فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

شهر ری آستان امامزاده ابوالحسن دهه سوم محرم 95 سخنرانی چهارم


معارف اسلامی - شب چهارم سه شنبه (4-8-1395) - محرم 1438 - آستان مقدس امامزاده ابوالحسن (ع) - 5.22 MB -

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.

در مقدمه گفتار شب گذشته شنیدید اشیاء و عناصر پست و خسیس عالم، دشمن ندارند، چرا؟ چون آنچه که در گردانه خلقت پست است بی‌ارزش است، چیزی ندارد که طمع دشمن را به غارت آن برانگیزد لذا دشمن ندارد.

ولی آنچه که در عالم شریف است، یا اشرف است، کامل است یا اکمل است، سخت‌ترین دشمنان را دارد، دین خدا یک حقیقت اکمل و اشرف است، از زمانی که به انسان ارائه شد دشمن پیدا کرد تا الان، دشمن نمی‌خواست در کره زمین دین الهی محور زندگی مردم باشد، از اول برای غارت دین، کشتن دین، نابود کردن دین خیز برداشت و در کنارش برای نابود کردن دینداران واقعی جبهه گرفت.

خیلی جالب است که قرآن مجید دشمنی با دین و با مومنان و دینداران واقعی را از سوره بقره تا جزء آخر، در تمام سوره‌ها مطرح کرده. شما در سوره حمد نام دو گروه را می‌خوانید(غیر المغضوب علیهم و الضالین)، آنهایی که به سبب شدت کفرشان و به سبب سرسختی شیطنت‌شان، در همین دنیا مورد خشم خدا قرار گرفتند و گمراهان، که یک مقدار سرسختی و شدتشان کمتر از مغضوب علیهم است این ابتدای قرآن.

و اما پایان قرآن، بعد از بسم الله قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ اَلنّٰاسِ  ﴿الناس‏، 1﴾ مَلِكِ اَلنّٰاسِ  ﴿الناس‏، 2﴾ إِلٰهِ اَلنّٰاسِ  ﴿الناس‏، 3﴾ شدت دشمنی به حدی است که پروردگار سه بار به بندگان خویش می‌گوید برب الناس بملک الناس، به اله الناس، پناه ببرید مِنْ شَرِّ اَلْوَسْوٰاسِ اَلْخَنّٰاسِ  ﴿الناس‏، 4﴾ اَلَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ اَلنّٰاسِ  ﴿الناس‏، 5﴾ مِنَ اَلْجِنَّةِ وَ اَلنّٰاسِ  ﴿الناس‏، 6﴾.

خناس یعنی دشمن بی‌رحم، یعنی دشمنی که در اندیشه شما، فکر شما، عقیده شما، حال مثبت شما، انحراف و اخلاق ایجاد می‌کند. کاری می‌کند که فکر خوبتان بد شود، کاری می‌کند که اندیشه شما درباره خودتان، درباره عالم، درباره خدا، درباره انبیا منحرف بشود، درباره حلال و حرام الهی منحرف شود و زمینه‌سازی می‌کند که شما به جای حق گفتن، درباره خدا درباره انبیا، درباره قیامت، و حتی درباره خودتان دچار باطل‌گویی بشوید، دچار لغو‌گویی بشوید، که من تقریبا در هیچ سخنرانی، وسوسه‌های دشمن را که از زبان گول‌خورده‌ها بیان می‌شود را کمتر بیان می‌کنم مبادا به فکر شما لطمه وارد شود و در یک سخنرانی نشود آن لطمه فکری را علاج کرد.

روی هم رفته، دین چون اشرف حقایق عالم است دشمن دارد، مومن چون افضل انسان‌هاست دشمن دارد، هدف دشمن هم در قرآن مجید روشن بیان شده، می‌خواهد رابطه زمین را با پروردگار که همان دین است نابود بکند و تمام سرمایه‌های عالی انسانیت را از انسان‌ها بگیرد.

