فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 21 آذر 1398 ساعت 09:18 صبح

سه سفارش مهم برای رسیدن به کمال از نگاه استاد انصاریان

 سه سفارش مهم برای رسیدن به کمال از نگاه استاد انصاریان

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی «به یاد خدا بودن»، «به یاد مرگ بودن» و «تلاوت قرآن» را سه سفارش مهم امام حسن عسگری(ع) عنوان کرد و گفت: اگر این سه حقیقت، با وجود انسان یکی شود، اتفاقی بی‌نظیر است و هر دو دنیا برای او پُر از زیبایی است. قلب، گوش و چشم خود را از هوای نفس دور کنید تا حقایق را ببینید و از مسیر اصلی منحرف نشوید که هوای نفس سرابی بیش نیست.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیهٔ آیت‌الله ابن‌الرضا خوانسار با بیان اینکه معصومین(ع)، واسطهٔ بین خدا و انسان هستند، اظهار کرد: اگر انسان با عقل، روح، اعمال و اخلاقش، به واسطهٔ بین خدا و خودش متوسل نباشد، یقیناً به مقام انسانیت نمی‌رسد؛ سال‌ها هم که در دنیا زندگی کند، حیوان زندگی می‌کند. در سورهٔ مبارکهٔ اعراف می‌خوانیم: «لَهُمْ قُلُوبٌ لاٰ یفْقَهُونَ بِهٰا»(سورهٔ اعراف، آیهٔ 179)، در این آیه منظور قلبی است که پروردگار می‌فرماید نمی‌فهمد! در حالی که به طور کلی این قلب است که وقتی عقل انسان را با حقایق مرتبط می‌کند، معنی حقایق را می‌فهمد.

 

هوای نفس مانع شنیدن صدای خداوند و پیغمبران است 

استاد انصاریان ادامه داد: اشخاصی که به دنبال هوای نفس هستند، صدای خدا، پیغمبران و ائمهٔ طاهرین(ع) را نمی‌شنوند. در سورهٔ فاطر می‌خوانیم: «مٰا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِی اَلْقُبُورِ»(سورهٔ فاطر، آیهٔ 22)، حبیب من! نمی‌توانی صدای خود را به کسی برسانی که مردهٔ مدفون در قبر شهوت، هوای نفس، حرام و فساد است؛ آنان گوش شنیدن را نابود کرده‌اند و با چشم واقع‌بین واقعیت را نمی‌بینند. 

 

 وی گفت: خداوند در قرآن امر فرموده: «وَ اِبْتَغُوا إِلَیهِ اَلْوَسِیلَةَ»(سورهٔ مائده، آیهٔ 35) انتخاب وسیله کنید؛ وسیله‌ای که شما را به مقام آدمیت، انسانیت، تربیت، کرامت و کمال برساند. کسی که به‌دنبال اینها نباشد، حیوان است و آنهایی هم که به‌دنبال این وسایل الهیه نبوده‌اند، حیوانی زندگی کرده‌اند و حیوان مرده‌اند بنابراین باید جایگاه پیغمبر(ص) و امام را در یک مرحله‌ بشناسیم که این مرحله مرحلهٔ مربی بودن، تربیت‌کنندگی آنها و خارج کردن انسان از ظلمات به‌سوی نور به‌وسیلهٔ این بزرگواران است. عالمان و دانشمندان نیز باید در مسیر شناختن به مردم یاری رسانند.

 

کسانی که از مسیر حقیقی منحرف شدند به سراب رسیدند

این مفسر برجسته قرآن کریم به ارزش فهم، بینایی و شنوایی حقیقی اشاره و اظهار کرد: اگر فهم، بینایی و شنوایی حقیقی داشته باشید، انسان و مؤمنی واقعی می شوید. ائمه اطهار(ع) می فرمایند: مردمی که نمی‌بینند، نمی‌فهمند و نمی‌شنوند، آشغال روی آب هستند. آن گوشی که می‌شنود، موسی‌بن‌عمران می‌شود؛ این چشمی که می‌بیند، کلیم‌الله می‌شود؛ آن قلبی که می‌فهمد، ابراهیم می‌شود؛ در مقام های بعدی، آن کسی که می‌بیند، می‌شنود و می‌فهمد، سلمان و مقداد و عمار می‌شود. دوره به دوره مقدادها، عمارها و سلمان‌ها بوده‌اند، امروز و آینده هم هستند و خواهند بود؛ این خطی است که مشتری‌ آن هیچ‌وقت تعطیل نمی‌شود. اما کسانی که از این مسیر منحرف شدند به سراب رسیدند.

