فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

قره العین , بدشت , زرین تاج

قره العین , بدشت , زرین تاج

مقدمات ماجراي بدشت

 

پس از به زندان افتادن سيد باب، اقدامات تروريستي بابيان آغاز شد. يکي از مريدان باب که بهاييان او را به «طاهره قره العين» ملقب کرده اند، زني بود به نام فاطمه زرين تاج. او برادرزاده و عروس ملا محمد تقي قزويني (از مخالفان شيخيه و بابيه) بود. فاطمه زرين تاج که شيخي شده بود، همسر و فرزندانش را ترک کرد و در زمان حيات سيد کاظم رشتي به کربلا رفت و پس از مرگ سيد کاظم، در سلک مريدان سيد باب درآمد.

 

 طاهره در خاندان علم رشد يافته بود و پس از مرگ سيد کاظم در کربلا، مجلس درسي به راه انداخت که مردان نيز برخلاف ضوابط آن روزگار در آن شرکت مي کردند. طاهره در آن مجالس روبنده از چهره برمي داشت و مطالب خود را در قالبي زيبا ارائه مي کرد. در همان جا بود که گروهي از شيخيان، سر سپرده ي او شدند. 

 

يکي از اين افراد فردي به نام ميرزا صالح شيرازي بود. پس از زنداني شدن باب در ماکو، زرين تاج به قزوين بازگشت. از آن جا که ملا محمد تقي قزويني به شدت با اقدامات شيخيه و سيد باب مخالف بود، ميرزا صالح شيرازي را مأمور ساخت تا عموي خود يعني ملا محمد تقي قزويني را در مسجد ترور کند. او نيز به هنگام نماز صبح به ملا محمد تقي قزويني حمله کرد و با سلاح سرد، ايشان را به شهادت رساند [1] .

پس از اين ماجرا ميرزا صالح دستگير و روانه زندان تهران شد و زرين تاج نيز در قزوين تحت نظر قرار گرفت. اما زرين تاج با کمک ميرزا حسين علي نوري که در آن زمان تنها يکي از مريدان سيد باب بود، [2]  از قزوين گريخت و به تهران آمد. در همين ايام، ميرزا حسين علي مقدمات تجمعي را در بدشت فراهم نمود و طاهره را نيز به بدشت اعزام کرد.

 او در آن منطقه، سه باغ را اجاره کرد و خود در يکي اقامت نمود و طاهره را در ديگري مسکن داد و سومين باغ را نيز محل اقامت يکي ديگر از بابيان به نام محمد علي بارفروشي [3]  قرار داد. [4]  سپس از برخي چهره هاي بابي دعوت کرد تا در آن روستا، ميهمان او باشند. بدين ترتيب، در مدت 22 روز، ميرزا حسين علي نوري، زرين تاج و بارفروشي ميزبان بيش از 80 نفر از بابيان شدند.

 

 -------------------------------------------------------------

پی نوشتها :

 [1] البته جزئيات اين ترور در کتاب هاي مختلف بهاييان متفاوت است، اما همگي آن ها متفق القول اند که ترور شيخ محمد تقي قزويني به دست بابيان و به هنگام عبادت در مسجد انجام شد.

[2] آثار گهربار، نوشته ي علي اکبر فروتن، لانگهاين آلمان 1986 ص 9.

[3] بارفروش نام قديم شهر بابل در مازندران کنوني است.

[4] کتاب قرن بديع ج 1 ص 94 (172).

http://antibahayi.vcp.ir

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

روزشمار جریان بابیت و بهائیت
پیشینه تاریخی بهائیت
مختصری در شناخت بهائیت
نقش بی ‏بدیل امیر کبیر در سرکوب بابیت
شیخ انصاری و تکفیر حسینعلی نوری
«باب» كيست؟  
نقش فرقه ضاله بابیه و بهائیه در نهضت مشروطیت
مسلك بابيه و بهائيه
ملت و بهائيان - 2
تاریخچه مختصر بهاییت

بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^