شما این دو تا لغت را زیاد شنیدید در قرآن هم هست ضرر که فارسی‌اش می‌شود زیان. من ده میلیون تومان پول داشتم یک سال باهاش کاسبی کردم حالا آخر سال می‌نشینم حساب می‌کنم می‌بینم هشت میلیون تومان دارم این جا عرب می‌گوید ضرر کردی، یعنی از اصل سرمایه دو میلیون هم به باد رفته، از دست رفته، یک کلمه دیگر خسارت است خسارت یعنی چی؟ که در قرآن هم زیاد است خیلی فراوان ذکر شده، قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمٰالاً  ﴿الكهف‏، 103﴾، اخسر، افعل و تفضیل خسران است یا در آیه دیگر ذٰلِكَ هُوَ اَلْخُسْرٰانُ اَلْمُبِينُ  ﴿الحج‏، 11﴾. یا در آیه دیگر قسم می‌خورد وَ اَلْعَصْرِ  ﴿العصر، 1﴾ إِنَّ اَلْإِنْسٰانَ لَفِي خُسْرٍ  ﴿العصر، 2﴾.

خسارت یعنی چی؟ یعنی من ده میلیون داشتم آخر سال حساب می‌کنم کل ده میلیون بر باد رفته ده میلیون هم بدهکارم، این را عرب می‌گوید خسارت، خب قران مجید درباره دین می‌گوید وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ اَلْإِسْلاٰمِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي اَلْآخِرَةِ مِنَ اَلْخٰاسِرِينَ  ﴿آل‏عمران‏، 85﴾.

آنی که دین خدا را که برای سعادت دنیا و آخرتش آمده بود به شیطان واگذار کرد ایستاد تا شیطان با انواع وسوسه‌ها، شیطان یعنی موجود گمراه مضرّ شرّدار چه انسانی و چه شیطان پنهان، من الجنة و الناس، الان همه حکومت‌های دنیا که زیر بار فشار امریکا خودشان را قرار دادند در کشور خودشان مردم را دارند به کشتن می‌دهند و تمام اجناس ارزشی را مثل نفت و طلا و مس و روی را به غارت دشمن می‌دهند، اینها نسبت به کشورشان و ملتشان شیطانند طبق قرآن و خودشان هم جوجه شیطان های شیطان بزرگ هستند.

این که مردم می‌گویند شیطان شیطان، منظور از شیطان فقط ابلیس نیست ابلیس هم یکی از شیاطین است، یک شیطان پرقدرت‌تر، ولی بیشتر شیاطین، شیاطین انسی هستند، یعنی جنس دوپای گمراه، گمراه‌کننده بی‌رحمِ غارتگرِ دین و غارتگر ارزش های انسانی. وقتی یک ملتی تابع فرهنگ شیطان باشند معلوم است که این ملت رو به خسران دارند حرکت می‌کنند، یعنی تمام سرمایه‌های وجودیشان تباه می‌شود، قیامت وارد می‌شوند و چیزی که ندارند ارائه بدهند همه را شیطان برد، علاوه بر اینکه ندارند ارائه بدهند به اندازه تمام عمرشان به پروردگار و انبیا و قرآن و ائمه بدهکارند و آنجا هم ندارند بدهیشان را تسویه کنند.

این آیه خیلی عجیب است در قرآن در سوره نون و قلم، وَ يُدْعَوْنَ إِلَى اَلسُّجُودِ فَلاٰ يَسْتَطِيعُونَ  ﴿القلم‏، 42﴾، قیامت به این خسارت‌دیده‌ها می‌گویم یک سجده برای من انجام بدهید یک دانه شما که  هفتاد هشتاد سال یک سجده نکردید سجده‌هایی هم که داشتید کنار ماهواره‌ها و سایت‌ها و لذت های نامشروع و روابط حرام و مال حرام از دست دادید چیزی که نماند برایتان، تباه کردید همه وجود خود را، حالا قیامت است این جا دیگر جای تباه کردن نیست آن جا که دیگر شیطانی ندارید شیطان‌تان هم مثل خودتان اهل جهنم است، حالا یک سجده بکنید پروردگار می‌فرماید :(و لا یستطیع) اصلا بدن آنها کشش و قدرت یک سجده کردن ندارد چون همه سرمایه‌های ارزشی و وجودی، نابود شده، زمینه برای سجده کردن ندارند این معنی خسارت است.

