فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

دعاهای زمان طلوع و غروب آفتاب

نحوه نمایش

مطلب قبلی ذکرهای سجده شکر
دعای روز شنبه مطلب بعدی
انتخاب صوت
آگاه باش که برای هنگام طلوع آفتاب و غروب آن، دعاها و اذکار بسیاری از حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) روایت شده و نیز تشویق و ترغیب بی‌شمار بر محافظت و توجه به این دو زمان چه در آیات و چه در اخبار وارد شده است؛ و ما در این مختصر به ذکر چند دعای معتبر اکتفا می‌کنیم:

اوّل:

مشایخ حدیث به سندهای معتبر از امام صادق(علیه‌السلام) روایت کرده‌اند: که بر هر مسلمان واجب و لازم است که این دعا را «ده مرتبه» پیش از طلوع آفتاب و «ده مرتبه» پیش از غروب آن بخواند:
لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِى وَيُمِيتُ، وَيُمِيتُ وَيُحْيِى ، وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ.
شایسته پرستشی جز خدای یکتا نیست، یگانه است و شریکی ندارد، فرمانروایی هستی و ستایش تنها زیبنده اوست. زنده می‌کند و می‌میراند و می‌میراند و زنده می‌کند و او زنده‌‌ای است که هرگز نمی‌میرد، نیکی تنها به دست اوست و او بر هر کاری تواناست.
و در بخشی از روایات آمده: که اگر این دعا ترک شد، لازم است قضا شود.

دوم:

در روایات معتبر همچنان از آن حضرت وارد شده: که پیش از طلوع و غروب آفتاب «ده مرتبه» بگو:
أَعُوذُ بِاللّٰهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ، وَأَعُوذُ بِاللّٰهِ أَنْ يَحْضُرُونِ، إِنَّ اللّٰهَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ.
پناه می‌برم به خدای شنوای دانا از وسوسه‌های پنهانی شیاطین، پناه می‌برم به خدا از اینکه شیاطین بر گردم جمع شوند، همانا تنها خدا شنوا و داناست.

سوم:

از آن حضرت روایت شده: چه چیز شما را بازمی‌دارد از اینکه در هر صبح و شام این دعا را «سه مرتبه» بخوانید:
اللّٰهُمَّ مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَالْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلَىٰ دِينِكَ، وَلَا تُزِغْ قَلْبِى بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِى، وَهَبْ لِى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ، وَأَجِرْنِى مِنَ النَّارِ بِرَحْمَتِكَ . اللّٰهُمَّ امْدُدْ لِى فِى عُمْرِى، وَأَوْسِعْ عَلَىَّ فِى رِزْقِى، وَانْشُرْ عَلَىَّ رَحْمَتَكَ، وَ إِنْ كُنْتُ عِنْدَكَ فِى أُمِّ الْكِتابِ شَقِيّاً فَاجْعَلْنِى سَعِيداً، فَإِنَّكَ تَمْحُو مَا تَشَاءُ وَتُثْبِتُ، وَعِنْدَكَ أُمُّ الْكِتابِ.
خدایا، ای دگرگون‌کننده دل‌ها و دیده‌ها، دلم را بر دینت ثابت بدار و آن را پس از اینکه به راهم آوردی منحرف مساز و از نزد خود بر من رحمتی ببخش، زیرا تویی که بسیار بخشنده‌ای و به رحمتت از آتش پناهم ده. خدایا بر عمرم بیفزا و در روزیم گشایش عنایت کن و رحمتت را بر من بگستران و اگر نزد تو در کتاب تقدیر و سرنوشتت بدفرجام هستم مرا نیکبخت گردان، چراکه تو آنچه را بخواهی محو و آنچه را بخواهی ثبت می‌کنی و کتاب تقدیر و سرنوشت حتمی در اختیار توست.

چهارم:

از آن حضرت روایت شده: که این دعا را هر صبح و هر شام بخوان:
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ، وَلَا يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ غَيْرُهُ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ كَمَا يُحِبُّ اللّٰهُ أَنْ يُحْمَدَ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ كَمَا هُوَ أَهْلُهُ . اللّٰهُمَّ أَدْخِلْنِى فِى كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، وَأَخْرِجْنِى مِنْ كُلِّ شَرٍّ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مَحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، صَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ.
ستایش خدا را که آنچه خواهد انجام دهد و غیر او آنچه را خواهد نمی‌تواند انجام دهد، ستایش خدا را چنان‌که می‌پسندد ستایش شود، ستایش خدا را چنان‌که شایسته آن است، خدایا! مرا در هر خیری که محمد و خاندان محمد را در آن وارد کردی وارد کن و مرا از هر شرّی که محمد و خاندان محمد را از آن بیرون کردی بیرون کن، درود خدا بر محمد و خاندان محمد.

پنجم:

در هر صبح و شام «ده مرتبه» بگو:
سُبْحَانَ اللّٰهِ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ، وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَاللّٰهُ أَكْبَرُ.
پاک و منزه است خدا و ستایش تنها ویژه خداست و شایسته پرستش جز خدای یکتا نیست و خدا از هر چه او را وصف می‌کنند برتر است.

و از جمله دعاهای ویژه این دو وقت، «دعای عشرات» است که خواهد آمد.


- ذکرها و دعاهای وقت طلوع و غروب آفتاب
- دعاهای صبح و شام و زمان طلوع و غروب آفتاب
- دعایی که هر مسلمانی باید پیش از طلوع و غروب آفتاب بخواند
- دعاهای وقت غروب آفتاب
- دعای عهد بهشتی که با آن می توان هر صبح و شام از خدا عهد گرفت

مطلب قبلی ذکرهای سجده شکر
دعای روز شنبه مطلب بعدی

[

دعای غروب

] [

دعای هنگام غروب

] [

دعای وقت طلوع و غروب آفتاب

] [

دعا هنگام طلوع افتاب

] [

غروب آفتاب

] [

دعای وقت غروب

] [

دعای طلوع افتاب

] [

دعاي صلوع افتاب

] [

دعای قبل از طلوع

] [

دعا هنگام غروب آفتاب

] [

دعای طلوع آفتاب

] [

ادامه ی لا اله الا الله وحده لاشریک له له الملک

] [

دعاي غروب افتاب

] [

دعای غروب آفتاب

] [

لا اله الا الله وحده لاشريك له له الملك وله الحمد يحي ويميت وهو على كل شي قدير

] [

دعا غروب افتاب

] [

الحمد لله الذي يفعل ما يشاء

] [

دعا وقت غروب

] [

دعاهای مجرب موقع طلوع خورشید

] [

اعوذ بالله السمیع تعقیبات

]
لینک کوتاه

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^