اينجا جاى اميد به پروردگار و طمع به محبت و عنايت پروردگار است، در حالى كه انسان هر روز و هر شب در حد خودش عمل جامع و كامل انجام مىدهد بايد گمانش به پروردگار گمان درست و خوبى باشد، يعنى حسن ظن داشته باشد. به قدرى حسن ظن مهم است كه در كتاب «وسائل» و ...
سوگند براى چيست؟
«لايُؤْثِرُ عبدٌ هوائى على هواه فى شىءٍ مِنْ امر الدنيا» «2» به عزت، جلال، عظمت و نورانيت و به بلندى مقام الوهيت و ربوبيت و خدايى قسم، در زندگى دنيا، بندهاى از بندگان من، خواستههاى مرا بر خواستههاى خودش ترجيح نمىدهد، ...
دوم:
«و جعلتُهُ همَّتَهُ فى آخرته»
با اين اعمال خوبى كه انجام داده، متوجه آخرتش مىكنم، يعنى او را از سنگينى محبت دنيا و مادّى گرى نجات مىدهم كه در دنيا براى ساختن آخرت زندگى پاكيزهاى داشته باشد.
«وضَمَّنْتُه له السموات و الارض»
تمام آسمان و ...
در فقه ما بابى به نام باب «تجرى» كه مربوط به نيت است وجود دارد، ليوان آبى روى ميز است و يك نفر به نيّت شراب ليوان آب را مىخورد، اما فى الواقع خمر و شراب نبوده، بلكه آب بوده است. آيا كسى كه اين عمل را انجام داده در پيشگاه خدا كيفر دارد؟ براى فقهاى ...
نيت، در پاداش و كيفر روز قيامت بسيار مؤثر است. در روايتى كه از قول وجود مبارك رسول خدا صلى الله عليه و آله بيان كردهاند، ارزش نيت مشاهده مىشود، در اولين اربعين بعد از شهادت حضرت سيدالشهداء، جابر بن عبدالله انصارى همراه با عطيّه كوفى، كه ...
مرتبه ديگرى از عمل اين است كه ظاهر و باطن انسان براى خدا نيست. طرح ظاهر الهى نيست، اخلاص در نيت عمل وجود ندارد. ظاهر و باطن، مادّى است.
بويى از خدا و آخرت در اين عمل استشمام نمىشود.
«مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا»
نيت و عمل مادى است. پولى را ...
اما بخش سوم و مرتبه ديگر عمل، ظاهر عمل خدايى، اما باطن عمل شيطانى مىباشد، مانند مجموعه اعمال ظاهرى رياكاران و منافقان، كه به مسجد پيغمبر صلى الله عليه و آله مىآمدند، حتى خواب شيرين صبح را بر خود حرام مىكردند، در نماز صبح پيغمبر صلى الله عليه ...
اما بخش چهارم، عملى است كه ظاهرش مادى است ولى باطنش الهى است، چگونه ظاهرش مادى است؟ ما هزار رشته مادى براى پول درآوردن داريم، ممكن است هزاران مؤمن به اين هزاران رشته وصل شوند، وقتى به مؤمن مىگويند: شش صبح به بيابان مىآيى، بيل و كلنگ مىزنى، ...
رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد: كسى كه از مال نامشروع، مسجد، درمانگاه، بيمارستان، آب انبار، پل و حمّامى را بسازد، در قيامت كل اين ساخت و سازهايش را متراكم كرده و بدون اينكه وزن آن كم شود، فقط حجمش را كم مىكنند، بر پشت او مىبندند و او ...
وجود مبارك حضرت حق در قرآن كريم، مرگ و انتقال به عالم بعد را براى هر زندهاى قطعى مىداند و مجوّز اقامت دائم در دنيا براى هيچ يك از موجودات زنده حتى عزيزترين فرد وجود، كه پيغمبر عظيم الشأن اسلام است، صادر نكرده است.
