فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 18 خرداد 1398 ساعت 08:51 صبح

استاد انصاریان:ابزار امروز شیاطین برای گمراهی انسان ها/ فطرت هرانسانی که آفریده شده به سوی خداوند جهت‌گیری دارد

استاد انصاریان:ابزار امروز شیاطین برای گمراهی انسان ها/ فطرت هرانسانی که آفریده شده به سوی خداوند جهت‌گیری دارد

دارالعرفان/ استاد برجسته اخلاق حوزه های علمیه گفت: ابزار شیاطین در هر قرنی قوی و متفاوت است؛ در حال حاضر ابزار شیاطین جهان برای نابود کردن سرمایه‌ها و تعطیل کردن مسئولیت انسان، ماهواره، سایت و موبایل است. انواع ابزارها که تمام خواسته‌های خودشان را با قلم، تصویر و گفتار به طرف انسان سرازیر کردند و هجوم عجیبی به انسان دارند.

  

خداوند سرمایه‌های عظیمی را همراه انسان قرار داد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیۀ همدانی‌های تهران، اظهار کرد: هنگامی که ارادۀ حکیمانه حضرت حق به خلقت انسان تعلق گرفت، با رحمت و لطف و احسان و رأفت و مهرورزی او را آفرید. خداوند سرمایه‌های عظیمی را همراه انسان کرد که این سرمایه‌های عظیم با این کیفیت را همراه هیچ مخلوقی حتی فرشتگان نکرد.

 

فطرت هر انسانی که آفریده شده به سوی خداوند جهت‌گیری دارد

وی به پنج سرمایه عظیمی که خداوند همراه انسان قرار داده، اشاره کرد و گفت: خداوند در باطن انسان عقربه‌ای را قرار داد که نام این عقربه را در قرآن «فطرت» نهاد، هر انسانی که آفریده شده باطنش به‌طرف وجود مقدس او جهت‌گیری دارد، حتی آنهایی که کافرند، مشرکند، فاجرند، فاسقند، مجرمند. در قرآن مجید می‌فرماید: «وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون»(بقره، 22) از این جهت‌گیری خبر دارید، ولی می‌پوشانید.

 

وی افزود: در بلاهایی که سر انسان می‌آید، فریاد آن جهت‌گیری بلند می‌شود که به داد ما برس، مشکل ما را حل کن، مخصوصاً وقت مرگ، ندای آن جهت‌گیری شدید به گوش خودتان می‌خورد که در یک لحظه پروندۀ بد دوره عمرتان را که می‌بینید به التماس می‌افتید در حالی که یک عمری با خداوند حرف نزدید، اما آنجا حرف می‌زنید و می‌گویید: «لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ» خدایا ما را برگردان، ما را به عالم بعد انتقال نده، ولی خداوند پاسخ می‌دهد: «كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَمِنْ وَرائِهِمْ» ببینید پیش رویتان را «بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُون»(مؤمنون، 100).

 

هیچ کسی در روز قیامت نمی تواند بگوید خداوند را درک و پیدا نکرد

نویسنده کتاب ارزشمند «عقل کلید گنج سعادت» با بیان اینکه سرمایه عظیم دیگری که خداوند به انسان عنایت کرد «عقل» است، گفت: عقل رابط بین انسان و بین حقایق عالم هستی و حقایق الهیه است. کسی روز قیامت نمی‌تواند بگوید عالم را درک نکردم لذا پیدایت نکردم. نمی‌تواند بگوید حلال و حرام و واجبات و محرمات تو را درک نکردم و دین‌دار نشدم.

 

عده‌ای در طول تاریخ آزادانه حق را انتخاب کردند و بهشتی شدند

استاد انصاریان سرمایۀ آزادی را سومین سرمایه انسان عنوان و خاطرنشان کرد: تمام موجودات عالم در مسیری که حرکت می‌کنند مجبورند، یعنی مقهور ارادۀ پروردگارند، نمی‌توانند راهشان را عوض کنند؛ ولی به انسان آزادی داد که در انتخاب آزاد باشد و به‌خاطر این آزادی و انتخاب بهشت و جهنم را قرار داد. لذا زلف بهشت و جهنم به زلف آزادی گره زده شد. عده‌ای در طول تاریخ آزادانه حق را انتخاب کردند و بهشتی شدند، و عده‌ای آزادانه در طول تاریخ باطل را انتخاب کردند و دوزخی شدند. اگر اجبار در کار بود بهشت و جهنم آفریده نمی‌شد. موجودات مجبور نه اهل بهشتند و نه اهل دوزخ؛ خداوند بهشت را جایگاه انسانی قرار داده که حق را انتخاب کرد، دوزخ را جایگاه انسانی قرار داده که باطل را انتخاب کرد.

