فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

یزد هیئت خادمین شهدای گمنام میدان امیر چخماق سخنرانی چهارم.دهه سوم صفر 94


خیر و شر - شب چهارم - صفر 1437 - هیئت خادمین شهدای گمنام امیر چخماق -  

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.

در بررسی دقیق آیات قرآن مجید در رابطه با ثروت و پول، این معنا به دست می‌آید که ثروت وقتی که در اختیار انسان قرار می‌گیرد مجرای دو مسئله است، و مجرای دو مسئله بودنش هم در ارتباط با دارنده پول است نه خود پول.

از طرفی مجرای رحمت ویژه پروردگار است که این رحمت ویژه پنج شاخه دارد، پنج تجلی دارد، اگر توفیق رفیق راه شد در ضمن بررسی آیاتی که پول را مجرای رحمت می‌داند به این پنج جلوه الهی اشاره خواهد شد، از طرفی ثروت جاده و مجرا و کانال ورودی شیطان است، نه خود پول، پول‌دار، نه خود ثروت، ثروتمند.

یکی از آیات بسیار مهم در این زمینه آیه مبارکه شصت و چهارم سوره اسراء است و یکی از آیات سوره مبارکه اعراف با تفسیر بسیار دقیق و مهم وجود مبارک حضرت باقر منبع و چشمه علم خدا.

هر دو آیه را لطائفش را، دقائقش را، حقایقش را نه ترجمه لفظی را که به درد نمی‌خورد، برایتان بیان می‌کنم. اما آیه شصت و چهارم سوره مبارکه اسراء وَ اِسْتَفْزِزْ مَنِ اِسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شٰارِكْهُمْ فِي اَلْأَمْوٰالِ وَ اَلْأَوْلاٰدِ وَ عِدْهُمْ وَ مٰا يَعِدُهُمُ اَلشَّيْطٰانُ إِلاّٰ غُرُوراً  ﴿الإسراء، 64﴾، اول لازم است شیطان را که در این آیه اسم برده شده بشناسید کلمه شیطان ریشه‌اش شطن است، سه حرفی، خود لغت یعنی لغت شیطان عام است، شخص خاص معینی نیست. یک کلمه کلی است به معنای هر کسی است که گمراه است و عاشق گمراه کردن مرد و زن است، در هر چهره‌ای، در لباس قدرت، در لباس علم همه را قرآن دارد در لباس وسوسه‌گر، در لباس زبان شیرین، بنابراین شناختنش مشکل نیست چون پنهان نیست آشکار است بین خودمان است‌، هم‌جنسمان است، هم قیافه‌مان است، هم کشور و هم شهری‌ماست یا نه بیرونی است بیگانه است، غریبه است، ولی وصفش این است که با همه وجود جدای از خداست با همه وجود ضدّ فرهنگ خداست، و با همه وجود مشتاق و فعال یارگیری از بین مردان و زنان است، که مانند خودش به گمراهی کشیده بشوند، به ضلالت کشیده بشوند، و یک موجود تاریک خسارت‌زن گمراهی باشند، از این یارگیری هم خسته نمی‌شود. ناامید هم نمی‌شود، رها هم نمی‌کند انسان ر ا، بنابراین اگر دیدید کسی کنار شما قرار گرفت مرد یا زن رئیس یا مرئوس، عالم مثل بلعم باعورا که در قرآن است، یا غیرعالم، و شروع کرد به گفتن سخنانی که معلوم است سخنانش می‌خواهد شما را چه در امر مال، چه در امر اخلاق، چه در امر خانواده، چه در امر بدنتان شهوات، از خدا جدا کند و فرهنگ خودش را جایگزین فرهنگ پروردگار بکند در زندگی شما، این شیطان است.

خیلی چهره‌اش روشن است، معلوم است، کرارا هم قرآن مجید می‌گوید إِنَّ اَلشَّيْطٰانَ لِلْإِنْسٰانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ  ﴿يوسف‏، 5﴾، نه عدو پنهان، عدو آشکار، یعنی یک دشمنی که به آسانی در یک جلسه می‌شود شناخت عدو مبین.

