فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 3
67% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 13 مرداد 1398 ساعت 2:05 بعد از ظهر

استاد انصاریان: آتش دوزخ عقاید باطل و گناهان انسان است/ با دروغ مالک هیچ چیز نشوید که حرام سنگینی است!  

استاد انصاریان: آتش دوزخ عقاید باطل و گناهان انسان است/ با دروغ مالک هیچ چیز نشوید که حرام سنگینی است!  

 دارالعرفان/ استاد اخلاق و خطیب برجسته حوزه علمیه گفت: شیعه عاقل، حکیم، فهمیده و بردبار است و ابداً به مال حرام چشم ندارد چون باطن مال حرام، دوزخ، جهنم و مار و عقرب دوزخ است.

 

شیعیان واقعی به سراغ حرام نمی‌روند و نیتی برای به‌دست‌آوردن حرام ندارند

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در صحن جامع رضوی مشهد، به ویژگی های شیعه واقعی در کلام اهل بیت(ع) اشاره و اظهار کرد: امام صادق(ع) در مورد ویژگی های شیعه واقعی می‌فرمایند: شیعیان ما چند خصلت دارند: «إنما شیعة جعفر من عف بطنه» شیعیان ما شکم خود را از حرام حفظ می‌کنند. این جمله ظاهراً به ما می‌گوید شیعیان ما اهل‌بیت(ع) به سراغ حرام نمی‌روند و نیتی برای به‌دست‌آوردن حرام ندارند. چون حضرت صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: شیعیان ما انسان‌های دارای شناخت هستند و مسائل الهی، عواقب و آثار حرام را در حد خودشان و حد شیعه بودنشان می‌شناسند. برای نمونه، شیعه -مرد و زن - چون با جلسات مذهبی و مطالعهٔ معارف الهی سروکار دارد در حدی که لازم باشد، می‌داند که حرام عین آتش روز قیامت است؛ شیعه می‌داند که آتش دوزخ در هفت طبقه با کمک بنزین، نفت، نفتِ کوره و هیزم روشن نیست؛ شیعه از طریق قرآن مجید یاد گرفته که انواع عذاب‌های دوزخ، همان گناهان زمان دنیاست و هیزم دوزخ هم خود انسان، البته اَعمال انسان است.

 

با دوری از حرام خود را از آتش دوزخ دور کنید

وی ادامه داد: ما در سورهٔ مبارکهٔ بقره می‌خوانیم: «فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ»(سورهٔ بقره، آیهٔ 24)، مردم! خودتان را از درگیر شدن با آتش در روز قیامت حفظ کنید؛ آتشی که هیزمش خود انسان است. این انسان است که طبق قرآن، با گناهان چشم، گوش، زبان، دست، شکم و قدمش، به روز قیامتش آتش منتقل می‌کند. این گناهان اعضا و جوارح آتش هستند، ولی چون گنهکار در دنیا زندگی می‌کند، آتش را آتش نمی‌بیند و سوزندگی‌اش را حس نمی‌کند. عذاب در اینجا به‌صورت گناه دیده می‌شود، ولی فردای قیامت به‌صورت خود آتش دیده می‌شود. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»(سورهٔ تحریم، آیهٔ 6)، ای مردمی که خدا و قیامت را باور دارید، «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا» خودتان و زن و بچه‌تان را از افتادن در آتش جهنم حفظ کنید.

 

هیزم هفت طبقه آتش جهنم خود انسان است

استاد برجسته اخلاق حوزه های علمیه با طرح پرسشی مبنی بر اینکه منشأ این آتش، هیزم و آتش‌گیره‌اش چیست؟ گفت: قرآن می‌فرماید: «وَقُودُهَا النَّاسُ» هیزم این هفت طبقه خود انسان است. جهنم استقلالی ندارد که خداوند متعال هفت طبقه روی هم قرار داده و آتش آماده کرده باشد تا آنهایی که مستحق آتش هستند، روز قیامت در آتشی بیندازد که خودش فراهم کرده است. انسان‌ها آتش دوزخ را با خودشان می‌آورند، یعنی همین گناهانی که در اعضا و جوارح انبار می‌شود، پرده که در روز قیامت کنار می‌رود، همه به‌ صورت آتش است.

