فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 18 فروردين 1399 ساعت 00:18 صبح

استاد انصاریان: نتیجه عشق واقعی به اهل‌بیت(ع)/ انسان در انتخاب کاملاً آزاد است/ محبوب خداوند شدن تنها به دست خودمان است 

استاد انصاریان: نتیجه عشق واقعی به اهل‌بیت(ع)/ انسان در انتخاب کاملاً آزاد است/ محبوب خداوند شدن تنها به دست خودمان است 

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی گفت: انسان در انتخاب همه امور و مسایل آزاد است؛ یا نور، حق، سلامت و دین را می‌پذیرد یا نمی‌پذیرد. در عالم، سومی وجود ندارد؛ یا انسان می‌خواهد و محبوب نورِ بی‌نهایت می‌شود یا نمی‌خواهد و محبوبِ ظلمتِ بی‌نهایت می‌شود. 

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد آقامسیح گلپایگان، به «آزادی در انتخاب» با استناد به آیات قرآن اشاره و اظهار کرد: خداوندِ متعال، خدای زورگیر نیست، خدای محبت، مهر، لطف و رحمت است و از جلوه‌های محبت، رحمت و لطفش، عقلی است که به انسان عنایت کرده که موسی بن جعفر(ع) از این عقل به حجتِ باطن به معنای چراغِ درون تعبیر فرموده‌اند. البته نور این چراغِ درون کامل نیست و شعاعِ نورِ آن گسترده‌ به همه‌ امور نمی‌باشد تا انسان بتواند به آن تکیه کند و در همه‌ امور آن را راهنما قرار دهد و بگوید عقلم اینگونه درک می‌کند و به درکِ عقلم احترام و هدفی که می‌خواهم دنبال می‌کنم.

 

عقل محبوب‌ترین آفریده‌ معنویِ الهی است

وی ادامه داد: به فرموده‌ی امام صادق(ع) عقل محبوب‌ترین آفریده‌ معنویِ الهی است و به تناسب اینکه محبوب‌ترین آفریده است، آن کسی که عقل دارد او هم محبوب پروردگار است، مگر اینکه خودش نخواهد و خودش را از محبوبیت بیندازد که این موضوع، آزادی انسان را نشان می‌دهد.

 

انسان در انتخاب همه امور و مسایل آزاد است

استاد انصاریان تأکید کرد: انسان در انتخاب همه امور و مسایل آزاد است لذا پیغمبر اکرم(ص) می‌فرمایند: یا نور است یا ظلمت، یا خوبی است یا بدی، یا حق است یا باطل، یا سلامت است یا بیماری؛ یا دیندار هستید یا دیندار نیستید. در عالم، سومی وجود ندارد، یا آدم می‌خواهد محبوب نورِ بینهایت شود، می‌خواهد و می‌شود؛ یا می‌خواهد محبوبِ ظلمتِ بینهایت شود؛ چون می‌خواهد پس می‌شود.

 

خداوند یک نفر اهل توحید را به جهنم نمی‌برد

مبلغ برجسته بین الملل گفت: کسانی که اهل مسجد، نماز، رمضان، خدا، عقل، نبوت و امامت هستند و این همه سرمایه را به انتخاب خود قبول کردند، بدون شک اهل نجات هستند و قیامت و برزخِ خرابی ندارند. این افراد در زندگی لغزش‌هایی دارند که در این لغزش‌ها هم به خود بد می‌کنند، اما به دلیل همین سرمایه‌ها، مورد آمرزش الهی قرار می‌گیرند. از سوی دیگر طبق فرموده حضرت علی(ع) خوبی‌ها از کسی که دین ندارد، قبول نمی‌شود و بدی‌ها با این سرمایه‌ها قابل آمرزش است. قرآن نیز می‌فرماید: در روز قیامت من دل مؤمن را نگاه می‌کنم، یک گوشه‌ دلش ذره‌ای حسد، کینه‌ و زشتی است، «وَنَزَعْنٰا مٰا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ»﴿الأعراف ، آیه 43﴾ آن مقدار خرابی‌های قلبشان را ریشه‌کن می‌کنم، صاف و پاک که شدند می‌گویم به بهشت برو، چون بهشت جای ناپاکی نیست. مرحوم شیخ صدوق(ره) نقل می‌کند که پروردگار می‌فرماید: به عزّت و جلالم سوگند یک نفر اهل توحید را به جهنم نمی‌برم!

