فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
سخنرانیهای مکتوب
ارسال پرسش جدید

ارزش حسن ظن به پروردگار

ارزش حسن ظن به پروردگار
 اينجا جاى اميد به پروردگار و طمع به محبت و عنايت پروردگار است، در حالى كه انسان هر روز و هر شب در حد خودش عمل جامع و كامل انجام مى‏دهد بايد گمانش به پروردگار گمان درست و خوبى باشد، يعنى حسن ظن داشته باشد. به قدرى حسن ظن مهم است كه در كتاب «وسائل» و ...

مقدم كردن خواسته خود بر خواسته خدا

مقدم كردن خواسته خود بر خواسته خدا
  سوگند براى چيست؟ «لايُؤْثِرُ عبدٌ هوائى على هواه فى شى‏ءٍ مِنْ امر الدنيا» «2» به عزت، جلال، عظمت و نورانيت و به بلندى مقام الوهيت و ربوبيت و خدايى قسم، در زندگى دنيا، بنده‏اى از بندگان من، خواسته‏هاى مرا بر خواسته‏هاى خودش ترجيح نمى‏دهد، ...

عنايت بى‏كران پروردگار به مؤمن‏

عنايت بى‏كران پروردگار به مؤمن‏
 دوم: «و جعلتُهُ همَّتَهُ فى آخرته» با اين اعمال خوبى كه انجام داده، متوجه آخرتش مى‏كنم، يعنى او را از سنگينى محبت دنيا و مادّى گرى نجات مى‏دهم كه در دنيا براى ساختن آخرت زندگى پاكيزه‏اى داشته باشد. «وضَمَّنْتُه له السموات و الارض» تمام آسمان و ...

بيان باب تجرى در فقه‏

بيان باب تجرى در فقه‏
  در فقه ما بابى به نام باب «تجرى» كه مربوط به نيت است وجود دارد، ليوان آبى روى ميز است و يك نفر به نيّت شراب ليوان آب را مى‏خورد، اما فى الواقع خمر و شراب نبوده، بلكه آب بوده است. آيا كسى كه اين عمل را انجام داده در پيشگاه‏ خدا كيفر دارد؟ براى فقهاى ...

بخش اول: ارزش نيت در اسلام‏

بخش اول: ارزش نيت در اسلام‏
  نيت، در پاداش و كيفر روز قيامت بسيار مؤثر است. در روايتى كه از قول وجود مبارك رسول خدا صلى الله عليه و آله بيان كرده‏اند، ارزش نيت مشاهده مى‏شود، در اولين اربعين بعد از شهادت حضرت سيدالشهداء، جابر بن عبدالله انصارى همراه با عطيّه كوفى، كه ...

بخش دوم: نبودن اخلاص در اعمال‏

بخش دوم: نبودن اخلاص در اعمال‏
  مرتبه ديگرى از عمل اين است كه ظاهر و باطن انسان براى خدا نيست. طرح ظاهر الهى نيست، اخلاص در نيت عمل وجود ندارد. ظاهر و باطن، مادّى است. بويى از خدا و آخرت در اين عمل استشمام نمى‏شود. «مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا» نيت و عمل مادى است. پولى را ...

بخش سوم: ظاهر معنوى و باطن مادى‏

بخش سوم: ظاهر معنوى و باطن مادى‏
  اما بخش سوم و مرتبه ديگر عمل، ظاهر عمل خدايى، اما باطن عمل شيطانى مى‏باشد، مانند مجموعه اعمال ظاهرى رياكاران و منافقان، كه به مسجد پيغمبر صلى الله عليه و آله مى‏آمدند، حتى خواب شيرين صبح را بر خود حرام مى‏كردند، در نماز صبح پيغمبر صلى الله عليه ...

بخش چهارم: ظاهر مادى و باطن معنوى‏

بخش چهارم: ظاهر مادى و باطن معنوى‏
  اما بخش چهارم، عملى است كه ظاهرش مادى است ولى باطنش الهى است، چگونه ظاهرش مادى است؟ ما هزار رشته مادى براى پول درآوردن داريم، ممكن است هزاران مؤمن به اين هزاران رشته وصل شوند، وقتى به مؤمن مى‏گويند: شش صبح به بيابان مى‏آيى، بيل و كلنگ مى‏زنى، ...

عاقبت استفاده از اموال نامشروع در امر خير

عاقبت استفاده از اموال نامشروع در امر خير
  رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد:  كسى كه از مال نامشروع، مسجد، درمانگاه، بيمارستان، آب انبار، پل و حمّامى را بسازد، در قيامت كل اين ساخت و سازهايش را متراكم كرده و بدون اينكه وزن آن كم شود، فقط حجمش را كم مى‏كنند، بر پشت او مى‏بندند و او ...

قطعى بودن مرگ براى همه انسان‏ها

قطعى بودن مرگ براى همه انسان‏ها
  وجود مبارك حضرت حق در قرآن كريم، مرگ و انتقال به عالم بعد را براى هر زنده‏اى قطعى مى‏داند و مجوّز اقامت دائم در دنيا براى هيچ يك از موجودات زنده حتى عزيزترين فرد وجود، كه پيغمبر عظيم الشأن اسلام است، صادر نكرده است. ايشان هم طبق فرمان پروردگار به ...