 

پاسخ خداوند در روز قیامت به کسانی که دین ندارند

مبلغ برجسته عرصه بین الملل در مورد سرمایه چهارم اظهار کرد: سرمایۀ دیگری که خداوند برای انسان قرار داد «صراط مستقیم» است. ما شبانه‌روز به‌طور واجب 10 بار می‌گوییم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» و برای این جاده راهنما گذاشت و راهنمایان صد و بیست و چهار هزار پیغمبر، دوازده امام و صد و چهارده کتاب هستند؛ به این دلیل خداوند درِ هر نوع عذری نسبت به هر تخلف، گناه و معصیت را به روی مردم بست. وقتی کسانی که دین ندارند وارد محشر می‌شوند خداوند به آنان خطاب می‌کند: «لا تَعْتَذِرُوا الْيَوْم»(تحریم، 7) عذرخواهی نکنید چون شما معذور نبودید، بالاخره در مدت عمرتان یک بار اسم خدا و پیغمبر و امام و کتاب الهی را شنیدید، عقل که به شما داده بودم، عقربۀ جهت‌گیر به طرف خودم را داده بودم، آزادی هم که داده بودم، یک بار از یک آدم فهمیده می‌پرسیدید، خدا، قرآن و پیغمبر کیست.

 

وی ادامه داد: نعمت دیگری که خداوند، انسان را براساس آن نعمت آفرید، مملوک بودن انسان است؛ یعنی همۀ ذات تو در ارتباط با من است و هیچ‌کسی مالک تو نیست، کلید خیر و شر تو دست هیچ‌کسی نیست، همه کارۀ تو، من هستم. انبیای خدا و ائمه طاهرین(ع) و اولیای الهی از این مملوک بودن لذت می‌بردند؛ احساس می‌کردند یک مالک و معلم دارند و آن وجود مقدس اوست، تمام عمر براساس این احساس لذت بردند؛ آنان با وجود مقدس او در تمام شرایط عشق‌بازی کردند.

 

عبادت الله را بدون احسان به پدر و مادر ارائه نکنید چون قبول نمی‌کند

استاد انصاریان گفت: خداوند به انسان از زمان آدم تا رسالت رسول خدا(ص) اعلام کرد که به‌خاطر این سرمایه‌ها یک موجود مسئول است، اول اینکه انسان مسئول خود است که مواظب خود باشد، جهنمی و معدن ضرر و خسارت و شر نشود و خود را به مقام قرب حق برساند چون همه سرمایه‌ها را دارد. دوم اینکه انسان مسئول پدر و مادر خود است و خداوند مسئولیت انسان را نسبت به پدر و مادر دقیق در قرآن بیان فرموده و تأکید دارد «وَقَضى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»(اسرا، 23) حتی اگر پدر و مادر کافر، مشرک، بی دین، لائیک، بد اخلاق، تند و... هستند، احسان به آنها بعد از عبادت خداوند است. اگر این احسان تعطیل شود، خداوند عبادت بندگان را قبول نخواهم کرد و همه را از پرونده‌ انسان محو می‌کند. امام هشتم(ع) می‌فرماید: عبادت الله را بدون احسان به پدر و مادر به خدا ارائه نکنید چون قبول نمی‌کند.

 

در این دنیا مسئول نعمت‌های الهی هستیم

وی ادامه داد: مسئولیت سوم انسان این است که نسبت به فرزندان خود نیز مسئول است، به عنوان مثال پدری به دختر خود می‌گوید: نمی‌خواهم بی‌حجاب یا بدحجاب باشی، اما دختر به حرف پدر اهمیتی نمی دهد و می‌گوید دنیا تغییر کرده و به مادر خود هم توهین می‌کند. بر طبق روایات تا این دختر این‌گونه هست محال است که خداوند نظر رحمت به این دختر بیندازد. ما در این دنیا مسئول نعمت‌های الهی نیز هستیم، اینکه این نعمت ها را از کجا به دست می‌آوریم؟ چگونه خرج می‌کنیم؟ با نعمت‌ها چه می‌کنیم؟ و... .

محقق و مفسر علوم قرآنی در ادامه به مسئولیت انسان از منظر آیات قرآن اشاره و خاطرنشان کرد: کل انسان‌ها وقتی وارد محشر می‌شوند به محض ورود به محشر، خداوند به فرشتگان خطاب می‌کند: «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُون»(صافات، 24) جلویشان را بگیرید آنان باید بازپرسی شوند که با عمر، مال، پدر و مادر، همسر و فرزند، با حجاب، با دین و با حلال و حرام چه کردند؟

 

وی افزود: خداوند در آیه 92 سوره حجر در رابطه با مسئولیت انسان می فرماید: حبیب من به مالک و پروردگارت قسم «فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِين» از اولین انسان تا آخرین نفر را بازپرسی می‌کنم، «عَمَّا كانُوا يَعْمَلُون»(حجر، 93) از آنچه که انجام دادند، حتی یک نگاه.

