فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
47% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 27 شهريور 1398 ساعت 2:29 بعد از ظهر

استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) است/ خاک وجود شیعیان مانند ائمه(ع)، در حد خود آثاری دارد

استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) است/ خاک وجود شیعیان مانند ائمه(ع)، در حد خود آثاری دارد

 دارالعرفان/ مبلغ برجسته عرصه بین الملل گفت: خاک وجود شیعیان چشمه دارد و ائمه(ع) می‌فرمایند: چشمهٔ خاک شیعیان ما گریهٔ بر حسین(ع) است.

 

خاک منشأ ظهور آثار غیرقابل‌شمردنی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیهٔ هدایت، به منظور تبیین مفهوم روایت «شیعتنا منا خلقوا من فاضل طینتنا و عجنوا بماء ولایتنا» نکاتی پیرامون حقیقت خاک بیان و اظهار کرد: خاک بنابر آیات قرآن کریم و روایات فراوانی که از ائمه(ع) نقل شده است و دانشمندان زمین‌شناس هم تا حدودی به همین حقایق قرآن و روایات رسیده‌اند، منشأ ظهور آثار غیرقابل‌شمردنی است.

 

خاک، بستری گسترده برای سودرسانی به انسان

وی ادامه داد: تحولات شگفت‌انگیزی در یک سانتی‌مترمربع خاک رخ می‌دهد و قرآن مجید به بعضی از آثار خاک اشاره می‌کند که حتی ما اهل قرآن در این اشارات پروردگار کمتر دقت کرده‌ایم. آیات شریفه خاک و زمین را در ابتدای خودش مطرح می‌کند. در اوایل سورهٔ مبارکهٔ بقره می‌خوانیم: «اَلَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اَلْأَرْضَ فِرٰاشاً»(سورهٔ بقره، آیهٔ 22)، خدای شما خدایی است که این خاک را بستر گسترده‌ای به سود شما قرار داد «وَ أَنْزَلَ مِنَ اَلسَّمٰاءِ مٰاءً » و به عالَم بالا گفتیم که عاشقانه بر این زمین گریه کن و اشک بریز. عالم بالا هم این کار را در طول سال می‌کند و وقتی ابر معشوق خودش را با اشکش سیراب می‌کند، «فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ اَلثَّمَرٰاتِ رِزْقاً لَكُمْ» به شما محصول می‌دهد که این محصول نیز بدن و روح شما را تا آخر عمر اداره می‌کند.

 

فواید خاک برای روح و بدن انسان

استاد برجسته اخلاق حوزه های علمیه به بخشی از فواید خاک برای روح و بدن انسان اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند در آیهٔ 33 سورهٔ یس می‌فرماید: «وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبّاً» از این خاک انواع دانه‌های نباتی را برای شما بیرون می‌آورم. «فَمِنْهُ یَأکُلون» شما بخشی از این دانه‌ها را می‌خورید و در زندگی استفاده می‌کنید. «وَ جَعَلْنٰا فِيهٰا جَنّٰاتٍ مِنْ نَخِيلٍ»(سورهٔ يس ، آیهٔ 34)، این خاک انواع باغ‌های خرما را به شما می‌دهد. «وَ جَعَلْنٰا فِيهٰا جَنّٰاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَ أَعْنٰابٍّ» و این خاک انواع انگورها را به شما در سه موقعیت غوره، انگور و کشمش می‌دهد «وَ فَجَّرْنٰا فِيهٰا مِنَ اَلْعُيُونِ» و از این خاک چشمه جاری می‌کند.

 

خاک وجود اهل‌بیت(ع)، پاک‌ترین و خاص‌ترین طینت است

وی با بیان اینکه خاک وجود اهل‌بیت(ع)، پاک‌ترین و خاص‌ترین طینت است، گفت: خاک وجود اهل‌بیت(ع) که در روایات فراوانی به آن اشاره شده، پاک‌ترین خاک می‌باشد. این خاک منشأ آثار معنوی غیرقابل‌شمردن و غیرقابل‌ارزیابی است. خورشیدی که بر این خاکِ وجود -وجود ملکوتی، عرشی و الهی- می‌تابد، نورالله است و این خاک نورالله را به کل‌الکمالات تبدیل می‌کند؛ یعنی در این خاک کاری می‌کند که شما هیچ عیبی در آثار این خاک نمی‌یابید و هیچ کمالی را گمشده در این خاک نمی‌بینید. به کلی از عیب خالی است و «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا»(سورهٔ احزاب، آیهٔ 33).

