فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
5
نفر 2
100% این مطلب را پسندیده اند

ولادت

اینجانب حسین انصاریان ، فرزند محمد باقر و سیده بتول مصطفوی ، متولد سال 1323هجری شمسی هستم . اجداد ما که به مشایخ معروف بودند ، در شهر خوانسار زندگی می کردند . جد هفتم ما شخصیت معروف علمی و عرفانی بوده و طبق آثار مکتوب ، در ترویج مذهب تشیع بسیار فعال بوده است . در حال حاضر ، گنبد و بارگاه وی در محله سرچشمه خوانسار ، به صورت زیارتگاهی ، محل رفت و آمد مردم است . ایشان از علمای بزرگ آن دوره اجازه علمی و تبلیغی داشته ، قسمت عمده ای از مردم آن ناحیه و اطراف ، از برکات تبلیغ ایشان ، گرایش شدیدی به تشیع پیدا کردند. خوانسار قدمتی 1000 ساله دارد . در آن دیار ، علما ، ادبا و هنرمندان بسیاری پرورش یافته اند. بخش عمده ای از کتابهای ادبی ، فقهی و تاریخی که در دوره قاجاریه به چاپ رسیده ، به قلم هنرمندان خطاط خوانسار است . نیز این شهر هنرمندان دیگری از قبیل گچ کار ، منبت کار ، و غیره داشته است . خلاصه کلام این که خوانسار شهر ی عالم پرور ، مجتهد پرور و شاعر و ادیب پرور است .
پدر بزرگ پدری ام ، با آن که کاسب بازار بود ، با مرحوم آیت الله حاج سید محمود ابن الرضا، که از علما ء عرفای بزرگ آن شهر بوده ، ارتباط نزدیکی داشته و در درس فقه و اخلاق و عرفان ایشان شرکت می کرده است . پدرم نیز کاسب است و همیشه نزد مردم علما  احترام زیادی داشته است . ایشان به داشتن عرق مذهبی ، روابط بسیار نزدیکی با علما برقرار کرده بود و چون به سادات و علوم دینی عشق می ورزید ، می خواست با یکی از خانواده های سید و اهل علم ازدواج نماید . به همین دلیل به خانواده مصطفوی ، از سادات معتبر و مشهور خوانسار ، پیشنهاد ازدواج می دهد که پدر مادر من با استقبال در خواست او را می پذیرد .
پدر بزرگ مادری ام ، امین علمای منطقه بوده است . وی با آن که ملبس به لباس روحانیت بود ، به شغل آزاد اشتغال داشت . او از معنویتی بسیار بالا برخوردار بوده ، به حدی که مردم به در خانه اش آمده ، درخواست دعا می کردند و بیماران برای شفا گرفتن ، از دست ایشان خوراکی های متبرک می گرفتند . شایان ذکر است که این امر حتی در بین غیر مسلمان ها نیز رواج داشته است .
در اوان طفولیت من ، پدرم برای تامین معاش ، ما را به تهران  آورده ، در خیابان خراسان ساکن شدیم . مسجدی در آن ناحیه قرار داشت که مسجد لر زاده  نامیده می شد و به دست عالمی ربانی به نام آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان  بنا شده بود . وی در نجف درس خوانده و در سیر و سلوک عرفانی ، تحت تاثیر عالم بزرگ ربانی ، سید علی قاضی ، بود . حاج آقا برهان ، عارفی شیعی و متمسک به قرآن کریم و روایات ائمه اطهار علیهم السلام بود .
مسجد به برکت وجود این مرد خدا غرق در معنویت و منبع فیاضی برای اهالی  محله بود و همه ، مجذوب خلق و خوی نیکوی امام جماعت آن شده بودند.
آیت الله برهان ، هر روز ساعتی قبل از نماز به مسجد می آمد و به نظافت و آراستن مسجد می پرداخت . هنگامی که مردم برای نماز می آمدند ،مسجد را مانند دسته گل ، تر و تازه و آراسته می دیدند. نماز جماعت همواره با شکوه برگزار می شد و روحانیت و نورانیت آن ، تمام وجود نمازگزاران را در بر می گرفت . آن مرحوم هر شب پس از نماز ، حاج آقا با بیان گیرای خود ، حدود نیم ساعت موعظه می کرد و مردم را به فیض می رساند . آن قدر سخنان ایشان جذاب بود که  افراد غیر متدین را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می داد. بدین ترتیب محله  ما ، محله ای پاک و معنوی شده بود ؛ در این محله به احترام ایشان ، از انجام  بسیاری اعمال مستهجن که در محله های دیگر انجام می گرفت ، اجتناب می شد.
مرحوم برهان برای نسل جوان اهمیت بسزایی قایل بود . دو مدرسه داشت ؛ یکی در خود مسجد و دیگری در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) (که اکنون به نحو زیبایی بازسازی شده است )؛ نیز کودکستان دخترانه و پسرانه ای داشت که خود ،آنها را سر پرستی کرده ، در آن به آموزش و پرورش کودکان اشتغال داشت .
من از سه سالگی همراه پدر ، که شیفته حاج آقا شده بود ، به مسجد می رفتم . با آن که از منبرهای او درک و فهم درستی نداشتم ، ناخودآگاه رفتار و منش وی در من تاثیر زیادی می گذاشت . روز به روز این برکت افزون گشت و در آن سنین کودکی احساس لطیف مذهبی و الهی در روح و جان من قوت گرفت . از برکت وجود پر فیض مرحوم برهان ، علمای وارسته ای چون آیت الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی ، آیت الله مهدوی کنی ، مرحوم شیخ جواد آزاده و ... تربیت یافتند. 


