«ولايت» به معناى سلطنت، حكومت، تدبير امور، امارت، نصرت، توليت، مالكيت، سرپرستى، محبت و ربوبيت است كه در حقيقت و در اصل و ريشه، حقِّ حضرت رب العزّة و آفريدگار جهان هستى است.
ولايت و تدبير، عرصهگاه آفرينش، اختصاص به آن ذات مقدس دارد، ...
عزیزترین فرد این عالم، پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله است و ایشان سحاب حریص بود. خود می فرمود: انا حریصُ علی رُشدکم: من به رشد شما حریصم ...کسی که خود بوی خوش می دهد دوست دارد که همه بوی خوش بدهند؛ درست مثل عزیزی که در این عالم بوی خوش اخلاق داشت و دوست ...
مگر افرادی از مشرکین که با آنها قرارداد بسته اید (و در وفاء به مقررات پیمان) کوتاهی نکردهاند و از کسی علیه شما پشتیبانی ننموده اند(در این صورت)پیمان خود را با آنان تا پایان مـدت(حـفظ)و تمام کنید زیرا خدا پرهیزکاران را دوست ...
همه مخلوقات و موجودات در دو بخش قابل بررسی است. یکی موجودات مادی که همین عالم ماده و طبیعت است ، یکی هم عالم مجردات که علاوه بر موجودات مادی که محسوس و قابل درک حسی هستند این موجودات محدودیت های ماده را ندارند. محدودیت های زمانی، مکانی، تغییر و تحول و ...
در دين هيچ اكراه و اجبارى نيست. «دين را بايد آزادانه با تكيه بر عقل و انديشه و مطالعه در معارف پذيرفت» مسلماً راه رشد و هدايت از گمراهى و غىّ «به وسيله عقل، قرآن، نبوت، امامت» تبيين شده است، پس هر كسى پس از روشن بودن راه هدايت از گمراهى ...
چرا وقتی اتفاق بدی میافتد، میگوییم مصلحت بوده است؟حوادث بدی که در زندگی انسانها رخ میدهد، از لحاظ منشأ، یکنواخت و مانند هم نیستند؛ لذا نمیتوان در تمام آنها به صورت قطعی حکم کرد که مصلحت این بود، بلکه این رخدادها میتواند از عوامل ...
هر کسی دوست دارد ببیند عاقبت کجا می رود و سرانجام او چه خواهد شد؟ این حقیقت در فطرت انسان وجود دارد که می خواهد پایان کار خود را بداند. شرایع الهی هم به این مطلب عنایت خاصی داشتند بطوری که از همان روز اول که پیامبران شروع به دعوت می کردند یکی از ...
دانه اگر تکیه بر خاکستر کند هرگز سبز نخواهد شد بلکه باید تکیه بر خاک کند، همان خاکی که هر چه دارد از اوست. ما هم مثل دانه ایم و هر چیز جز خداوند شبیه خاکستر است که هرگز بذر وجود ما را سبز نخواهد کرد.توکل باید بعد از تدبیر باشد یعنی اول تدبیر و آنگاه ...
نویسنده: دکتر عبدالحسین خسرو پناه
تعریف متفکران اسلامی
متفکران اسلامی با توجه به مسئله ی ضرورت بعثت انبیا و رسیدن انسان به قرب الهی و تکامل او به عنوان هدف اصلی و اساسی دین که از طریق فلسفه و علم تحصیل ناپذیر است، به ویژگی مشخّصی چون احساس ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج3
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
شعائر الهى كه از نظر معنوى و ارزش وجودى مورد توجه حضرت حق هستند و هر يك راهنمائى و نشانى براى عبادت خالصانهاند به خاطر اين كه اضافه تشريفى به وجود مقدس ...
در اینجا لازم است به نکته مهمی اشاره شود و آن این است که هنگامیکه از خداوند حاجتی را طلب میکنیم، خداوند در استجابت آن گاهی از اسباب طبیعی استفاده میکند اسبابی که بخش اعظمی از آن برای ما قابل لمس است و گاهی ممکن است بخش کوچک و در عین ...
درباره توجه خداوند متعال به انسان، حداقل شش آیه در قرآن کریم آمده است که نشان میدهد انسان گل سر سبد آفرینش است.([1])
انسان، گل سرسبد آفرینش
انسان در بین موجودات عالم، محترمترین موجود نزد پروردگار عالم است و خداوند متعال به این موجود عنایت خاص و ...
این جهان، مزرعه آخرت است و انسان، ثمره تلاش خود را به طور كامل در جهان آخرت برداشت مى كند و نتیجه زحمت ها، خدمت ها و عبادت هاى تمام سال هاى عمر خود را مى بیند و خشنودى خدا و بهشت به او بخشیده مى شود.
«معاد» به معناى بازگشتن و بازگشت است و یكى از ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم جلد سوم
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
حقايقى كه بر انسان از طريق تعقل و مطالعه، يا از راه شنيدن از متخصصان و محققان، يا از مسير وحى و كتابهاى آسمانى معلوم و آشكار مى شود، و آدمى نسبت به آنها آگاه مى ...
شیعیان در معرفی جایگاه معنوی و الهی اهل بیت، نقش اساسی دارند. ضروری است که پیروان واقعی ائمه، حلقه اتصال آن ها با دیگر مردم باشند.شیعیان در معرفی جایگاه معنوی و الهی اهل بیت، نقش اساسی دارند. ضروری است که پیروان واقعی ائمه، حلقه اتصال آن ها با دیگر ...
عدل الهی تخلف بردار نیست، اما اگر خدا با عدل خود با بندگان برخورد نکند، امکان این وجود دارد که به بهانه هایی هر چند کوچک بندگانش را ببخشد. خدا با فضلش با ما رفتار میکند، اگر بخواهد با عدلش با ما معامله کند، کار ما خراب است.
فضل خدا
همه انسان ها در ...
منبع : فصلنامه مکتب اسلام، شماره 3 , دکتر احمد بهشتی
فضای اندیشه را باید از وسوسه و اوهام و تخیلات شیطانی پاک کرد. خلوت دل را باید از لوث وجود پلید دیو زدود، دیو و فرشته نمی توانند همخانه باشند. آنها نه همخوانی دارند ونه همخانگی.
خلوت دل ...
افراد بیدین در معارف الهی قرآن و روایات به دو دسته تقسیم شدهاند:
گروه اول: افرادی هستند که اگر مسائل و معارف الهی برای آنها بیان شود، قبول میکنند. این افراد، غافل و بیخبر از حقایق الهیاند و در باطن اهل انصافاند و زمانیکه از حقایق آگاه ...