فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

خوردن در حدّ نياز

كسى نيست كه نداند بدن و جسم انسان به خوراك و غذا نيازمند است و كسى نيست كه نداند نياز بدن به غذا نيازى محدود است و كسى نيست كه نداند بيش از نياز بدن خوردن ، جز بارى گران بر دوش بدن گذاشتن و آن را در معرض انواع بيمارى ها قرار دادن ، چيز ديگرى نيست .  پرخورى و افراط در خوراك در آيات قرآن و روايات و در دستورات حكيمان و طبيبان زشت شمرده شده و همگان را از آن منع كرده اند .
اضافه شدن وزن بدن بيش از حدّ معمول و ازدياد چربى هاى خون و قند بدن و عوارض خطرناك ديگر همه و همه معلول پرخورى و بى رحمى و بى مهرى انسان به بدن خويش و به زحمت انداختن اطرافيان است .
اسراف و افراط در خوراك به اندازه اى زشت و نارواست كه پروردگار ، مسرفان را از چشم محبّت خود انداخته و بى مهرى خود را به آنان در قرآن مجيد اعلام نموده است .  كُلُوا وَاشْرَبُوا وَلاَ تُسْرِفُوا إِنَّهُ لاَيُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ  . . . . و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد ؛ زيرا خدا اسراف كنندگان را دوست ندارد .
پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرمود :
« إيّاكُم وَالبِطْنَةَ فَإنَّهَا مَفسَدَةٌ لِلْبَدَنِ وَمُورِثَةٌ لِلسُّقْمِ وَمَكْسَلَةٌ لِلْعِبَادَةِ »  . از پر خورى و شكم بارگى بپرهيزيد زيرا فاسد كننده جسم و سبب بيمارى و عامل تنبلى و كسالت نسبت به عبادت و بندگى است .
حضرت مسيح عليه السلام به بنى اسرائيل فرمود :  « لاَ تُكثِرُوا الأكلَ فَإنَّهُ مَن أكثَرَ الأكْلَ أكْثَرَ النَّوْمَ وَمَنْ أكثَرَ النَّومَ أقَلَّ الصَّلاةَ وَمَنْ أقلَّ الصَّلاةَ كُتِبَ مِنَ الغَافِلِينَ » . به خورد و خوراك نيفزاييد زيرا كسى كه به خوراك خود بيفزايد به خوابش مى افزايد و كسى كه به خوابش بيفزايد نمازش را كم مى كند و كسى كه نمازش را كم كند از غافلان و بى خبران محسوب مى شود .
حضرت امام باقر عليه السلام مى فرمايد :
« مَا مِن شَى ءٍ أبغَضُ إلَى اللّه ِ مِن بَطْنٍ مَمْلُوءٍ »  . چيزى نزد خدا مبغوض تر از شكم پر نيست .
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود :
« مَنْ كَثُرَ تَسبِيحُهُ وَتَمجِيدُهُ وَقَلَّ طَعَامُهُ وَشَرَابُهُ وَمَنَامُهُ اشتَاقَتْهُ المَلاَئِكَةُ »  . كسى كه تسبيح و تمجيدش نسبت به حق زياد باشد و خوردن و آشاميدن و خوابش اندك باشد فرشتگان مشتاق او هستند .
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود :
لَيسَ شَى ءٌ أَضَرَّ لِقَلْبِ المُؤمِنِ مِن كَثرَةِ الأكلِ وَهِىَ مُورِثَةٌ لِشَيئَيْنِ : قَسْوَةِ القَلْبِ وَهَيَجَانِ الشَّهْوَةِ »  . چيزى براى قلب مؤمن زيانبارتر از پرخورى نيست ، پرخورى سبب دو چيز است : سنگدلى و تحريك شهوت .
در هر صورت انسان پرخور ، بى مهر و محبّت نسبت به سلامت خود و به خاطر دچار شدنش به بيمارى هاى فراوان مزاحم ديگران و سبب زحمت اطرافيان است .
آرى ؛ چون پرخورى ، قساوت قلب مى آورد پس جايى براى مهرورزى پرخور نسبت به خود و نسبت به ديگران نمى ماند .

 


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

وجوب حفظ قلب از نفوذ شيطان‏
دستگیرهٔ نجات ما در قیامت
همه حرام ها ضرر دارند
نماز در روايات‏
آب تو هاون کوبیدن!
مخفى بودن شب قدر
آيا راهى براى فرار از ربا هست؟
آموزش سحر براى ابطال سحر
الگوی امام زمان(عج)
عذاب كافران‏

بیشترین بازدید این مجموعه

وجوب حفظ قلب از نفوذ شيطان‏
آموزش سحر براى ابطال سحر
آيا راهى براى فرار از ربا هست؟
عذاب كافران‏
مهمترین هدف
مجالس اهل‌بیت(ع)
توجه به دستورات بهداشت فردی و اجتماعی
حسادت به مال دیگران
دستگیرهٔ نجات ما در قیامت
الگوی امام زمان(عج)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^