اینها یک بزرگتری دارند که پرونده و داستانش با بقیه فرق می‌کند، که خداوند متعال گاهی اسم شناسنامه‌ای او را در قرآن ذکر کرده ابلیس، و گاهی از او به عنوان شیطان یعنی گمراه ضررزننده گمراه‌کننده اسم برده، او اسمش ابلیس است، بقیه شیاطین اسم شناسنامه‌ای مربوط به خودشان را دارند مثلا اوباما الان شیطان بزرگ کره زمین است، نتانیاهو الان شیطان خبیث کره زمین است، اما شیطان امریکا اسم شناسنامه‌ای او اوباما است شیطان اسرائیل و صهیونیست اسم شناسنامه‌ای او نتانیاهو است ولی اسم عام همه شیطان است، این آیات قرآن که فقط یک نفر را در سراسر قرآن با اسم شناسنامه‌ای گاهی ذکر کرده إِلاّٰ إِبْلِيسَ أَبىٰ وَ اِسْتَكْبَرَ ﴿البقرة، 34﴾، گاهی هم با اسم عام ذکر کرده در داستان آدم و حوا می‌گوید فاضلهم الشیطان یعنی همان ابلیس.

اما دیگر اسم شناسنامه‌ای کسی را در قرآن نیاورده، همه را گفته شیطان، یعنی گمراهان گمراه‌کننده، که ممکن است اسم شناسنامه‌ای او عبدالرحمان باشد، ابن ملجم، اسم شناسنامه‌ای معاویه باشد، اسم شناسنامه‌ای یزید باشد، اسم شناسنامه‌ای تقی باشد نقی باشد، و همین هم هست ابتدای مشروطیت یک شیطان ساخته شده انگلیس که با سفارت سر و سِر داشت و در لباس روحانیت هم بود به نام حسن تقی‌زاده، وارد مجرای مشروطیتی که علمای نجف و علمای تهران و علمای اصفهان و شیراز پایه‌گذاری کرده بودند شد نیروها و یارانش هم وارد مجرای مشروطیت کرد، نهایتا در پیروزی مشروطیت خود حکومت مشروطه شد حکومت حلقه به گوش انگلیس و مجلس مشروطیت هم شد مجلس یاران این شیطان و شیاطین فقط یک نفر تا آخر در این مجلس پر از شیطان و یاران شیاطین در بند شیاطین نیفتاد که آن هم کشتند مرحوم آیت الله سید حسن مدرس.

و در جریان مشروطیت یک نفر مقاومت کرد فهمیده بود که شیاطین انگلیسی به نام حسن و تقی و شیخ ابراهیم زنجانی اینها وارد بدنه مشروطیت شدند که حکومت را جهت بدهند به نوکری لندن مرحوم آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری بود که روز سیزدهم رجب ده صبح روز ولادت امیر المومنین در میدان توپخانه مشروطه‌ای‌های انگلیسی او را به دار کشیدند. شیطان نه برای جان شما، نه برای دین شما، نه برای اقتصاد شما، نه برای ناموس شما، نه برای اخلاق شما، نه برای دنیا و آخرت شما نه برای شخصیت شما، به اندازه یک دانه کنجد که روغنش را می‌گیرند ارزش قائل نیست دائم در فعالیت است که ساختمان همه این بناها را خراب بکند.

آیه‌ای که از سوره اسراء قرائت شد کلمه شیطان در آیه است، یعنی عموم شیاطین، چون رئیس کل آنها که اسمش شناسنامه‌ای او ابلیس است، در کنار خلقت آدم با پروردگار عالم با کمال پررویی و جسارت و بی‌شرمی درگیر شد، درگیری‌اش هم به این بود که در هنگام امر به سجده به پروردگار  گفت یکی تو یکی من، تو امر دادی داشته باش برای خودت داری، ولی من امر تو را اطاعت نمی‌کنم، من به آدم که خَلَقْتَنِي مِنْ نٰارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ  ﴿ص‏، 76﴾، سجده نمی‌کنم، یعنی آمد ملاک شخصیت و عظمت را خلقت جسمی گرفت، نمی‌خواست به خلقت معنوی آدم نگاه بکند. گفت این موجود ساخته شده از خاک است، به دست تو من ساخته شده از حرارت هستم خاک چه نسبتی با حرارت و انرژی دارد؟