منبع : برگرفته از کتاب خاطرات استاد حسین انصاریان انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی
5
100% (نفر 2)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

برگزاری دعای کمیل در فاو
دعای آیت الله سید محمد تقی خوانساری در حق من
ترس از نزول عذاب الهی
انتشار کتاب شهید جاوید
وسوسۀ شیطانی
حسینیۀ ارشاد
توسل به حضرت رضا (ع) برای آمدن میهمان
مسجد لاله زار تهران
توسل به حضرت حجت برای آمدن میهمان
رویای صادقه

بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر

وحید
سلام خاطرات شما و سخرانیهای شما تاثیر زیادی روی من داشته است متاسفانه توان خرید چندین جلد کتابهای شما را ندارم اگر لطف کنید کتابهایی را که می خواهم به عنوان قرض در اختیار من قرار دهید بعد از مدتی هزینه کتابها را ارسال خواهم کرد.نتیجه را از طریق ایمیل به من اطلاع دهید .عاقبت به خیر باشید
پاسخ
0     0
30 ارديبهشت 1394 ساعت 9:58 بعد از ظهر
یک پسر جوان
با سلام و خسته نباشید، من مدتها بود در پی یک استاد بودم که بتوانم قدری راه زندگی رو بهتر از آنچه دارم یاد بگیرم و تشکر می کنم از تمام زحماتتان ، خدا از بزرگی کمتان نکند.
پاسخ
2     0
18 ارديبهشت 1394 ساعت 8:46 بعد از ظهر
امید گلشن
سلام حاج اقا من افتخار میکنم که تو شهری به دنیا اومدم که بزرگانی همچون شما و حضرات دیگه در اون شهر تولد پیدا کردندان شالله خداوند جزای خیر به جنابتان عنایت بفرماید
پاسخ
0     0
17 شهريور 1392 ساعت 05:30 صبح
ز-سلامی
استاد گرانقدربا اینکه یکی از خوشبختیها همنشینی با نیکان است ولی ما که موقعیتش را نداریم واز طریق برنامه های تلوزیونی وسایت شما بهره مند میشویم و اگراغراق نباشد با سخنان شما برای حسین فاطمه گریستم و با سخنان شما عاشق اهل بیت شدم وهستم.
پاسخ
0     0
26 آبان 1391 ساعت 7:26 بعد از ظهر
مهین درخشان
حاج اقا خداوند انشالله شمارابرای اسلام و مسلمین حفظ کند من هروقت ببینم سخنرانی شما از تلویزیون پخش میشود سراپاگوش میشوم امیدوارم شفیع ما باشی روز قیامت چون آنقدر خوب و مقرب درگاه الهی هستید که مطمئنم یکی ازشفعای روز قیامت خواهید بود . سایتتان بسیار پربار و خوب است .
پاسخ
0     0
22 مهر 1391 ساعت 6:58 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^