وی افزود: پیغمبر اکرم(ص) با جبرئیل هم‌سفر معراج بود و از جمله جاهایی که به پیغمبر(ص) نشان داده شد، بهشت و جهنم بود. پیغمبر(ص) می‌فرمایند: من دیدم همهٔ بهشت حاضر نیست، بخشی ساخته شده، بخشی بیابان بی‌سروته است و در بخشی هم کارگرها کار می‌کنند، چشمه درمی‌آورند، درخت می‌کارند و ساختمان می‌سازند، به جبرئیل گفتم: داستان از چه قرار است؟ گفت: یارسول‌الله! آن بخش از بهشت که ساخته شده، بهشتیانش از دنیا رفته‌اند؛ اینها بهشتشان را در زمان زنده بودنشان با عبادت خدا، خدمت به خلق، اخلاق حسنه و کار خیر ساخته‌اند. اما اینکه می‌بینید کارگرها سازندگی می‌کنند و گاهی کار را تعطیل می‌کنند؛ آنهایی هستند که زنده‌اند، برایشان مصالح می‌فرستند و مصالح هم همان عبادات و کار خیر و اخلاقشان است. تا وقتی مصالح فرستاده می‌شود، فرشتگان برایشان می‌سازند و وقتی خواب هستند یا کار خیر یا عبادتی نمی‌کنند، فرشتگان مصالح ندارند لذا آنها هم می‌ایستند و منتظر می‌مانند تا دوباره مصالح فرستاده بشود و بهشت را بسازند. جهنم هم همین‌طور است، جهنم اوّل یک جای خالی، هفت طبقهٔ خالی، بوده است. امیرالمؤمنین(ع) در دعای کمیل اعلام کرده که اگر معاندی در دنیا نبود تا با تو ای پروردگار دشمنی کند و منکری نبود که وجود مقدس تو را انکار کند، جهنمی ساخته نمی‌شد. «لَجَعَلْتَ النّارَ كُلَّها بَرْداً وَ سَلاماً» اگر گناه -گناه کبیره- نبود، اگر لجبازی‌ها و عناد و دشمنی با خدا نبود، تمام این هفت طبقهٔ جهنم هم بهشت بود؛ ولی این مردم هستند که جهنم را به‌وجود آوردند و همین مردم هم خودشان معمار و مهندس بهشت هستند.

 

آتش دوزخ عقاید باطل مردم است

استاد انصاریان تصریح کرد: بر طبق بیان قرآن مجید آتش دوزخ عقاید باطل مردم است که در قیامت از قلبشان به‌صورت آتش بیرون می‌زند و گناهان مردم است که در قیامت به‌صورت آتش ظهور پیدا می‌کند.

وی به درایت و خردمندی شیعه در دوری از آتش جهنم اشاره و خاطرنشان کرد: در روایت داریم قبل از اینکه غنیمت‌های جنگی را تقسیم کنند، کسی حق ندارد برای خودش غنیمت بردارد و ببرد؛ باید پیغمبر و امام یا کسی که سرپرستی امت را از طرف ائمه(ع) و پیغمبر اکرم(ص) به دست دارد، غنائم را به هرگونه که صلاح می‌داند، تقسیم کند. وقتی جنگ خیبر تمام شد، غنائم جنگی را به دستور پیغمبر آوردند و در منطقه‌ای دپو کردند که بعداً رسول خدا(ص) آن را بین مسلمان‌ها، مردم مؤمن و رزمندگان تقسیم کند. غنائم تقسیم شد، یکی از مسلمان‌ها نزد پیغمبر(ص) آمد و یک‌جفت بند کفش به پیغمبر(ص) نشان داد و گفت: قبل از اینکه غنائم تقسیم شود، من این یک‌جفت بند کفش را از لابه‌لای غنائم برداشتم و در جیبم گذاشتم؛ من نسبت به این یک‌جفت بند کفش مسئولیت دارم؟ پیغمبر(ص) فرمودند: این بند کفش را روی باقی‌ماندهٔ غنائم بگذار تا بعداً ببینیم چه‌چیزی به تو می‌رسد؛ اگر این بند کفش را با خودت به مدینه برده بودی و به کفش‌هایت می‌بستی تا وقتی کهنه شود و دور بیندازی، این یک‌جفت بند کفش در روز قیامت به‌صورت آتش به دو پایت بسته می‌شد.

 

تصرف آنچه مِلک واقعی انسان نیست، حرام است

وی ادامه داد: آنچه مِلک واقعی انسان نیست و پروردگار عالم، پیغمبر(ص) یا ائمه(ع) انسان را مالکش نمی‌دانند، برداشتن و بردن آن، جزء ثروت خود کردن، خوردن و نگه داشتنش حرام است. شیعه آتش انبار نمی‌کند و به‌دنبال مغفرت، رحمت و رضایت خدا و بهشت پروردگار است. شیعه عاقل و خردمند است و به‌دنبال عذاب و جهنم نیست. امام صادق(ع) می‌فرمایند: شیعه عاقل، حکیم، فهمیده و بردبار است و ابداً به مال حرام چشم ندارد چون باطن مال حرام، دوزخ، جهنم و مار و عقرب دوزخ است.

