فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

آیا این صحیح است که اهل سنت، هشتم و نهم محرم مراسم عروسي دارند و در روز دهم به تفريح گاه مي روند؟

آیا این صحیح است که اهل سنت، هشتم و نهم محرم مراسم عروسي دارند و در روز دهم به تفريح گاه مي روند؟

پاسخ:

به طور قطع نمي توان گفت: همة اهل سنت در ايام عزاداري امام حسين(ع) و ايام عاشورا، مراسم عروسي برگزار مي نمايند و در ايام دهم و نهم محرم به تفريح گاه مي روند؛ زيرا اهل بيت پيامبر اسلام(ص) در ميان مسلمانان از اهميت ويژه اي برخوردارند و اهل سنت نيز نسبت به امام حسين(ع) احترام خاصي قايل اند و حتي برخي براي امام حسين(ع) عزاداري مي كنند.

 

اهل سنت را از حيث عزاداري نسبت به امام حسين(ع) مي توان به چند گروه تقسيم نمود:

1) برخي از اهل سنت نه تنها در ايام محرم عروسي نكرده و جشن نمي گيرند، بلكه براي امام حسين(ع) عزاداري نموده و دانشمندان آنها نيز در خصوص مصايب امام كتاب نوشته اند. عبدالجليل رازي كه كتابي با عنوان مقتل الحسين، در خصوص عزاداري براي امام حسين(ع) نوشته مي نويسد: "و شيعه بدين جزع و فزع مخصوص نيستند. در همة بلادِ اصحاب شافعي و بلادِ اصحاب بوحنيفه، فحول علما چون محمد منصور ... و باقيان از فريقين در مراسم عاشورا اين تعزيه با جزع و نوحه و زاري داشته اند...".[1]

امروزه نيز برخي از اهل سنت در ايران و در كشورهاي ديگر براي امام حسين(ع) عزاداري نموده و در برخي از مراسمِ تشيع شركت مي كنند.

 

2) برخي از اهل سنت هستند كه نه براي امام عزاداري مي كنند و نه به عروسي و تفريح مي پردازند. شايد بتوان گفت: اين طيف نيز به خاطر احترام به امام حسين(ع) در اين ايام جشن نمي گيرند و يا افرادي هستند كه تا اندازه اي جايگاه امام حسين(ع) و نقش امام را در حفظ دين مي دانند.

 

3) متأسفانه برخي از اهل سنت كه تحت تأثير انديشه وهابيت هستند بر اساس فقر فرهنگي و تعصبات مذهبي ممكن است در ايام محرم به تفريح گاه رفته و يا احياناً مراسم جشن برگزار كنند؛ ولي اين قشر كم بوده و تحت تأثير تبليغات سوء دشمنان اهل بيت قرار گرفته اند كه با فرهنگ سازي و آگاهي دادن، انان نيز دست از اعمال ناشايستة خود برخواهند داشت. از سوي ديگر سياست امويان نيز تأثير گذار بوده، زيرا امويان روز عاشورا را فرخنده مي شمردند و جشن گرفته، به شادي مي پرداختند و شيريني مي خوردند و لباس نو مي پوشيدند و حتي بعد از زوال حكومت بن اميه نيز اين رسم مدت ها بر جاي ماند.[2]

 

نكتة‌قابل دقت آن است كه برخي از اهل سنت كه در ايام محرم جشن مي گيرند، در راستاي آن است كه آغاز سال آنان از اوّل محرم شروع شده و بر اساس هجري قمري محاسبه مي شود؛ از اين رو در ‌آغاز سال و سال تحويل ممكن است جشن گرفته شود.

-----------------------------------------------------------------

[1] عبدالجليل رازي، مقتل الحسين، ص 592.

[2] غلام حسين مصاحب، دايره المعارف فارسي، ج 2، ص 1651، ماده عاشورا.

0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عزاداري عايشه
شمر بهترين آدم!!!!!!!
دیدگاه‌های علمای اهل سنت درباره یزید
قاتلان امام حسين(ع) در رویای رسول اکرم (ص)
عايشه ، اولين سينه زن تاريخ
آیا این صحیح است که اهل سنت، هشتم و نهم محرم مراسم ...
اولين گريه کننده بر حسين(ع)     
عمر بنی امیه را کافر می داند
نوحه و عزاداري از منكرات جاهليت
سیره صحابه در عزاداری

بیشترین بازدید این مجموعه

عزاداري عايشه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^