فايده روزه براى سلامتى جسم‏

فايده روزه براى سلامتى جسم‏
  اين قدر سلامتى مهم است كه پروردگار يك ماه مبارك رمضان را براى تصفيه بدن، قرار داده است، غير از آثار معنوى و پاداش روزه، روزه براى برگرداندن سلامت بدن‏هاى مردم وضع شده است. پيغمبر صلى الله عليه و آله مى‏فرمايند: «صوموا تصحّوا» «2» روزه بگيريد، تا ...

گريه، علاج روح و روان‏

گريه، علاج روح و روان‏
  ما روزه و گريه را در دينمان داريم، گريه را در قرآن داريم: «تَرى‏ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ» اين گريه است؛ يعنى از چشم بندگان با ايمان، براى خدا اشك مى‏جوشد، براى حضرت سيدالشهداء، «2» گريه علاوه بر منفعت ...

اهميت اسلام به بهداشت‏

اهميت اسلام به بهداشت‏
  بهداشت مردم بايد حفظ شود، حالا كسى بخواهد اين پنج هزار روايت بهداشتى را بيان كند، شبى ده روايت هم بگويد خيلى طول مى‏كشد، پانصد شب طول مى‏كشد، در اين زمينه روايات عجيبى داريم؛ يعنى من فكر مى‏كنم بهداشت جهانى كه وابسته به سازمان ملل است، به ...

سؤال قمر بنى هاشم از حضرت على عليه السلام‏

سؤال قمر بنى هاشم از حضرت على عليه السلام‏
    روزى قمر بنى هاشم چهار پنج ساله بود، در دامن اميرالمؤمنين عليه السلام نشسته بود و به او خيلى محبت مى‏كرد، يك مرتبه اين بچه پنج ساله گفت: بابا در سينه شما چند قلب وجود دارد؟ اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: عباس جان يك قلب و آن مال خدا است. عباس ...

منبع اول: قرآن بهترين راهنما

منبع اول: قرآن بهترين راهنما
معارف دين خدا در چهار منبع بيان شده، منبع اول، كتاب‏هايى است كه از طرف پروردگار مهربان عالم نازل شده است و بنا بر قول مشهور اين كتاب‏ها، يكصد و چهارده كتاب مى‏باشد، و امروز تنها كتاب صحيح و استوارى كه به عنوان حجت كامل پروردگار در ميان همه ...

توجه پروردگار به مخالفان خود

توجه پروردگار به مخالفان خود
  خداوند متعال بندگانش را به بيگارى نمى‏گيرد، خداوند عالم، كريمى است كه اگر كسى مخالف او باشد و قدمى براى خداوند بردارد، پاداش آن قدم را به او خواهد داد، يا مخالف پروردگار، عمل مثبتى انجام دهد، كه وجود مقدس او از آن كار مثبت رضايت داشته باشد. در ...

عشق واقعى‏

عشق واقعى‏
  پاداش كسى است كه همه چيز او براى خدا است، خداوند در اين دنيا نيز به او پاداش است. «جعلت همّه و لذّته فى ذكرى» قطعه بعدى آن خيلى ناب است «واذا جعلت همّه و لذّته فى ذكرى» زمانى كه من دغدغه و همّ و غمّ و لذّت او را در ذكرم قرار دادم، با قرار دادن ...

ارتباط عاشق و معشوق‏

ارتباط عاشق و معشوق‏
  اگر و معشوق هيچ ارتباطى با عاشق نداشته باشد، بر اضطراب، ناراحتى، غم و غصه عاشق اضافه مى‏شود، اما اگر گوشه چشمى از معشوق به طرف عاشق باشد، مانند اين است كه همه دنيا را به او دادند؛ يعنى در همان گوشه چشم معشوق اسير است، تشنگى و گرسنگى يادش رفته، ...

بيان روايت امام صادق عليه السلام‏

بيان روايت امام صادق عليه السلام‏
  حقيقت و ذات اين دو جمله چيست؟ چه مسأله‏اى در كلام پروردگار قرار دارد؟ مگر نماز، فرمان او نيست، چرا نفرموده «الصلوة لى»؟ «الحجّ لى»؟ و «الجهاد لى»؟ مگر همه اين موارد فرمان خداوند نيستند؟ مگر جهاد با دشمن و شهيد و مجروح شدن كه از عوارض جهاد است، ...

پنج حقيقت در روايت امام صادق عليه السلام‏

پنج حقيقت در روايت امام صادق عليه السلام‏
  حقيقت اول: ترك شهوات حلال‏ در هيچ عبادتى ترك شهوات حلال نمى‏باشد، حتى برخى از شهوات حلال، خوردنى‏ها و آشاميدنى‏ها و ترك بخشى از لذائذ، در طول زمان عبادت، لحاظ نشده است. مانند «مجاهد فى سبيل الله» كه در حال جهاد، مى‏تواند بخورد و بياشامد و در ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^