مبلغ برجسته عرصه بین الملل حرام را مار و عقربِ روز قیامت و آتش جهنم عنوان و بیان کرد:  پولی که آتش جهنم است را در خانه و مغازه و زندگی‌مان نیاوریم. ما کتابی داریم که مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) دستور چاپ این کتاب را دادند و زمان ایشان در بیست جلد چاپ شد. نزدیک هجده‌هزار روایت در این کتاب است که تمام روایاتش هم فقهی است. از وجود مبارک امام هشتم(ع) هم روایات خیلی نابی در جلد هجدهم این کتاب نقل شده است. این کتاب را شیخ حرّ عاملی(ره) نوشته که از تیرهٔ حربن‌یزید است و قبر او هم روبه‌روی پنجرهٔ فولاد در صحن قدیم حضرت رضا(ع) است. ایشان در جلد هجدهم نوشته‌اند: دو نفر سر یک زمین اختلاف داشتند، خدمت پیغمبر(ص) آمدند و هر دو ادعا دارند که زمین برای من است! پیغمبر(ص) فرمودند: دلیل، بیّنه، شاهد و سند بیاورید. بالاخره با بحثی که با پیغمبر اکرم(ص) شد، یکی‌شان پیروز شد. پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: زمین برای توست، بردار و برو؛ آن یکی هم خداحافظی کرد و رفت. آن‌که پیغمبر(ص) حکم داد زمین برای توست، خواست که از درِ مسجد بیرون برود، پیغمبر(ص) صدایش کردند و فرمودند: این زمین به حکم من در اختیار تو قرار گرفت، یعنی تو مالک شدی و آن بندهٔ خدا هم رفت؛ اما «إنما اقضی علیک بقطعة من النار» اگر این زمین واقعاً ملک تو نباشد و با داوری من در ملکیّت تو آمده، بدان که من یک قطعه از جهنم را ملک تو کرده‌ام و در روز قیامت باید در همان ملکی بروی که در جهنم به نامت شده است.

 

اگر انسان چیزی را با دروغ جزء ملک خودش کند، حرام بسیار سنگینی است

وی افزود: دروغ حرام و آتش روز قیامت است و اگر آدم چیزی را با دروغ جزء ملک خودش کند، حرام بسیار سنگینی است! حرام در کشور ما خیلی کم‌اهمیت شده، عظمت حرام در دل مردم خُرد و یک امر معمولی شده است. بخشی از مردم، خیلی راحت حرام می‌خورند، حرام می‌برند و حرام را ملک خودشان، فرزندانشان و افراد دیگر می‌کنند.

 

ورود حرام به زندگی انسان با نپرداختن خمس و زکات

محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به اینکه حرام فقط ربا، دزدی، رشوه و اختلاس نیست، گفت: یک حرام که حدود پنجاه روایت در کنارش آمده، این است که آدم زکات بدهکار شود و ندهد. در سورهٔ بقره بیان شده که زکات حق هشت نفر است؛ اگر کشاورزی همهٔ گندم، جو و خرما و اگر دامداری همهٔ گوسفند، گاو و شتر و اگر تاجر طلایی همهٔ طلا و نقره را برای خودش بردارد، حق هشت نفر پایمال شده و هشت حرام وارد زندگی‌اش شده است. در خمس هم شش حرام وارد زندگی‌اش شده است. حکم خمس در قرآن، سورهٔ انفال است.

وی ادامه داد: خمس حق اهل‌بیت(ع) است. قرآن می فرماید: «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ»(سورهٔ انفال، آیهٔ 41). همچنین امام زمان(عج) می‌فرمایند: هر کسی حق ما را ببرد، حرام است و ما در روز قیامت از او شاکی خواهیم بود.

 

انسان های حرام خور، بسیار ضعیف هستند

استاد انصاریان در پاسخ به اینکه کسانی که حرام‌خور هستند، چه ویژگی هایی دارند؟ گفت: این افراد ضعیف هستند و امام صادق(ع) قسم می‌خورند و می‌گویند: «و الله لیسوا لموالنا» شیعهٔ ما نیستند. خوشا ‌به‌حال کسانی که پاک زندگی می‌کنند، با حرام سروکاری ندارند، مال کسی در مالشان نیست، زمین کسی در ملکشان نیست، حق کسی در ثروت‌شان نیست. کسانی که پاک زندگی می‌کنند، پاک می‌میرند و پاک وارد برزخ، قیامت و بهشت می‌شوند «و الجنة لا یدخلها الا الطیب».

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • آتش جهنم
  • زندگی پاک
  • شیعهٔ حقیقی
  • حلال‌خوری
  • بهشت خداوند
  • حرام‌خواری
  • اثر حرام‌خواری
  • 0
    67% (نفر 3)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    برگزاری مراسم «هفتاد و دو ميليون صلوات بر ...
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    گزارش تصویری / مراسم عزاداری عاشورای حسینی در ...
    نماز جمعه / زينبيه دمشق - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    گزارش تصویری/ حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز ...
    مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم رضوی ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^