خطاب رسید اخرج از حریم من، پیشگاه من، و این جایگاه رفیق معنوی برو بیرون وَ إِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلىٰ يَوْمِ اَلدِّينِ  ﴿ص‏، 78﴾، که لعنت من تا روز قیامت بر توست، بلندش نمی‌کنم، چون می‌دانست اهل توبه نیست، در قرآن می‌گوید اگر خیری در شما بدکاران ببینم که زمینه برگشتتان را به خودم بهتان می‌دهم، عالم هستم که خیری در شما نیست که رهایتان کردم. که تا سن هشتاد سالگی هم عرق می‌خورید ربا می‌خورید بتوانید زنا هم می‌کنید، چون من خیری در شما سراغ ندارم، اگر خیری سراغ داشته باشم راه را برایتان باز می‌کنم، زمینه توبه بهتان می‌دهم، قلبتان را انقلاب می‌دهم، من مقلب القلوب هستم اما خیری در شما نمی‌بینم.

گفت بیرون می‌کنی من را؟ به بیراهه می‌اندازی من را؟ قٰالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ  ﴿ص‏، 82﴾، از نسل این آدم هرچی مرد و زن درست بکنی می‌روم گمراهشان می‌کنم. و از چهار ناحیه مرد و زن را از تو جدا می‌کنم، ثم لاتینهم این آیه را خیلی دقت بفرمایید، خیلی آیه فوق العاده‌ای است، اگر امام باقر پرده از چهره این آیه برنداشته بود ما نمی‌فهمیدیم آیه یعنی چی، ثم وقتی که زمینه گمراهی را فراهم کردم ابزار گمراهی را پهن کردم، و تمام وسائل گمراهی را برایشان آماده کردم، چون رحم که بهشان ندارم حالا که من جهنمی شدم باید میلیون‌ها نفر را دنبال خودم بکشم جهنم، علیه این درگیری ابلیس با پروردگار.

شیطان‌های بعدی هم همین درگیری را دارند، اما نه به محوریت آدم، ابلیس به محوریت آدم درگیر شد گفت سجده نمی‌کنم، شیاطین دیگر به محوریت فرهنگ حق درگیرند می‌گویند ما دینت را نمی‌خواهیم، خودمان عقل داریم، علم داریم، دانشگاه داریم، رشته‌های مختلف داریم، فکر داریم، کاری به تو نداریم به تو چه که در زندگی ما دخالت بکنی این حرام است، این حلال است، این خوب است، این بد است، این خیر است، این شر است، اینها درگیری‌شان با محوریت دین است، حالا این شیطان ممکن است پدرم با شد، مادرم باشد، خواهرم باشد، همسایه‌ام باشد،  استاد کلاسم باشد، بغل دستی مغازه‌ام باشد، همسایه‌ام باشد و هست. تا دلتان بخواهد از این شیطان‌ها ریخته تا دلتان بخواهد.

اینها می‌گویند ما دین را  نمی‌خواهیم اینها می‌گویند ما اوامر تو را نمی‌خواهیم نماز بخوان یعنی چی؟ روزه بگیر یعنی چی؟ خمس و زکات بده یعنی چی؟ مویت را از نامحرم بپوشان یعنی چی به تو چه؟ من دخترم جوانم زنم خوشگل هستم می‌خواهم بیشتر بدنم را نشان بدهم و به قول قرآن اهل تبرج باشم مخصوصا بر ضد تو در خانه، یا آرایشگاه بهترین آرایش را می‌کنم برای اینکه بروم خودم را بنمایانم به مردها این تبرج است که لغتش در قرآن مجید در سوره احزاب آمده است، یعنی هزار و پانصد سال پیش هم زنانی بودند دقیقا آرایش می‌کردند بیرون می‌آمدند که هزار تا دو هزار تا مرد در کوچه، در خیابان، در بازار، در پارک، در اداره، در دانشگاه ببینند و تحریک بشوند و نهایتا بی‌دین بشوند. این هم یک نوع شیطان است.