(و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلم یقبل منه)، اگر کسی غیر از اسلام من مکتبی مذهبی، جاده‌ای، راهی، مدرسه‌ای، دین اختراعی را بپذیرد دین‌هایی که الان در کره زمین فراوان است و یک کتابی اتفاقا درباره این دین‌ها نوشته شده دین‌هایی که به ایسم ختم می‌شود یک کتاب حدود سیصد صفحه، چند صد تا دین ساختگی که به کلمه ایسم ختم می‌شود و مذهب یهودیت بعد از پیغمبر، نصرانیت بعد از پیغمبر، زرتشتیت بعد از پیغمبر، سابعین بعد از پیغمبر، مکتب بت‌پرستی بعد از پیغمبر، مکاتب شرق و غرب بعد از پیغمبر هر کسی غیر از اسلام آنها را قبول بکند برود کمونیست شود توده‌ای شود یهودی و مسیحی بشود یا کمونیست و توده‌ای و یهودی و مسیحی و زرتشتی و با مکتب‌های ایسم، ایسم بماند تا بمیرد فردای قیامت یک دانه از این مکتب‌ها را قبول نمی‌کنم(و هو فی الاخره من الخاسرین)، قبول‌کننده غیر از اسلام در قیامت از کسانی است که تمام سرمایه‌های وجودیش را عقل، فطرت، وجدان، مردانگی، کرم، مروت، انسانیت، خردورزی را نابود کرده و راهی هم جز اینکه برود در عذاب ابد ندارد.

حالا تعبیر خیلی عجیبی هم درباره این ها نسبت به جهنم دارد این خیلی عجیب است که می‌فرماید اینها تمام ارزششان در قیامت ارزش یک تکه هیزم خشک است( کانوا لجهنم حطبا)، حطب به معنی هیزم، فَكٰانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً  ﴿الجن‏، 15﴾ این ها برای دوزخ هیزم هستند و می‌افتند در جهنم و مثل هیزم خشک می‌سوزند در حالی که در جهنم مرگی برای ان ها نخواهد بود. با اینکه آتش خیلی سنگین است این قدر سنگین است که امیرالمومنین در دعای کمیل می‌گوید و هذا یعنی آن تبعه خشم تو که دوزخ است(مالا تقوم له السماوات و الارض)، فشار و سوزندگی آن آتش را نه کل آسمانها طاقت می‌آورد نه زمین. اما حالا یک بدن هفتاد هشتاد کیلویی گوشتی و پوستی و استخوانی را انداختند در دوزخ می‌گوید :(لا یموت فیها)، مرگ ندارند.

نمی‌میرند، یعنی اراده خدا تعلق ندارد دوزخی‌ها بمیرند باید زنده باشند، و آن آتش را بکشند (و لا یحیی) یک زندگی درستی هم در جهنم ندارند، این کار دشمن. که این نوع دشمنان، هم دشمن خودپروردگارند هم دشمن انسان هستند، دشمن پروردگارند می‌خواهند اسم خدا در کره زمین نباشد، به هر شکلی که بتوانند. من نزدیک بیست تا کشور اروپایی رفتم، شما شنیدید تا حالا در ایران اطلاعیه بدهند که یک مسجد داریم فروشی است خانه خدا که فروشی نیست، مساجد را برای چی ساختند؟ مساجد را برای این ساختند مردم بیایند هم عبادت کنند هم حلال و حرام یاد بگیرند هم تربیت شوند هم حقایقی که در مسجد از یک پیش نماز عالم و یک واعظ عالم که هر دو واجد شرایط هستند بشنوند به خانواده‌شان انتقال بدهند مسجد برای اتصال دادن عباد به پروردگار مهربان عالم است، مسجد برای این است که درهای فیوضات الهی را به روی مردم باز کند، مسجد برای این است که به مردم دشمن را بشناساند، مسجد برای این است که نگذارد مردم رابطه‌شان با عالم ملکوت و با پروردگار مهربان قطع شود.

یک زمانی هم کلیسا کارش این بود البته قبل از بعثت پیغمبر، و قبل از تحریف دین مسیح، ولی شما در اروپا می‌بینید کلیساها را خیلی‌هایش را بنر زدند این کلیسا به فروش می‌رسد، می‌آیند می‌خرند چند تا کلیسا را من دیدم می‌آیند می‌خرند بازسازی می‌کنند تبدیل می‌کنند به قمارخانه و مشروبخوری، یعنی غرب دارد می‌زند نام خدا برده نشود یعنی این دولت‌های شیطان و این رهبران غربی شیطان آن قدر با پروردگار و با خان‌های عبادت و با مسایل ا لهی دشمن هستند که اولا رابطه مردم را بسیار با مسیح و مریم و موسی و ابراهیم سست کردند که اگر جلوی چشمشان کلیساها را بفروشند کسی ایراد نگیرد هیچ کس هم ایراد نمی‌گیرد آن کلیساهایی هم که سرپاست و دست کشیکان است آنها هم این قدر در زیرزمین‌های کلیسا فساد اخلاقی انجام دادند مخصوصا و عمدا که آبرویی برای دین نماند که مردم راحت از دین، همان دین نیم بند جدا شوند و شدند.

