنان پرهيز كرد.
علاوه بر آيات قرآن ، در روايات معصومان (عليه السلام ) نيز، با تعبيرهاى مختلف و در موارد متعددى از تجسس در امور مردم و دنبال لغزشهاى مردم گشتن ، نهى شده است .
امير مومنان (عليه السلام ) در عهد نامه مالك اشتر در مورد تجسس و كسانى كه همواره به دنبال يافتن عيوب مردم و اسرار مردم ، و برخورد با كسانى كه در صدد يافتن و آشكار كردن اسرار و مردم هستند، مى فرمايد:
و ليكن ابعد رعينك منك و اشنؤ هم عندك اطلبهم لمعايب الناس ،؛ فان فى الناس عيوبا الوالى احق من سترها؛ فلا تكشفن عما غاب عنك منها، فانما عليك تطهير ما ظهر لك ؛ و الله يحكم على ما غاب عنك ؛ فاستر العورة ما استطعت ؛  
بايد آنها كه نسبت به مردم عيب جوتر هستند، از تو دورتر باشند؛ زيرا مردم عيبهايى دارند كه والى و مسئول ، در پوشاندن آن عيبها از همه سزاوارتر است . در صدد مباش كه عيب پنهانى آنها را به دست آورى ، بلكه وظيفه تو آن است كه آنچه برايت ظاهر گشته ، تطهير كنى و آنچه از تو مخفى است ، خدا در باره آن حكم مى كند. بنابراين تا آنچه كه توانايى دارى ، عيبهاى مردم را پنهان ساز.
امام على (عليه السلام ) در اين بخش از نامه خود به مالك اشتر، ابتدا به او دستور مى دهد كه به عنوان مسئول و كارگزار حكومت اسلامى ، از ميدان دادن به افرادى كه در صدد ظاهر كردن عيبهاى مخفى مردم هستند، پرهيز كند و سپس با مالك اشتر توصيه مى فرمايد كه خود او نيز از تلاش براى پيدا كردن و آشكار نمودن عيبهاى مخفى مردم و اسرار آنها پرهيز كند و سعى در پوشاندن آنها داشته باشد.


منبع : پایگاه اسلام شیعه
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شناسنامه امام جواد علیه السلام
تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (2)
رحلت حضرت زینب علیهاالسلام
چهل حدیث از پیامبر گرامی اسلام (ص)
یک شرط مهم برای فراوانی نعمت!
صبر در مصايب از ديدگاه روايات‏
عبداللَّه بن أبى‏سفيان بن حارث‏
مردان بی ادعا
موقعيّت دعا
دعا و استجابت آن

بیشترین بازدید این مجموعه

نتيجه
دیدگاه قرآن درباره ستم پذیری و ستم ستیزی
شناسنامه حضرت علی اکبر علیه السلام
مادرِ حقیقیِ امّت !
عید سعید مبعث پیامبر اکرم (ص) گرامی باد
نماز در فرهنگ پيامبران و امت‏ها
هدف نهایى اشخاص بی بصیرت و كوردل!
بخوانید مرا، تا اجابت کنم شما را!
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^