اما در جنس زن، یک مدرک قرآنی مهم هم می‌خواهید برایتان بیاورم، اینقدر زن جوان و دختر جوان زیبا آرایش کرده، سر و روی برهنه، با لباس‌های نازک یا تنگ وجودش خطرناک است خطرناک است خطرناک است که خدا در یک سوره ماقبل آخرین سوره جزء سی‌ام قرآن به پیغمبری که قدرت روحی و تقوایی‌اش را هیچکس در این عالم نداشته می‌گوید حبیب من از شر نفاثات فی العقد به من پناه بیاور، شر نفاثات فی العقد در بعضی ترجمه‌ها دارد پیرزنانی که با مطالب جادویی به زندگی می‌دمند پیرزن لب گور که دندان‌هایش هم کشیده شده، چهره‌اش مثل نقشه جغرافیا شده نزدیک سکته است، دو قدمی گور است، این چه قدرتی دارد که زندگی مردم را پیچیده کند؟ چه قدرتی دارد؟ اصلا همچنین پیرزنی در کجای ایران داریم؟ کجای دنیا داریم؟ کلمه نفاثات جمع مونث است، اقلا ده تا روایت از اهل بیت کنار این آیه در این سوره آمده که نفاثات یعنی زنان، دختران زیبا، آرایش کرده، با عشوه، با ناز، که می‌توانند زندگی مردان را با زن و بچه‌شان به هم بریزند، می‌توانند آبروی مردان را به باد بدهند می‌توانن مردان را تبدیل به یک حیوان کثیف شهوتران کنند، می‌توانند دین و ایمان مردم را آتش بزنند این هم یک شیطان است، با اسم شناسنامه‌ای جورواجور شهین، مهین، نازی، آنیتا، و از این قبیل اسم‌ها. اسم‌های اسلامی هم بعضی‌هایشان دارند.

درگیری ابلیس محوریتش آدم بود، درگیری این شیاطین محوریت‌شان دین است، چون با خدا مخالفند با بندگانش هم مخالفند، اینها طبعا نه با زبان نه با لفظ، وجودشان تبعا به خدا از بزرگشان تا الانی‌هایشان تبعا اعلام کرده ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمٰانِهِمْ وَ عَنْ شَمٰائِلِهِمْ وَ لاٰ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شٰاكِرِينَ  ﴿الأعراف‏، 17﴾، خدایا ما با چهار ترفند به بندگان تو حمله می‌کنیم و عاقبت خواهید دید که نود درصدشان بی‌دین هستند و نعمت‌های تو را در جای معین خودش خرج نخواهند کرد. اکثرهم این اکثریت هم دلشان می‌خواهد بیفتند در دامن شیطان چون لذت‌ها دارد، زنا که تلخی ندارد، ماهی صد میلیون پول ربا گرفتن که تلخی ندارد هیچ گناهی ظاهر تلخ ندارد تمام گناهان مثل عسل شیرین است، نماز است که به مزاق مردم شیرین نیست، دست در جیب کردن برای کار خیر است که به مزاق مردم شیرین نیست اما پول روی هم ریختن که شیرین است، اکثر مردم قرآن می‌گوید خودشان شیطان را راه می‌دهند در زندگیشان، قرآن دو سه جا می‌گوید شیطان زور راه پیدا کردن به شما را ندارد همچنین زوری هم من بهش ندادم شما آغوش باز می‌کنید مجرا پیدا می‌کند وارد بشود. شما شل می‌دهید.

گفت خدایا من با چهار برنامه بین ایدیهم و من خلفهم و ان ایمانهم و ان شمائلهم، اینها همه کنایه‌های عجیب قرآنی است، وگرنه اگر بخواهیم لفظ آیه رامعنی کنیم، معنی‌اش می‌شود پیش رو پشت سر دست راست، دست چپ خب که چی، یعنی چی این آیه؟ من از پیش رو می‌آیم از پشت سر می‌آیم دست راست و دست چپ می‌آیم خب یعنی چی؟ اینها کنایه‌های بسیار مهم آیات قرآن مجید است بگذارید وجود مقدس شکافنده  علوم حضرت باقر برای ما معنا کند این آیه فوق العاده قرآنی یعنی چی.