 

خداوند انسان‌ها را به راحتی عذاب نمی‌کند، مگر اینکه خودِ انسان جدایی از پروردگار را انتخاب کند

وی با اشاره به اینکه اطاعت یک معدن است و ما با عمل، نیّت و اخلاق درِ این معدن را که باز کنیم به تمام ارزش‌های الهی در حدّ خودمان وصل می‌شویم، اظهار کرد: خداوند انسان‌ها را به راحتی عذاب نمی‌کند، مگر اینکه خودِ انسان جدایی از پروردگار را انتخاب کند و بگوید می‌خواهم بدون شما زندگی کنم، خداوند نیز او را در انتخاب آزاد می‌گذارد، اما قرآن می‌فرماید: این زندگی آتش‌ساز است. خداوند می‌خواهد وقتی وارد عالم بعد شویم، «وَاَلْمَلاٰئِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بٰابٍ»﴿الرعد، آیه 23﴾ فرشتگان از روبه‌رو، پشتِ سر، دستِ راست‌، دستِ چپ‌ و از بالای سرتان بیایند و اولین باری که شما را ببینند به شما بگویند: «سَلاٰمٌ عَلَيْكُمْ بِمٰا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى اَلدّٰارِ»﴿الرعد، آیه 24﴾ امنیت بر شما باد که در دنیا در مقابل هر گناهی ایستادید و خودتان را آلوده نکردید.

 

اطاعت از خدا و پیغمبر(ص)؛ رحمت بی‌نهایت به انسان‌ها

محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی در ادامه به سه آیه در رابطه با اطاعت خدا و پیغمبر(ص) اشاره و خاطرنشان کرد: «كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلىٰ نَفْسِهِ اَلرَّحْمَةَ»﴿الأنعام، آیه 54﴾ رحمتم بر شما را به خودم واجب کردم. و نیز در آیه 132 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «وَأَطِيعُوا اَللّٰهَ» از خدا اطاعت کنید «وَاَلرَّسُولَ» و به پیغمبرِ من(ص) اقتدا کنید، «لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» برای اینکه غرق در رحمتِ من می‌شوید. حال اگر این راه را انتخاب نکنید و جهنم را انتخاب کنید، به جهنم می‌روید، اگرچه «لاٰ يَرْضىٰ لِعِبٰادِهِ اَلْكُفْرَ» ﴿الزمر، آیه 7﴾ به جهنم رفتنِ یک نفرتان راضی نیستم. اینکه شما را دعوت به اطاعت از خودم و اطاعت از پیغمبر(ص) می‌کنم برای این است که شما را غرقِ رحمتِ خود کنم؛ اگر می‌خواهید انتخاب کنید.

 