با خدا دشمن هستند، با دین داران هم دشمن هستند، چرا با دین داران دشمن هستند؟ چون دین داران در مقابل ربایی که شهوت آنهاست، دزدی غارتگری که شهوت آنهاست، بردن معادن که شهوت آنهاست، ادم‌کشی که شهوت آنهاست، اشغال کشورها که شهوت آنهاست ایجاد طالبان و داعش که شهوت آنهاست ایستادند. می‌گویند باید مومنین دنیا را نابود بکنیم که ما در آنچه که می‌خواهیم انجام بدهیم مانع نداشته باشیم. ایران امشب دوازده به امریکا اعلام بکند نه بهت کاری دارم، نه دیگر مرگ بر امریکا می‌گویم، نه دیگر جلوی معادنم را می‌بندم، نه جلوی آبهایم را می‌بندم، نه با اسرائیل دیگر دشمنی می‌کنم نه با داعش دشمنی می‌کنم هر چی تو بخواهی من می‌پذیرم همین فردا صبح تمام تحریم‌ها برچیده می‌شود هزار میلیارد دلار که در جنگ صدام با ما، که باید به ما می‌دادند یک دلارش هم ندادند آن را هم می‌دهند، خزانه‌مان هم پر می‌کنند قربان صدقه‌مان هم می‌روند.

ولی اگر بخواهیم در مقابلشان بایستیم که تا حالا ایستادیم ابدا با ما دوست نمی‌شوند ي لاٰ تَتَّخِذُوا اَلْيَهُودَ وَ اَلنَّصٰارىٰ أَوْلِيٰاءَ ﴿المائدة، 51﴾ این ها را به دوستی نگیرید این ها دوست نیستند این ها دشمن هستند (لا  تتخذ الیهود)، امروز یعنی اسرائیل و النصاری یعنی مسیحیتی که همان اسرائیل زیر پوشش مسیحیت است، یعنی صهیونیسم زیر پوشش مسیحیت است ما مسیحی در عالم نداریم، ما یهودی زیر پوشش مسیحیت را داریم دلیل هم دارم پاپ فعلی که به اصطلاح رهبر دینی دو میلیارد مسیحی در عالم است چند وقت پیش رفت اسرائیل در فرودگاه تلاویو هاخام صهیونیست آمد در فرودگاه به استقبالش تلویزیون ما هم نشان داد پاپ خم شد دست هاخام صهیونیسم را بوسید و به چشمش کشید یعنی ما د ر اختیار صهیونیسم هستیم دینی دیگر نمانده در اروپا، خدایی نمانده، اخلاقی نمانده، فضیلتی نمانده. به پیغمبر در قرآن می‌گوید آن هم در رابطه با یهودیان و مسیحی‌های هزار و پانصد سال پیش الان که دیگر واویلاست.

وَ لَنْ تَرْضىٰ عَنْكَ اَلْيَهُودُ وَ لاَ اَلنَّصٰارىٰ ﴿البقرة، 120﴾، این دو نوع شیطان، حبیب من ابدا از  تو راضی و دلخوش نمی‌شوند دشمنی‌شان ادامه دارد حَتّٰى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ﴿البقرة، 120﴾ مگر این که تو و مسلمان‌ها، یهودی یا مسیحی شوید آن وقت دیگر کاری بهتان ندارد، فکر می‌کنید دشمنی این ها  تمام می‌شود با ما؟ طبق آیات قران تمام نمی‌شود و طبق آیات قران دشمنی این شیاطین وقتی تمام می‌شود که ما بشویم شاگرد مکتب و سرباز به چپ چپ به راست راست.