حضرت می‌فرماید به خدا گفت از پیش رو می‌آیم، پیش رو یعنی چی؟ پیش روی ما چیست؟ به نظرتان چیست؟ یعنی آنی که پیش روی عمر ما دنیای ما، و عاقبت ماست چیست؟ پیش رویمان چیست؟ آخرت، یعنی الان جلوی ما و پیش روی ما آخرت است، به پروردگار با کنایه گفت اهون علیهم امر الآخرة چنان مسئله آخرتی که تو در صد و چهارده  کتاب گفتی، به زبان صد و بیست و چهار هزار پیغمبر گفتی، به زبان دوازده امام گفتی سبک می‌کنم و می‌شکنم عظمت آخرت را که مردم از ذهنشان آخرت برود و برای آخرت حسابی باز نکنند، و نهایتا بنشینند بگویند آخرت و حرفهای مربوط به آخرت ساخت این آخوندهاست خواستند سر ما را کلاه بگذارند مثلا ما جهنم را ساختیم  که چطوری سر مردم را کلاه بگذاریم؟ چطوری؟

بهشت ساخت ذهن ما آخوندهاست، قبل از ما آخوندها که بهشت و جهنم در قرآن بوده آخرت هم بوده، در تورات و انجیل و زبور و صحف هم که بوده، قبل از ما که حرف آخرت در زبان انبیا اولوالعزم و انبیا مرسل بوده، قبل از ما که علی بن ابیطالب شبها مثل آدم مارگزیده برای قیامت گریه می‌کرده و چند بار از حال می‌رفته، ولی خدایا آخرت را پیششان خوار می‌کنم سبک می‌کنم، خورد می‌کنم که مانعی برای گناه نداشته باشند، دغدغه نداشته باشم بگویم الان بخواهم بدزدم رشوه بگیرم، بخورم، ببرم، غارت کنم، نکند قیامت گیر بیفتم، نکند گیر بیفتم را می‌گیرم ازشان.

این برای پیش رو، و من خلفهم اما از پشت سر، این دیگر خیلی عجیب است، آمرهم دعوتشان می‌کنم با چه خوش زبانی، در مغازه‌اش می‌نشینم در خانه‌اش می‌روم، در رادیو می‌گویم، در ماهواره می‌گویم در تلویزیون می‌گویم، اینقدر خوش زبانی می‌کنم که به حرفم گوش بدهند آمرهم بجمع الاموال، هی می‌گویم پول جمع کنید، حساب بانک را ببر بالاتر، میلیارد را بکن پنج میلیارد سی میلیارد صد میلیارد هزار میلیارد، و البخل می‌خواهم ازشان عن الحقوق می‌گویم چه حقی در مالت هست کی گفته زکات واجب است خمس واجب است، باز بهت بگویم اینها هم ساخت آخوندهاست، جیب دوختند برایتان پولدارها، جیب دوختند. مرتب به مشاعرشان همینطور القاء می‌کنم بچه‌هایت بعد خودت می‌خواهند چی کار کنند؟ حالا ثروتمند دخترش را داده به یک تریلیاردرتر از خودش، پسرش هم د رکنار پدر شش تا کارخانه دارد، باز هم شیطان به خدا می‌گوید هی می‌کوبم به مغزش پول‌ها را خرج نکن، بغل پول‌هایت یک نان و آبگوشتی یک نان سبزی، یک نان و عدسی، یک لباس دوخته دویست سیصد تومانی یک کفش پنج هزار تومانی بخر بس است به بچه‌هایت رحم کن، خدایا کمربند به پولشان می‌زنم. که نه حقوق واجبی که تو تعیین کردی بدهند، و نه خودشان بخورند.