اگر اطاعت از خدا و پیغمبر را انتخاب کنید در زندگی هیچ کاستی نخواهید داشت 

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: آیه‌ دوم در سوره‌ حجرات است، «إِنْ تُطِيعُوا اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ لاٰ يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمٰالِكُمْ شَيْئاً»﴿الحجرات ، آیه 14﴾ اگر اطاعت از من و پیغمبرِ من(ص) را انتخاب کنید در زندگی‌، وجود، آینده‌ و در قیامت‌تان هیچ کاستی به وجود نمی‌آید. در اطاعت از من و پیغمبر(ص) هم دائماً به طرف شکوفا شدن و رشد کردن حرکت می‌کنید. اگر یک کار خوب در حوزه‌ اطاعت من و پیغمبرم(ص) می‌کنید «فَلَهُ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا»﴿الأنعام، آیه 160﴾ من کارتان را ده برابر می‌کنم. خداوند در سوره‌ بقره می‌فرماید: من کارتان را هفتصد برابر می‌کنم. در سوره‌ بقره نیز می‌فرماید: «يَرْزُقُ مَنْ يَشٰاءُ بِغَيْرِ حِسٰابٍ» ﴿البقرة، آیه 212﴾ آنقدر به شما می‌پردازم که نمی‌توانید حساب کنید. این نتیجه‌ اطاعت از خدا و پیغمبر(ص) است.

نویسنده کتاب ارزشمند «جایگاه انسان در نظام آفرینش» افزود: آیه سوم در سوره‌ مبارکه‌ای است که به نام خود رسول خدا(ص) است. خداوند می‌فرماید: «أَطِيعُوا اَللّٰهَ وَ أَطِيعُوا اَلرَّسُولَ»﴿محمد، آیه 33﴾ بیایید از خدا و پیغمبر(ص) اطاعت کنید که اگر اطاعت کنید هیچ کوششی از کوشش‌هایتان باطل نمی‌شود. در ادامه می‌فرماید: «وَ لاٰ تُبْطِلُوا أَعْمٰالَكُمْ» زحمات عمرتان را به باد ندهید، زحمات عمرتان را پوچ نکنید، بیایید زحماتتان را به اطاعت من و به اطاعت پیغمبرم(ص) ببندید که بماند.

 

نتیجه عشق واقعی به اهل‌بیت(ع)

استاد انصاریان در پایان عشق واقعی به اهل‌بیت(ع) را با نمونه‌ای بیان کرد و گفت: پیغمبر(ص) صحابی داشت که کاسب معمولی بود، اما خیلی شخص جانانه‌ای بود. همه‌ نماز‌های پیغمبر(ص) را می‌آمد و خیلی پیغمبر(ص) را دوست داشت. یک روز پیغمبر(ص) او را در مسجد دید و متوجه شد چهره‌اش گرفته است. پیغمبر(ص) به او فرمود: چه شده است؟ مرد گفت: امروز راجع به قیامتم فکر می‌کردم، اگر قیامت من را به جهنم ببرند که وای به حالم، اگر قیامت من را به بهشت ببرند اصلاً من با شما قابل مقایسه نیستم پس من در بهشت شما را نمی‌بینم. من اینجا اگر شما را نبینم دق می‌کنم، اگر من را به بهشت ببرند و ابدی تو را نبینم چه کار باید کنم؟ بلافاصله جبرئیل نازل شد و آیه 69 سوره نساء را آورد: «وَمَنْ يُطِعِ اَللّٰهَ وَاَلرَّسُولَ فَأُولٰئِكَ مَعَ اَلَّذِينَ أَنْعَمَ اَللّٰهُ عَلَيْهِمْ مِنَ اَلنَّبِيِّينَ وَاَلصِّدِّيقِينَ وَاَلشُّهَدٰاءِ وَاَلصّٰالِحِينَ»﴿النساء، آیه 69﴾ حبیب من، به دوستدارت بگو در قیامت جایی می‌برمت که به خاطر اطاعت از من و پیغمبرم(ص)، همه‌ انبیا، صدیقین، صالحان و شهیدان را ببینی و با همۀ آن‌ها هم‌نشین شوی.

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • اطاعت خدا
  • آزادی
  • حق انتخاب
  • معامله با خدا
  • راهنمایانِ دین
  • انتخاب دین
  • عقل یا حجتِ باطن
  • چراغِ درون
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    تشکیل سازمان متعلق به شیعیان در مصر
    استاد انصاریان: سیدالشهدا وارث معنوی و کامل ...
    گزارش تصویری/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز ...
    مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^