 

دشمنان داخلی هم شاگردان همان دشمنان خارجی هستند آن هایی که این جا زمینه‌سازی می‌کنند برای حرامخوری، برای روابط نامشروع، برای زنا، برای چشم‌چرانی، نیرو هم کم ندارند خیلی از نیروهایشان هم بی‌خبر از این که نیروی شیاطین هستند دارند در بین مردم زندگی می‌کنند یک دختر یا یک زنی که برای مبادا یک دستمال کوتاه یا یک شال کوتاه روی سرش انداخته موهای پریشانش بیرون، تمام آرایشش نمایش‌دار، تمام حجم بدن با این لباسهای مختلف در مقابل دیده‌ها پیداست و مردم را به شهوات حرام و افکار حرام تحریک می‌کنند این ها هم شاگردان همان شیاطین هستند که شاید بیشترشان ندانند بدون مزد دارند برای شیطان در این جامعه کار می‌کنند که دین را نابود کنند.

خیلی من نامه از جوان ها داشتم در این سی ساله که ما می‌آئیم پای  منبر عوض می‌شویم، تغییر می‌کنیم، تصمیم‌های خوبی می‌گیریم، برای رفتن به سوی پاکی اما فردایش که می‌رویم خیابان، دانشگاه، اداره، با انواع دختران و زنان زیبای تبرج دار که آرایش کردند برای خودنمایی، روبرو می‌شویم تمام گرفته‌های از منبر در وجودمان خاموش می‌شود، نابود می‌شود.

بی‌ارزش‌ها که دشمن ندارند، ارزش‌داران عالم که شما الان جزء ارزش‌داران جهان هستید دشمن دارید شما مومن هستید، اهل عبادت هستید، اهل خدمت هستید، اهل زیارت هستید، الان دلتان برای پیاده‌روی اربعین شور می‌زند، شما دشمن دارید. ولی بی‌دین‌ها بی‌دین هستند چیزی دیگر ندارند که دشمن از آن ها غارت کند، بی‌حجاب ارزش وجودی ندارد که دشمن از او غارت بکند او از زمان رضاخان شیطانی مثل رضاخان نیمه عریانش کرده دیگر کدام شیطان برود غارتش کند چیزی ندارد که غارت شود باید حیا باشد غارت کنند، باید مردانشان غیرت داشته باشند غارت کنند، باید مردانشان تعصب دینی داشته باشند غارت کنند، باید زنانشان پاکدامنی و عفت داشته باشند که غارت کنند، نیست که  غارت کنند کاری دیگر به کار آنها ندارند.

به شما کار دارند خدا به شما هشدار می‌دهد، غارت شده‌ها را که غارت کردند شما را بپائید غارت نکنند شما مواظب باشید ارزش‌هایتان را نبرند، شما مواظب باشید با دشمنان دین و من رفاقت نکنید (لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیا)، شما گول فرهنگ این ها را نخورید. شما گول وسوسه‌های این ها را نخورید. شما نپذیرید این ها بشینند در گوشتان بگویند دین برای عرب است نه برای ایران ما خودمان دین داریم، دین زرتشتی مسجد برای عرب  است آتشکده برای ماست، ما کوروش داریم علی را می‌خواهیم چی کار؟ اما قرآن جواب می‌دهد که من در بیشتر آیاتم می‌گویم (یا ایها الناس)، ای انسان‌هایی که خودم آفریدم شما را من به مرزبندی‌های شما  کار ندارم، به کشور کشور بودن، ملت ملت بودن شما کار ندارم، شما بندگان من هستید در کل پنج قاره انبیا را برای شما فرستادم، قرآن را برای شما فرستادم، بحث عرب و عجم و ترک و دیلم و شمالی و جنوبی نیست شما همه آفریده شده من هستید، سعادت شما به این است که دین من را قبول بکنید انبیا را معلم خودتان بدانید، سعادت شما در این است که رو به من داشته باشید. کاری به عرب و  عجم ندارد.