 

سه سفارش لازم‌الاجرا و لازم‌الاطاعة امام حسن عسگری(ع) 

وی در ادامه به سه امر واجب و لازم‌‌الاجرای امام عسگری(ع) به همهٔ انسان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت عسگری(ع) از جمله واسطه‌های بین انسان و خداست. وقتی که عقل، روح، اخلاق، باطن و عمل به ایشان متوسل شود، انسان کرامت، آقایی، ولایت، بزرگی و عظمت پیدا می‌کند. وجود مبارک حضرت عسگری(ع) سه سفارش به همه دارند؛ این سفارش‌‌ها به‌صورت امر واجب است، نه مستحب و نه عادی بلکه فرمانی لازم‌الاجرا و لازم‌الاطاعه است.

 

بسیار به یاد خدا باشید تا خیر نصیبتان شود 

وی «کثرت در یاد خدا» را یکی از سفارشات امام حسن عسگری(ع) به همگان دانست و بیان کرد: زیاد به یاد خدا باشید؛ یعنی در این زمینه در زندگی‌تان و تا آخر عمرتان کم نگذارید و با ذکر خدا زندگی کنید. پروردگار عالم در قرآن مجید به زیاد با ذکر بودن امر دارد و می‌فرماید: «وَ اُذْکرُوا اَللّٰهَ کثِیراً»(سورهٔ أنفال، آیهٔ 45)، وقتی آدم با ذکر خدا ارتباط پیدا می‌کند، بدین معناست که با منبع کل خیر ارتباط پیدا می‌کند و چون همهٔ خیر پیش اوست، عمل و سخن او همهٔ خیر است؛ قرآن مجید و پروردگار خیر مطلق هستند. خیر به دست خداست؛ یعنی در کف قدرت اوست و اوست که خیر را ظهور می‌دهد، اوست که خیر را در راه انسان قرار می‌دهد، اوست که به انسان توفیق می‌دهد به خیر وصل شود، اوست که هشت دَر بهشت را به روی هر اتصال به خیری باز می‌کند. آدمی که متصل به خیر، خدا، قرآن، آفرینش و واقعیات است، هشت دَر بهشت به روی او باز است و همین امروز که در دنیا زندگی می‌کند، هشت دَر بهشت باز است و هفت دَر دوزخ هم یقیناً به روی او بسته است. ما در قرآن مجید هم می‌خوانیم: «بِیدِک اَلْخَیرُ»(سورهٔ آل‌عمران، آیهٔ 26)، هم خیر به دست اوست، هم خودش خیر بی‌نهایت است، هم قرآنش خیر است، هم انبیا خیر از جانب او هستند و هم ائمهٔ طاهرین(ع) خیر الهی هستند. بنابراین وقتی آدم با پروردگار عالم زیاد باشد، زیاد هم خیر نصیب او می‌شود.

 

بسیار به یاد مرگ باشید

نویسنده کتاب ارزشمند «مرگ و فرصت‌ها» یاد مرگ بودن را به عنوان دومین سفارش امام حسن عسگری(ع) عنوان کرد و در مورد آن توضیح داد: حضرت می‌فرمایند: «و ذکر الموت» زیاد یاد مُردن باشید؛ چون این زیاد یاد مردن بودن آدم را تلطیف می‌کند، از اسارت مادیات ولو حلال بیرون می‌آورد و آزاد می‌کند، از چاه دنیا بیرون می‌آورد و از ظلمت دیگری نجات می‌دهد.  