ايشان هم طبق فرمان پروردگار به ...
اين قدر سلامتى مهم است كه پروردگار يك ماه مبارك رمضان را براى تصفيه بدن، قرار داده است، غير از آثار معنوى و پاداش روزه، روزه براى برگرداندن سلامت بدنهاى مردم وضع شده است. پيغمبر صلى الله عليه و آله مىفرمايند:
«صوموا تصحّوا» «2» روزه بگيريد، تا ...
ما روزه و گريه را در دينمان داريم، گريه را در قرآن داريم:
«تَرى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ»
اين گريه است؛ يعنى از چشم بندگان با ايمان، براى خدا اشك مىجوشد، براى حضرت سيدالشهداء، «2» گريه علاوه بر منفعت ...
بهداشت مردم بايد حفظ شود، حالا كسى بخواهد اين پنج هزار روايت بهداشتى را بيان كند، شبى ده روايت هم بگويد خيلى طول مىكشد، پانصد شب طول مىكشد، در اين زمينه روايات عجيبى داريم؛ يعنى من فكر مىكنم بهداشت جهانى كه وابسته به سازمان ملل است، به ...
روزى قمر بنى هاشم چهار پنج ساله بود، در دامن اميرالمؤمنين عليه السلام نشسته بود و به او خيلى محبت مىكرد، يك مرتبه اين بچه پنج ساله گفت: بابا در سينه شما چند قلب وجود دارد؟ اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: عباس جان يك قلب و آن مال خدا است. عباس ...
معارف دين خدا در چهار منبع بيان شده، منبع اول، كتابهايى است كه از طرف پروردگار مهربان عالم نازل شده است و بنا بر قول مشهور اين كتابها، يكصد و چهارده كتاب مىباشد، و امروز تنها كتاب صحيح و استوارى كه به عنوان حجت كامل پروردگار در ميان همه ...
خداوند متعال بندگانش را به بيگارى نمىگيرد، خداوند عالم، كريمى است كه اگر كسى مخالف او باشد و قدمى براى خداوند بردارد، پاداش آن قدم را به او خواهد داد، يا مخالف پروردگار، عمل مثبتى انجام دهد، كه وجود مقدس او از آن كار مثبت رضايت داشته باشد.
در ...
پاداش كسى است كه همه چيز او براى خدا است، خداوند در اين دنيا نيز به او پاداش است.
«جعلت همّه و لذّته فى ذكرى»
قطعه بعدى آن خيلى ناب است «واذا جعلت همّه و لذّته فى ذكرى» زمانى كه من دغدغه و همّ و غمّ و لذّت او را در ذكرم قرار دادم، با قرار دادن ...
اگر و معشوق هيچ ارتباطى با عاشق نداشته باشد، بر اضطراب، ناراحتى، غم و غصه عاشق اضافه مىشود، اما اگر گوشه چشمى از معشوق به طرف عاشق باشد، مانند اين است كه همه دنيا را به او دادند؛ يعنى در همان گوشه چشم معشوق اسير است، تشنگى و گرسنگى يادش رفته، ...
حقيقت و ذات اين دو جمله چيست؟ چه مسألهاى در كلام پروردگار قرار دارد؟
مگر نماز، فرمان او نيست، چرا نفرموده «الصلوة لى»؟ «الحجّ لى»؟ و «الجهاد لى»؟ مگر همه اين موارد فرمان خداوند نيستند؟ مگر جهاد با دشمن و شهيد و مجروح شدن كه از عوارض جهاد است، ...
حقيقت اول: ترك شهوات حلال
در هيچ عبادتى ترك شهوات حلال نمىباشد، حتى برخى از شهوات حلال، خوردنىها و آشاميدنىها و ترك بخشى از لذائذ، در طول زمان عبادت، لحاظ نشده است. مانند «مجاهد فى سبيل الله» كه در حال جهاد، مىتواند بخورد و بياشامد و در ...