فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 1 تير 1398 ساعت 12:00 صبح

استاد انصاریان: اصلاح جامعه هیچ راهی جز خدایی کردن مردم ندارد/ مرحوم آیت الله بروجردی بها به اهل گناه نمی داد

استاد انصاریان: اصلاح جامعه هیچ راهی جز خدایی کردن مردم ندارد/ مرحوم آیت الله بروجردی بها به اهل گناه نمی داد

 دارالعرفان/ استاد اخلاق حوزه علمیه قم در بزرگداشت شصتمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی(ره)، گفت: در زمان حیات زعیم فقید شیعه آیت الله العظمی بروجردی، یکی از مفتیان الازهر فتوا داد که شیعه رسمیت دارد و هرمذهبی از مذاهب اهل سنت بخواهد در فقه و معاملات به فقه شیعه عمل کند، مجاز است و این از برکات وجودی آیت الله بروجردی است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در مراسم بزرگداشت شصتمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی(ره) در مسجد اعظم قم با اشاره به آیه ای از قرآن کریم بیان داشت: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی زمانی که اصفهان رحل اقامت افکنده بود، مورد احترام عالمان بزرگ اصفهان بودند و یا در زمانی که در نجف بود، مورد علاقه اساتید و عابدان شهر بودند همچنین ۳۰ سالی که در بروجرد بودند، مردم از روی عشق از ایشان تعبیر به امام کردند و با همه وجود از ایشان التماس دعا می خواستند.

 

وی با اشاره به ۱۶ سال اقامت آیت الله العظمی بروجردی(ره) در قم عنوان کرد: محبت ایشان در این هنگام در سرتاسر جهان اسلام پخش شد به گونه ای که بزرگان اهل سنت، به ایشان عشق می ورزیدند و دعاگوی ایشان بودند و آن مرحوم را سرمایه بزرگی برای حفظ دین خدا می دانستند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم یکی از الطاف الهی نسبت به آیت الله العظمی بروجردی را خارج ساختن شیعه از انزوا و غربت دانست و گفت: در زمان حیات زعیم فقید شیعه، یکی از مفتیان الازهر فتوا داد که شیعه رسمیت دارد و هرمذهبی از مذاهب اهل سنت بخواهد در فقه و معاملات به فقه شیعه عمل کند، مجاز است و این از برکات وجودی آیت الله بروجردی(ره) است.

 

وی تصریح کرد: آیت الله بروجردی کیست که خداوند عالم همه توفیقات ملکوتی، ربانی، معنوی و عرشی را در ایشان جمع کرد.

استاد انصاریان با اشاره به مراجعات مردم از نواحی مختلف برای کمک به آیت الله بروجردی گفت: ایشان در مقابل این مراجعات بیان می کردند «من در همه عمرم با اعتماد و توکل به پروردگار عالم زندگی کردم و در این ۷۰-۸۰ سال یکبار محبوب من، مرا در هیچ جایی لنگ نگذاشته است».

 

وی با بیان اینکه آیت الله بروجردی از ۷ سالگی مبلغ زبانی بوده است، گفت: ایشان ۱۶ سال، مبلغ، مفسر، دانشمند و مرجع تربیت کرد بنابراین یک بخش ایمان، بیان زبانی است که زبان برای خدا به کار بیفتد و تا لحظه آخر، کار زبان ادامه پیدا کند.

 

خطیب توانای حوزه علمیه عنوان کرد: وقتی اطبّاء پس از سکته قلبی بر بالین ایشان حاضر شدند و خواستند با اقداماتی قلب ایشان را آرام کنند، خیلی آرام گفتند رها کنید، این مرگ است و لا اله الا الله را برزبان جاری ساخت، مرحوم آیت الله بروجردی با توحید از دنیا رفت چون ۸۸ سال با توحید زندگی کرده و گره خورده بود.

 

وی منیّت و تکبر و بخل را زباله های شیاطین دانست و با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) گفت: حواریون از عیسی(ع) سئوال کردند که چگونه محبوب و مقرّب خدا شویم؟ فرمود: دلتان با گناهکار و گناهان صاف نباشد و گناهکار را محبوب خود نگیرید.

 

استاد انصاریان با بیان اینکه هنر بیشتر مرد و زن در جامعه ما این شده که محبوب شیطان شوند، تأکید کرد: مرحوم بروجردی بها به اهل گناه نمی داد، سپهبد زمان شاه خدایی می کرد، او نزد آیت الله بروجردی می آید، روی صندلی می نشیند و پای خود را متکبرانه روی هم می اندازد، آیت الله بروجردی با صدای بلند به او می گوید: بی ادب، پای خود را جمع کن و درست بنشین. اما وقتی طلبه برای دیدن او می آمد، موج عاطفه انتقال می داد، چه تواضع و فروتنی داشت.

 

وی با اشاره به دعوت آیت الله بروجردی از منبری معروف اصفهان گفت: سعی کنیم در ایام محرم منبرهایی برویم که مردم را از غیر خدا دور کند و برای اصلاح این مملکت هیچ راهی جز خدایی کردن مردم ندارد، اقتصاد و سیاست مردم را به خدا نمی رساند، آنچه در زندگی مهم است اینکه با وصل شدن به خدا و وصل کردن مردم به خدا کل کشور اصلاح خواهد شد، والا امید به اصلاح بدون اتصال مردم به خدا نداشته باشید.

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • مسجد اعظم قم
  • مرحوم آیت الله بروجردی
  • اصلاح جامعه
  • بزرگداشت شصتمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی(ره)
  • منبری معروف اصفهان
  • محبوب شیطان
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    جمع‌آوري نمادهاي مذهبي شيعيان عربستان
    افزايش نفوذ شيعيان در قاره آفريقا
    توهین‌ ارتش انگلیس به نمادهای‌اسلامی
    توهين گروه‌هاي ناشناخته يمني به قرآن
    برگزاری گردهمایی مسلمانان فرانسه
    تخريب بزرگترين قبرستان مسلمانان قدس
    آغاز همايش بين‌المللی «واقعه كربلا» در تركيه
    اجرای دوره تابستانه آموزش علوم اسلامی در «شارجه» ...
    جمع آوری ده هزار كتاب با موضوع امام علي (ع) در ...
    مقابله با کتب آموزشی اسلامی در تگزاس

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^