فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

تصوف راه و رسمی ناسازگار با شریعت

تصوف راه و رسمی ناسازگار با شریعت

تصوف چیست؟

تصوف بر خلاف عرفان، یک نهاد اجتماعی است که آداب، راه و رسم و آیین های خاص خود را دارد که چندان با شریعت سازگار نیست. به نظر می آید که تصوف به شکل کنونی خود، زاییده انحطاط اجتماعی پس از حمله ویرانگر و خوفناک و فاجعه بار مغولان است. چرا که بعد از این بود که گروه های اجتماعی به زندگی آرام و به دور از درگیری و کشمکشی که لازمه زندگی اجتماعی است، پناه بردند. از این رو تصوف در وجه اجتماعی خود پدیده ای زیانبار و مایه عقب‌ماندگی و ضعف اراده جمعی برای پرداختن به زندگی دنیایی است.

 

البته نمی باید بین عرفان و تصوف خلط کرد. زیرا عرفان یک منظومه معرفتی و یک فرایند تربیت نفسانی است که تضادی با پرداختن به زندگی دنیایی ندارد بلکه آن را تعدیل و عقلانی می کند. پس مایه پیشرفت و سامان یابی زندگی اجتماعی است.

 

برخی فرقه گرایی تصوف را نشانه ناراستی و نادرستی آن دانسته اند، بدین دلیل که اگر از راه انکشاف صوفی، بتوان به حقیقت عریان و بدور از پیرایه و اغتشاش دست یافت، چرا این همه طوایف صوفی پیدا شده اند؟ اگر همه به یک حقیقت رسیده اند چرا این همه تعدد و اگر نرسیده اند پس چگونه ادعای آنرا می‌کنند ؟!

 

ادعای فرقه های صوفیه چیست؟

فرقه صوفیه یکی از فرقه هایی است که مدعی است با بینش عرفانی و ذوقی معارف دینی و اسلامی را می بیند و چنین وانمود می کند که می خواهد از ظاهر و پوسته سطحی معارف دینی عبور کند و به باطن آن برسد و بهترین راه رسیدن به آن را تصفیه باطن، زدودن و از بین بردن صفات زشت، خاموش کردن آتش هوی و هوس، آراستن صفات زیبا و پاکی و طهارت می دانند .

البته این نگرش عرفانی و پیدایش چنین فرقه ای اختصاص به شیعه ندارد بلکه در میان اهل سنت و بالاتر در ادیان دیگرش یهودیت و مسیحیت و... نیز وجود دارد اما نکته مهم این است که صوفیه در طول تاریخ خود به فرقه های متعددی تقسیم شده و مهمتر اینکه در طول تاریخ عده زیادی از مدعیان دروغین با شعار صوفی گری جمع زیادی را اغفال نموده اند و صوفی گری را وسیله برای از بین بردن  شریعت و دین بکار بردند در حالی که اهل تصوف حقیقی معتقدند که راهی برای رسیدن باطن دین جز عمل به ظاهر و پای بند بودن به ظواهر شریعت وجود ندارد و بقیه راهها وسوسه ها  و دامهای شیطانی است که جز ضلالت و گمراهی نتیجه ای ندارد. لذا شناخت عارف حقیقی به این آسانی ممکن نیست.

 

در این زمینه به کتاب شهید مطهری به نام "آشنایی با علوم اسلامی فلسفه و عرفان" و کتاب "شیعه در اسلام" علامه طباطبائی مراجعه فرمایید.

 

 

 

http://www.hawzah.net

 

 

  • معارف دینی
  • تصوف
  • باطن
  • راه و رسم  عرفان
  • رسمی ناسازگار
  • فرقه‌های صوفیه و تصفیه باطن
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اولین صوفی
    تشریح جایگاه قطب از منظر حقوقی
    بدعت بودن یا نبودن عشریه در تصوف
    آشنایی با فرقه صوفیه
    تصوف از دیدگاه اهل بيت عليهم السلام
    اصول اعتقادی اهل حق
    نقد اندیشمندان شیعی بر ابن عربی
    تلاش برای رد ادعای مهدویت سید محمد نوربخش
    تاریخچه صوفیه
    پیدایش تصوف

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اولین صوفی
    آشنایی با فرقه صوفیه
    بدعت بودن یا نبودن عشریه در تصوف
    تشریح جایگاه قطب از منظر حقوقی
    تصوف از دیدگاه اهل بيت عليهم السلام

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^