 

وی افزود: مسألهٔ مرگ واقعاً سودمند است، اگر آدم توجه عمیق به مرگ داشته باشد و بداند که «وَ مِنْ وَرٰائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلیٰ یوْمِ یبْعَثُونَ»(سورهٔ مؤمنون، آیهٔ 100)، پیش روی او سؤالات فرشتگان، قیامت، جهنم و بهشت، دادگاه‌های الهی و پرسش‌های روز قیامت است، به خود می‌رسد و خود را سبک‌بار و سبک‌بال می‌کند. توبه می‌کند و تصفیه می‌شود. مرگ برای ترسیدن آفریده نشده است. قرآن دربارهٔ مرگ می‌گوید: «خَلَقَ اَلْمَوْتَ وَ اَلْحَیٰاةَ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»(سورهٔ ملک، آیهٔ 2)، من اگر مرگ و حیات را آفریدم، این دو پَر پُرقدرت هستند که شما می‌توانید با پَر حیات و پَر توجه به مرگ، به خدا برسید.

 

مرگ برای رسیدن به کمال است نه برای وحشت کردن 

وی اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: «لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» یعنی من مرگ را برای شما قرار داده‌ام که وجود شما به احسن عمل تبدیل شود، نه برای اینکه عزا بگیرید و بترسید، در سرتان بزنید و وحشت کنید، ظاهر غسال‌خانه و قبر را چماق کنید و در سر خودتان بزنید و در یک کلام، مرگ را نیافریدم که غصه بخورید.

 

مرگ، پُلی میان دو زیبایی

وی به تعبیر امام حسین(ع) از مرگ اشاره و خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در صبح عاشورا به 72 یار خود فرمودند: «مرگ پُلی است» یعنی مرگ زیر پایتان و برای رفتن است، نه اینکه روی سرتان قرار بدهید. مرگ یک پُل است برای اینکه از دنیا به‌طرف آخرت و به‌سوی لقاء‌الله حرکت کنید و از منطقه‌ای به منطقهٔ دیگری بروید. مرگ هیولا نیست که عقل شما را به ‌هم بریزد، شما را بترساند و دچار وحشت کند. یک سوی پُل دنیا، عمل، ایمان، اخلاق، نبوت و امامت است و سوی دیگر  پُل دنیای زیبا، عمل زیبا، اخلاق پاک و اندیشهٔ درست است و هر دو طرف پُل در نهایت زیبایی است.

 

بسیار قرآن تلاوت کنید 

استاد انصاریان در مورد «تلاوت زیاد قرآن» به عنوان سومین سفارش امام حسن عسگری(ع) اشاره و تصریح کرد: «و تلاوة القرآن» زیاد با قرآن سروکار داشته باشید. طبق آیات قرآن مجید، ما فقط دو راه برای سر و کار داشتن با قرآن داریم: یکی خواندن قرآن و یکی هم عمل کردن به قرآن است. حال اگر این سه حقیقت، با وجود آدم یکی شود، اتفاقی بی‌نظیر است. این دنیا و آن دنیا برای او پُر از زیبایی است.

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • تلاوت قرآن
  • قلب انسان
  • یاد خدا
  • فهم حقایق
  • صدای خدا
  • چشم واقع‌بین
  • مقام انسانیت
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    اجازه گسترش شیعه را در مصر نمی‏دهیم
    شهادت 22تن از شيعيان در يمن
    همایش بین‌المللی «کربلا» در ترکیه
    تظاهرات مسلمانان ولز علیه تصویب قوانین ضداسلامی ...
    انتشار مجموعه سخنان مقام معظم رهبری درباره مقام ...
    تدابیر امنیتی در آستانه اربعین حسینی در کربلا ...
    نام‌نویسی اولویت‌های جدید حج تمتع تا 20 بهمن 84
    گردهمایی پیروان ادیان مختلف علیه افراطگرایی به ...
    گزارش تصویری/مراسم شب شهادت حضرت زهرا(س) در ...
    استاد انصاریان: باور قیامت دیدگاه انسان را نسبت ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^