فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

دو ويژگى از حسين عليه السلام

 دو ويژگى از حسين عليه السلام

خداوند دو ويژگى از حسين عليه السلام به پيامبران خويش ‍ ارزانى داشت :
نخست اينكه : حسين عليه السلام اسوه شكيبايى و پايدارى تمامى آنان در برابر كوه مشكلات و رنجها و فشارها در رسانيدن پيام حقّ و نبرد با باطل بود.
هر كدام از آنان با مصيبت و رنج بزرگى روبرو مى شدند، به شكيبايى قهرمانانه او اقتدا مى كردند، به همين جهت بود كه اميرمؤ منان عليه السلام به آن حضرت فرمود: تو الگوى شايسته پيشينيان و آيندگانى .
ديگر اينكه : به هر كدام از پيام آوران خدا، رنج و مشكل بزرگى مى رسيد با نام و ياد حسين و خداى حسين عليه السلام برطرف مى شد كه در اين مورد به چند روايت بسنده مى شود:
1- در توبه و نيايش آدم ، خداوند نامهاى پنجگانه مقدّس را به او آموخت و او به زبان آورد و با نام حسين عليه السلام نيايش او مورد قبول قرار گرفت .
2- در طوفان نوح براى آرام گرفتن كشتى ، به آن حضرت وحى شد كه به پنج نور مقدّس توسّل جويد و با نام حسين عليه السلام كشتى نوح به طور دلخواه در قرارگاه خويش قرار گرفت.
3-  در دعاى زكريّاى پيامبر كه مى گفت : پروردگارا! از جانب خود به من فرزندى ارزانى دار.... خداوند، نامهاى مقدّس ‍ پنجگانه را به او آموخت و او با به زبان آوردن نام گرانمايه حسين عليه السلام بشارت به يحيى پيامبر بدو رسيد.
4- حضرت يونس در نجات از شكم ماهى ، خداى را فرا خواند و هنگامى كه با يادآورى نامهاى پنجگانه به نام حسين عليه السلام اين بنده برگزيده خدا رسيد، نجات يافت .
5-  در جريان برطرف شدن گزند و گرفتارى از ايّوب پيامبر نيز، هنگامى كه به بارگاه خدا نيايش كرد و ندا رسيد كه :
اُرْكُضْ بِرِجْلِكَ هذا مُغْتَسَلٌ
پايت را بر زمين بكوب اين آبى است براى شست و شو و اين آبى است سرد براى آشاميدن .
آنجا نيز با نام مقدّس حسين عليه السلام دعايش برآورده شد.
6- در جريان ابراهيم و اسماعيل كه پيام آمد:
وَفَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظيمٍ
او را به قربانى پرشكوهى باز خريديم .
روايت است كه : اين قربانى پرشكوه حسين عليه السلام است . و با اين ترتيب پيام و مفهوم آيه نيز روشن است ، چرا كه حسين عليه السلام برتر از اسماعيل بود.
7- در نجات يوسف پيامبر از نهانگاه چاه ، نيز روايت است كه :
آن حضرت به وسيله جبرئيل به پنج نور مقدّس توسّل جست و با ياد و نام حسين عليه السلام بود كه كاروانيان رسيدند و فرستاده آنان براى آب به سر چاه آمد و يوسف از چاه رهايى يافت .
8-  در نجات يوسف از زندان مصر، پس از سالهاى طولانى نيز، نام و ياد حسين عليه السلام و حرمت او در بارگاه خدا، نجات بخش  بود.
9-  در برطرف ساختن غم و اندوه يعقوب نيز نام مقدّس او كارساز بود.
هنگامى كه كار بر يعقوب سخت شد، رو به بارگاه خدا گفت : پروردگارا! نور ديدگانم و فرزندم يوسف ، از دستم رفتند آيا به من مهر نمى ورزى ؟
پيام رسيد كه بگو: بار خدايا! تو را به شكوه محمّد و على و فاطمه وحسن و حسين عليهم السلام سوگند مى دهم كه نور چشمم را به من بازگردان .
و با به زبان آوردن نام حسين عليه السلام ، بشارت دهنده فرا رسيد و او بينا گرديد.
10-  علاوه بر موارد ياد شده ، موارد ديگرى هست كه با ياد و نام مقدّس آن حضرت كه بنده خاصّ و برگزيده خداست ، رنج و اندوه پيامبران به خواست خدا برطرف شده است و نيز با ياد و نام مقدّس او، ناخودآگاه موج غم و اندوه بر سراچه قلب آنان ، سايه افكنده است و دعاهايشان در بارگاه خدا، به هدف اجابت رسيده است .
و ما نيز:
بار خدايا! به گرفتارى و رنج گناهان خويش رنجديده ايم . گرفتارى ما به خاطر گناهانمان ، بزرگ و نابود كننده است ، تو را به شكوه و احترام محمّد و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام سوگندت مى دهيم كه گرفتارى و اندوه ما را برطرف ساز و به بركت اثرگذارى نام مقدّسش كه با ياد او، دلهايمان مى شكند و سيلاب اشك از ديدگانمان جارى مى گردد، خواسته هاى ما را برآور!


منبع : تبیان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب


 
نظرات کاربر




گزارش خطا  

^