فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

روی آوردن به طلبگی

 پدرم می گوید: « هنگام طلب فرزند ؛ از خداوند خواستم که او را اهل فضل و علوم دینی قرار دهد . »
حالا گاهی که پدرم با من صحبت می کند ، می گوید من پیشمانم که چرا در حق اولادهای دیگرم این دعا را نکردم تا آنها نیز طلبه گردند . ایامی که می خواستم درس طلبگی بخوانم ، در دورنم نسبت به این مسئله ، بسیار مشتاق بودم . با این که در دبستان و دبیرستان بیشتر مواقع شاگرد اول بودم و می توانستم وارد دانشگاه بشوم ، کششی سنگین از 12-13 سالگی مرا به طرف روحانیت کشانید .
این احساس ، ریشه در تعلیم و تربیت خانوادگی و جو حاکم بر زندگی ما داشت . به عبارت دیگر ، ابا و اجداد پدری و مادری ام ، همه در به وجود آمدن چنین روحیه ای در من سهیم بوده اند . هم چنان آثار تربیت آنان را می توان بوضوح در تمامی فرزندانشان مشاهده کرد ؛ یعنی ، کمتر کسی از اولاد و اعقاب آنان از نظر مذهبی ضعیف یا خدای ناکرده لاابالی هستند .
در همان ایام بود که برای زیارت به مشهد رفته بودم . در آن زمان مرحوم الهی قمشه ای شب های جمعه در منزلش درس تفسیر قرآن می گفت که با چاشنی عرفانی توأم بود . در لابه لای تفسیر نیز اشعاری از خود می سرود و اشک می ریخت . افرادی که در آن درس شرکت می کردند ،همه اهل  بودند . منزل ایشان یک کوچه بعد از کوچه ای بود که ما در آن قرار داشتیم . روزی ایشان را در حرم حضرت رضا (ع) دیدم . او در صحن حرم بر روی عبای خود نشسته و در حالی روحانی فرو رفته بود  . صبر کردم تا از آن حال خارج شد . جلو رفتم و بعد از سلام و عرض ادب ، عنوان کردم : « من دوره دبیرستان را به پایان رسانده ام و هم اکنون برای رفتن به دانشگاه آمادگی دارم ، این در حالی است که در وجود خود علاقه به طلبگی را حس می کنم . اکنون تصمیم گیری برایم دشوار است ، نظر شما چیست ؟ لطفا مرا راهنمایی فرمایید . »
مرحوم الهی قمشه ای در اندیشه فرو رفت و به حضرت امام رضا (ع) توسل جست .
آنگاه پلک ها را بر روی هم گذاشت و پس از سیری معنوی ، چشم ها را گشود و فرمود : «‌ اکنون بخواهی می توانی به دانشگاه بروی ، اما بدان که در دانشگاه صامت خواهی شد ، » با این تمثیل زیبا  ، عشق و علاقه به طلبگی در وجود من دوچندان شد و با اطمینان خاطر راه حوزه  را در پیش گرفتم .
ایشان حوزه را به گلستان اهل بیت (ع) تعبیر کردند و رشد کرده ها را به بلبل این گلستان تشبیه نمودند . با این حرف من دیگر از ورود به دانشگاه در زمان محمد رضا پهلوی منصرف و مصمم به ورود حوزه شدم . این واقعه در سال 1341 رخ داد.


منبع : برگرفته از خاطرات اسناد انقلاب اسلامی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
برگزاری دعای کمیل در فاو
دعای آیت الله سید محمد تقی خوانساری در حق من
ترس از نزول عذاب الهی
انتشار کتاب شهید جاوید
وسوسۀ شیطانی
حسینیۀ ارشاد
توسل به حضرت رضا (ع) برای آمدن میهمان
مسجد لاله زار تهران
رویای صادقه

بیشترین بازدید این مجموعه

توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^