 

اخلاق، اعتقاد، عبادات و عمل، در طینت اهل‌بیت(ع) به عالی‌ترین و کامل‌ترین صورت ظهور کرده است

استاد انصاریان با تأکید بر اینکه آثار خاک و طینت وجود ائمه(ع) شمرده‌شدنی نیست، اظهار کرد: اخلاق، اعتقاد، عبادات و عمل، در طینت اهل‌بیت(ع) به عالی‌ترین و کامل‌ترین صورت ظهور کرده است و فقط هم خدا، می‌تواند آن را ارزیابی کند. هنوز امیرالمؤمنین(ع) جوان بود، پیغمبر(ص) فرموده‌اند: اگر جهان را در یک کفهٔ ترازو بگذارند و ایمان قلبی علی را به جنسی کشیدنی تبدیل کنند و در کفهٔ دیگر بگذارند، بر تمام جهان سنگین‌تر می‌شود. این طینت و خاک وجود اهل‌بیت(ع) است که چه ثمراتی را با تابش نورالله رویانده است.

 

خداوند به مانند حسن(ع) و حسین(ع) به احدی از جهانیان نداده است

استاد برجسته اخلاق، تهذیب و تربیت حوزه های علمیه افزود: در کنار علی(ع)، آثار طینت سایر ائمه(ع) نیز مثال زدنی است. پیغمبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) گفتند: علی جان، خدا شش چیز به تو داده که به احدی از مردم عالم، حتی به من هم نداده است. یکی از آن شش‌تا دو پسر به تو مثل حسن و حسین داده که به احدی از جهانیان نداده است. این نکته نشان دهنده ثمرات خاک وجود علی(ع) است. پیغمبر(ص) در روایت بعدی می‌فرمایند: شهیدان، فوق، برتر و بالاتر تمام مردم عالَم «مِنَ الاول إلی الآخر» هستند و آقای تمام شهیدان عالم «مِن الاولین و الآخرین»، شهیدانِ حسین من هستند و آقای تمام شهیدان کربلا که فوق همه قرار دارد، حسین من است.

  

خانوادهٔ امام حسین(ع) نیکوکارترین و با پیوندترین خانواده در تمام جهان هستند

وی با بیان اینکه اهل‌بیت امام حسین(ع)، نیکوکارترین و باپیوندترین خانواده در عالم هستند، گفت: امام حسین(ع) در شب عاشورا اعلام کرد: «فإنی لا اعلم اصحاباً خیراً من اصحابی»، نمونهٔ یاران مرا در اولین و آخرین جست‌وجو نکنید، پیدا نمی‌شود؛ اگر بهتر از یاران من در یاران انبیا، جدم، پدرم و یاران فرزندان بعد از من بودند که امام هستند، من خبر داشتم. «و لا اهل‌بیت عبر و اوصل من اهل‌بیتی» و خانوادهٔ من نیکوکارترین و با پیوندترین خانواده در این عالم و تمام جهان هستند.

 

خاک وجود شیعیان مانند ائمه(ع)، البته در حد خود آثاری دارد

استاد انصاریان در توضیح روایت «شیعتنا منا، خلقوا من فاضل طینتنا»، تصریح کرد: این روایت یعنی شیعیان ما از ما هستند و خاکشان از اضافهٔ خاک ماست. خدا وقتی می‌خواست ما را خلق کند، مقدار بیشتری گرفت که وقتی ما چهارده نفر را می‌آفریند، مقداری گِل و خاک بماند تا از آن مقدار مانده، شیعیان ما را خلق کند. «خلقوا من فاضل طینتنا و عجنوا من ماء ولایتنا» به همین دلیل خاک وجود شیعیان مانند ائمه(ع)، البته در حد خود آثاری دارد

 

چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) است

نویسنده کتاب ارزشمند «سیدالشهدا(ع) تجلی عبودیت» ادامه داد: «وَفَجَّرْنَا فِيهَا مِنَ الْعُيُونِ» یعنی من چشمه‌های فراوانی از این خاک زمین جاری کرده‌ام. خاک وجود شیعهٔ ما چشمه دارد و ائمه(ع) ما می‌فرمایند: چشمهٔ خاک شیعیان ما گریهٔ بر حسین(ع) است. حضرت صادق(ع) می‌فرمایند: اگر در مجالس عزاداری امام حسین(ع) گریه‌تان نمی‌گیرد، خودتان را به شکل گریه‌کن‌ها دربیاورید و حالت گریه‌کن بگیرید، بهشت برای شما واجب می‌شود.