وَ مٰا أَرْسَلْنٰاكَ إِلاّٰ كَافَّةً لِلنّٰاسِ ﴿سبإ، 28﴾، حبیب من من تو را برای تک تک مردم عالم فرستادم، حالا از خدا سوال بکنید پیغمبر را چرا در ایران مبعوث به رسالت نکرد؟ از یک ایرانی پیغمبر خاتم به وجود نیاوردی، چرا در افریقا مبعوث به رسالت نکردی، در عرب چرا؟ از عرب‌های متدین واقعی عذر می‌خواهم خدا  می‌فرماید اگر من این پیغمبر را در یک ملت غیر عرب مبعوث به رسالت می‌کردم (ما یومن به احدا)، یک عرب، متدین به دین  من نمی‌شد، من یک رحمی به اعراب کردم که پیغمبرم را  از آنجا مبعوث به رسالت کردم وگرنه می‌گفتم پیغمبر ایرانی و افریقایی نمی‌خواهیم ما پیغمبر اقیانوسیه‌ای نمی‌خواهیم ما اگر پیغمبر از خودمان بود قبولش می‌کردیم اگر این کار را می‌کردم یک عرب ایمان به خدا  نمی‌آورد این هم یک لطفی است خدا به اعراب کرده.

ما دشمن خیلی داریم، جوانان عزیزم دختران جوان، مردان، زنان، مواظب، زندگی کنید شما  الحمدلله خطرشناس هستید دشمن‌شناس هستید مکتب‌های ضد اهل بیت را تا حدی می‌شناسید خودتان را نگه دارید چند روز دیگر تا پرده برود کنار و وارد عالم بعد شویم و خداوند متعال طبق آیات سوره رعد برای ورود ما به قیامت فرشتگان را به استقبال بفرستد. چقدر آن آیه زیباست (و الملائکة) درباره مردم مومن است(یدخلون علیهم من کل باب)، فرشتگان من از بالای سر از پایین، دست راست، دست چپ روبرو، پشت سر، به استقبالشان می‌آیند(سلام علیکم)، به آن ها اعلام امنیت می‌کنند (بما صبرتم)، که خودتان را در دنیا در برابر خطرات شیاطین حفظ کردید.

سخن از زینب کبری بود، چه انسانی، در شماها داغدیده هست؟ قطعا هست، شهید هشت سال دفاع را داشتید شهید حرم را هم دارید، یا نه نوه‌تان بچه‌تان در آغوش‌تان از دنیا رفت خود من هم داغدیده هستم ادم می فهمد داغ چقدر سنگین است، خب یک بچه ما دو بچه ما، نهایتا بعضی از خانواده‌ها سه تا بچه‌شان شهید شدند، اما یک صبح تا بعدازظهر زینب کبری هفتاد و دو زخم به قلبش خورد، آن هم چه زخم‌هایی شهیدان او از نظر عظمت فوق شهیدان اولین و آخرین جهان هستند، نمونه نداشتند، در مقابلش تشنه و گرسنه همه را قطعه قطعه کردند، سرهایشان را از بدن جدا کردند، بعد از ظهر در آن گرما خیمه‌ها را آتش زدند، امام صادق می‌فرماید عمه جان عصر عاشورا تمام فرشتگان عالم از استقامت تو شگفت‌زده شدند، داغ دید داغ دید و تمام نشد، بعد از داغ امدند همه را اسیر گرفتند بر شترها سوار کردند جلوی چشمشان سرهای بریده عزیزانشان را به نیزه زدند، تا شام آمد زینب. زینب خرابه شام را دید داغ بچه سه ساله را  دید، در بارگاه یزید دید یزید با چوب خیزران به لب و دندان ابی عبدالله حمله کرد، خیزرانی که بر آن لب می‌زد، نیشتر بر دل زینب می‌زد، از حادثه کربلا دو سال بیشتر نگذشته بود که در بستر بیماری افتاد بدن بسیار رنجور شد درگذشتش حدود ده و یازده صبح بوده وقتی حس می‌کند می‌خواهد جان بدهد می‌گوید خانم‌ها بستر من را از اتاق ببرید در حیاط، می‌گویند خانم حیاط آفتابش گرم است، بگذارید در سایه اتاق باشید، می‌فرماید نه من خودم دیدم ابی عبدالله را با بدن قطعه قطعه روی خاک انداخته بودند، من هم می‌خواهم مثل ابی عبدالله در آفتاب جان بدهم.

 


0% ( نفر 0 )
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
سخنرانی های مرتبط
پربازدیدترین سخنرانی ها
شهر ری سخنرانی چهارم دهه سوم محرم 95 آستان امامزاده ابوالحسن شهر ری آستان امامزاده ابوالحسن دهه سوم محرم 95 سخنرانی چهارم

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^