فارسی
چهارشنبه 01 خرداد 1398 - الاربعاء 16 رمضان 1440

تشیع جنازه

مطلب قبلی نماز میت
دعای رویت جنازه مطلب بعدی

و مستحبّ است نمازگزاران بر جاى خود بایستند، به خصوص پیشنماز تا جنازه را بردارند، و در روایتى وارد شده: پس از فارغ شدن از نماز بگوید: ربّنا اتنا فى الدّنیا حسنة و فى الاخرة حسنة و قنا عذاب النّار.
از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: برادران مؤمن را از مردن او خبر دهند، تا بر جنازه او حاضر شوند، و بر او نماز بخوانند، و برایش استغفار کنند، که میّت و همه آنان ثواب ببرند.
در حدیث حسن از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: چون مؤمن را در قبر مى گذارند، او را ندا مى کنند: اول عطایى که به تو دادیم بهشت است، و اول عطایى که به تشییع کنندگان جنازه تو دادیم آمرزش گناهان ایشان است.
و در حدیث دیگرى فرمود: اول تحفه اى که در قبر به مؤمن مى دهند آن است که هرکس را همراه جنازه او بوده مى آمرزند.
و در حدیث دیگرى فرمود: هرکه جنازه مؤمنى را همراهى کند، تا او را دفن کنند، حق تعالى در قیامت هفتاد فرشته بر او مى گمارد، که او را همراهى کنند، و برایش از قبر تا جایگاه حساب استغفار نماید.
و فرمود: هرکه یک طرف جنازه را بگیرد، بیست وپنچ گناه کبیره اش آمرزیده مى شود و اگر چهار طرف جنازه را بگیرد از گناهانش خارج مى شود، و باید جنازه را چهار نفر بردارند، و براى کسى که تشییع جنازه مى کند، بهتر است اول دست راست میّت را که جانب چپ جنازه است به دوش راست خود بردارد، سپس پاى راست میّت را باز به دوش راست بردارد، آنگاه از پشت جنازه برود، و پاى چپ میّت را به دوش چپ بردارد، سپس دست چپ میّت را که جانب راست جنازه است به دوش چپ بردارد، و اگر بار دیگر بخواهد چهار گوشه تابوت را بگیرد، از پیش جنازه نرود، بلکه از جانب پشت جنازه بازگردد، و باز همان روش عمل کند.
و اکثر علما بر عکس گفته اند، اول ابتدا به دست راست جنازه، سپس به پاى راست، آنگاه به پاى چپ، سپس به دست چپ، و موافق احادیث معتبر صورت اول بهتر است، و اگر هر دو صورت را بجا آوردند بهتر مى باشد، و افضل آن است که دنبال جنازه، یا پهلوها راه رود نه پیش جنازه، و ظاهر اکثر احادیث آن است که اگر جنازه مؤمن باشد، جلوى آن راه رفتن خوب است، و در جنازه آن که خلاف مذهب اهل بیت است خوب نیست، زیرا ملائکه او را به عذاب استقبال مى کنند، و سواره رفتن دنبال جنازه مکروه است.
از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده: هرکه جنازه ببیند این دعا را بخواند:
اَللَّهُ اَكْبَرُ هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ زِدْنا ايماناً وَ تَسْليماً اَلْحَمْدُلِلَّهِ الَّذى تَعَزَّزَ بِالْقُدْرَةِ وَ قَهَرَ الْعِبادَ بِالْمَوْتِ
خدا بزرگتر است، این است آنچه خدا و رسولش به ما وعده دادند، و خدا و رسولش راست گفتند، خدایا ایمان و تسلیم ما را بیفزا، ستایش خداى را که عزّت دارد به قدرتش، و مقهور کرد به مرگ، بندگانش را
هیچ ملکى در آسمان نماند مگر آنکه براى ترحّم به و او گریه کند.
و از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: در حال برداشتن جنازه، این دعا را بخواند:
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ
به نام خدا و به خدا خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست و مردان و زنان باایمان را بیامرز.
و نقل شده که حضرت سجاد علیه السّلام هرگاه جنازه اى را مى دید مى گفت:
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذى لَمْ يَجْعَلْنى مِنَ السَّوادِ الْمُخْتَرَمِ
ستایش خدایى را که مرا از گروه هلاک شدگان قرار نداد
و براى زنان تشییع جنازه سنّت نیست، و برخى گفته اند: جنازه را بسیار تند بردن مکروه است.
و خندیدن و حرف باطل گفتن بر آن کس که بر جنازه حاضر مى شود مکروه است، علامه مجلسى فرموده: از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده: هرکه بر جنازه اى نماز بخواند، هفتاد هزار ملک بر او نماز بخوانند، و گناهان گذشته اش آمرزیده شود.
و اگر همراهى کند تا او را دفن کنند، به ازاى هر قدمى که بردارد، قیراطى از ثواب به او بدهند، که قیراط همانند کوه احد است.
و در حدیث دیگرى فرمود: هر مؤمنى بر جنازه اى نماز کند، بهشت بر او واجب مى شود، مگر آنکه منافق یا عاقّ پدر و مادر باشد.

مطلب قبلی نماز میت
دعای رویت جنازه مطلب بعدی