 

بخشش گنهکار با شفاعت امام حسن(ع) و امام حسین(ع)

محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی در ادامه به روایاتی درباره توسل و اخلاق اهل‌بیت(ع) اشاره و یادآور شد: امام باقر(ع) نقل می‌کنند: «اذنب رجل ذنبا فی حیات رسول الله» مردی در زمان پیغمبر(ص) گناه بدی مرتکب شد که خیلی سنگین بود. «فتغیب» خودش را پنهان کرد که پیغمبر(ص) او را نبیند و دستور بازداشتش را ندهد. گاهی از درز دَری که در آنجا پنهان شده بود، به بیرون نگاه می‌کرد. یک روز که داشت نگاه می‌کرد، دید حسن و حسین(ع) «فی طریق خالٍ» در جایی حرکت می‌کنند که خالی از افراد است، «فاخذهما فاحتملهما علی عاتقیه أتی بهما النبی» بیرون پرید و دوتایی را سوار دوشش کرد. با دلی مطمئن یقین داشت که اگر با این شکل پیش پیغمبر(ص) برود، حضرت درجا می‌گویند تو را بخشیدم. همانطور که هر دو را بر دوش خود سوار کرده بود، خدمت پیغمبر(ص) آورد و گفت: «یا رسول الله انی مستجیر بالله و بهما» من هم به خدا پناه بردم و هم به این دو نفر؛ تا پیغمبر(ص) این منظره را دیدند که این مرد گنهکار به این دو فرزند متوسل شده است، «فضحک رسول الله» پیغمبر(ص) از خوشحالی خندیدند و به مرد گفتند: «ثم قال للرجل» این دو جگرگوشهٔ من را پایین بگذار، «اذهب، فأنت طلیق» آزاد هستی و جریمه‌ات نمی‌کنم؛ تو به کسانی متوسل شدی که اصلاً جا ندارد جریمه‌ات کنم! «و قال للحسن و الحسین» و به هر دوی آنها گفت: عزیزانم «قد شفعتکما فیه» همین که حاضر شدید روی دوش این گنهکار سوار شوید، جنبهٔ شفاعت شما را برای من دارد. جبرئیل برای این دو درجا نازل شد و این آیه را آورد: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جٰاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اَللّٰهَ وَ اِسْتَغْفَرَ لَهُمُ اَلرَّسُولُ لَوَجَدُوا اَللّٰهَ تَوّٰاباً رَحِيماً»(سورهٔ نساء، آیهٔ 64)، اگر مردم مؤمن به خودشان ستم، گناه و معصیت کردند، پیش تو آمدند و گفتند: یارسول‌الله! از خدا برای ما طلب آمرزش کن. پیغمبر(ص) هم طلب آمرزش کند، من با شفاعت تو و شفاعت حسن و حسین، به بندگانم تواب و رحیم هستم.

 

کسانی که به امام حسین(ع) متوسل هستند، قلب پیغمبر را شاد می‌کنند

استاد انصاریان با بیان اینکه کسانی که به امام حسین(ع) متوسل هستند، قلب پیغمبر را شاد می‌کنند، گفت: ابی‌عبدالله(ع) در کوچه می‌رفتند، به چند فقیر برخورد کردند، «قد بسطوا کساء لهم و القوا علیه کسرا»، این چند فقیر پارچه‌ای روی زمین انداخته بودند که خرده نان در آن بود. فقیران به حضرت گفتند: «فقالوا هَلُمّ یابن رسول الله» مهمان ما می‌شوی؟ «فثنی و رکه» ابی‌عبدالله(ع) مهار اسب را کشیدند، اسب ایستاد و پیاده شدند. روی خاک و بر سر سفره نشستند. «فأکل معهم»، از آن خرده نان‌ها شروع به خوردن کردند. یک لقمه نان خرده را می‌خوردند و این آیه را می‌خواندند: «إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ»(سورهٔ نحل، آیهٔ 23). «ثم قال قد أجبتکم» من دعوت شما را قبول کردم و پیاده شدم، روی خاک نشستم و با شما نان خوردم؟ فقیران گفتند: «قالوا نعم یابن رسول الله» آقای ما بله تو قبول کردی. امام فرمودند: «فقاموا» همهٔ شما بلند شوید. «حتی أتوا منزله» دستشان را گرفتند و به خانهٔ خودشان آوردند. «فقال للجاریه» خادم خانه را صدا کردند و گفتند: «اخرجی ما کنت تدخرین» هرچه در خانه داریم که به درد می‌خورد از جمله لباس، خوراک و پول بیاورید؛ به فقیران هم گفتند: بردارید و ببرید.

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • امام حسین(ع)
  • افضل عبادات
  • حقیقت خاک
  • آثار خاک
  • پاک‌ترین خاک
  • خاک شیعه
  • شفاعت اهل‌بیت(ع)
  • 0
    47% (نفر 3)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    كشف ويرانه‌های يك مسجد 1000 ساله در تاتارستان
    ادامه درگیری های شدید در جاکارتا در اعتراض به ...
    اهانت زندانبان صهيونيست به قرآن کريم
    برگزاری جشن مبعث رسول اكرم(ص) در قطيف
    ممنوعیت پخش اذان در مساجد جمهوری آذربایجان
    ترجمه قرآن به 112 زبان زنده دنيا
    افزایش شمار زندانیان مسلمان در امریکا
    عکس خبری/ جشن میلاد حضرت رقیه(س) در دمشق
    گزارش تصویری/ احیاء شب بیست و سوم رمضان در حرم ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^