و ان ایمانهم، امام باقر می‌فرماید ان ایمانهم کنایه از این بود که به خدا گفت افسد علیهم امر دینهم، مسئله دین را در زندگی‌شان تباه می‌کنم به تزئین ضلاله گمراهی را جلوه می‌دهم مرتب در گوشش می‌خوانم ماهواره  نداری، نمی‌دانی چقدر عالی است نمی‌دانی چه فیلم‌هایی دارد، نمی‌دانی آدم از سر شب تا صبح می‌تواند خودش را نگه دارد و ببیند که هالیوود و صهیونیست‌های هالیوودی چگونه در این ماهواره‌ها دارند آتش می‌فرستند برای نابودی دین مردم نه فقط جوان‌ها، پیرمرد وپیرزن هشتاد ساله را هم راحت می‌کشند. راحت.

ما بی‌حجاب داشتیم اما پیرزن بی‌حجاب نداشتیم اما الان داریم، آرایش می‌کنند و بیرون می‌آیند، شما دیگر برای چی آرایش می‌کنید کسی که به شما محل نمی‌گذارد، یعنی مرید شیطان است آن فرهنگ را باید عمل بکند، به تزئین الضلالة من گمراهی را زیبا جلوه می‌دهم که آسان بخرند زیبایی تحریک عشق می‌کند، یعنی وقتی که یک جوان یک تاجر، یک پیرمرد، یک فیلم هالیوودی صهیونیستی ماهواره را می‌بیند ماتش می‌برد گاهی تا روز مرگش مات این فیلم‌هاست، گاهی.

یکی بهش می‌گوید شب عاشوراست بیا برویم می‌گوید امشب اعلام کرده ماهواره یک فیلمی دارد نمی‌دانی چیست، روضه برای چی؟ یک مشت سیاه‌پوش و یک مشت آخوند و یک مشت زنجیرزن و این حرفها دیگر تمام شده، احمق امام حسین که تمام شدنی نیست، امام حسین جلوه تامّ صفات پروردگار است نه ذات تمام شدنی نیست که، به تزئین الضلالة و تحسین الشبهه، در یک کاری که قرار می‌گیرد مردد است انجام بدهم ندهم بخورم نخورم، ببرم، بدزدم اینطرفی می‌کنم، که بخورد، ببرد، بدزدد، غارت کند. و عن شمائلهم از دست چپشان هم می‌آیم امام باقر می‌فرماید دست چپش این است بتحبیب لذات الیهم، تمام لذت‌های نامشروع را به خدا گفت پیششان محبوب می‌کنم، معشوق قرار می‌دهم که از هیچ لذت نامشروعی رو برنگردانند، و بتقلید الشهوات علی قلوبهم، تمام خواسته‌های شیطانی را بر دلشان سلطنت می‌دهم و حکومت می‌دهم.

امام صادق می‌فرماید اینگونه آیات و روایات را دقت کنید اینها ترازوهای ماست، معیارهای ماست، شاغول‌های ماست اینها خط‌کش‌های ماست خودتان را با اینها بسنجید ببینید همینی هستید که شیطان می‌خواهد یا نه، اگر آنی نیستید که او می‌خواهد خدا را شکر کنید که تا حالا حفظ شدید، اگر آنی هستید که او خواسته تا نمردید قهر کنید با شیطان و فرهنگ او و به خدا برگردید. این آیه اعراف.

اما آیه اسراء آن هم لطائف و دقایق عجیبی دارد که می‌ماند برای جلسه بعد به خصوص کلمه صوت که در آیه سوره اسرا است که لبه تیز آیه شصت و چهار اسرا همین کلمه صوت است، غوغایی است آیات قرآن.

 

 

 

 

 

 


0% ( نفر 0 )
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
سخنرانی های مرتبط
پربازدیدترین سخنرانی ها
سخنرانی استاد انصاریان سخنرانی مکتوب استاد انصاریان سخنرانی ها یزد هیئت خادمین شهدای گمنام میدان امیر چخماق یزد هیئت خادمین شهدای گمنام میدان امیر چخماق سخنرانی چهارم.دهه سوم صفر 94




گزارش خطا  

^