وی در ادامه به مسئولیت اعضای بدن انسان اشاره و تصریح کرد: «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤادَ ـ فؤاد یعنی عقل و درک ـ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»(اسرا، 36) خداوند قیامت برای گوش، چشم و نیروی درک انسان دادگاه برپا می‌کند. «وَلَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِين» (اعراف، 6) تمام انبیای خود را به دادگاه می‌کشم و می‌گویم وظیفۀ خودتان را انجام دادید؟ دین من را رساندید؟ آنها هم باید به من جواب دهند.

 

شیاطینی که تمام سرمایه‌های الهی انسان را نابود می کنند

استاد انصاریان با بیان اینکه در مقابل این سرمایه‌ها و مسئولیت ها،‌ دشمنان خطرناک، فریب‌کار، مغرور و خبیثی قرار دارند که خواسته‌شان این است تمام سرمایه‌های الهی انسان را نابود کنند و انسان را به جهنم قیامت تحویل دهند تا خیالشان از آن حسدی که دارند راحت شود؛ اسم این دشمنان به‌صورت جمع در قرآن «شیاطین»، گذاشته شده است. «مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاس»(ناس، 6).

 

امروز ابزار شیاطین ماهواره، سایت و موبایل است

ایشان در ادامه افزود: این شیاطین ابزارشان در هر قرنی قوی است؛ در حال حاضر ابزار شیاطین جهان برای نابود کردن این سرمایه‌ها و تعطیل کردن مسئولیت انسان ماهواره، سایت و موبایل است. انواع ابزارها که تمام خواسته‌های خودشان را با قلم، تصویر و گفتار به طرف انسان سرازیر کردند و هجوم عجیبی به انسان دارند. دردناک تر این است که این شیاطین روز قیامت به پروردگار و به انسان می‌گویند گمراهی و بی‌دینی و نابود شدن و از بین رفتن مسئولیت‌های انسان ها به ما هیچ ربطی ندارد، خدا هم قبول می‌کند.

 

عاقبت شیطان‌پرستان

نویسنده کتاب ارزشمند «شیطان و اهل تقوا» به عاقبت شیطان پرستان در روز قیامت اشاره و بیان داشت: تمام گمراه‌کنندگان «لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ» وقتی کار از کار گذشت، به مریدهایشان، بی‌دین‌ها، بی‌حجاب‌ها، رباخورها، زناکارها، مشروب‌خورها، کفار، منافقین، ظالمان، فرعونیان و به همۀ بدها می‌گویند: «إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ» در دنیا خدا هر وعده‌ای به شما داد درست بود، گفت بهشت را وعده می‌دهم درست بود، گفت نجات و رحمت و مغفرت را وعده می‌دهم درست بود، «وَوَعَدْتُكُمْ» من هم به شما وعده دادم که پیرو فرهنگ ما باشید به کجاها می‌رسید، «فَأَخْلَفْتُكُمْ» ولی وعده ما عملی نشد. «وَما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ» ما نمی‌توانستیم شما را به گناه مجبور کنیم «إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ» ما فقط دعوت کردیم، «فَاسْتَجَبْتُمْ لِي» شما دعوت ما را قبول کردید، در صورتی که می‌توانستید قبول نکنید. «فَلا تَلُومُونِي» به ما شیاطین در محشر فحش ندهید، سرزنش نکنید، سرِ ما داد و بیداد نکنید «وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ» خودتان را سرزنش کنید، «ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ» ما شیطان‌ها در این محشر نمی‌توانیم به داد شما برسیم، «وَما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ» شما هم نمی‌توانید به داد ما برسید «إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ» شیاطین به مردم می‌گویند ما از تمام کارهای شما در دنیا بیزار هستیم. «إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيم»(ابراهیم، 22) این عاقبت شیطان‌پرستان است.

 

عاقبت مؤمنین در روز قیامت

استاد انصاریان در مورد عاقبت مؤمنین در روز قیامت، اظهار کرد: عاقبت مؤمنین در روز قیامت بسیار زیباست، به محض اینکه بندگان مؤمنم، بندگانی که به حرف انبیا، قرآن، ائمه(ع) گوش دادند، وارد محشر می‌شوند «وَالْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ»(رعد، 23) فرشتگانم از هر طرف به ایشان هجوم می‌آورند و می‌گویند: «سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُم»(رعد، 24) شما در دنیا صبر کردید، شما به حرف شیاطین گوش نکردید، امنیت بر شما باد. وقتی شما را در بهشت می برم، در بهشت روی تخت‌هایتان که نشستید و تکیه دادید آن نفس اول را که کشیدید صدای خودم را می‌شنوید: «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيم»(یس، 58) بندۀ من! رب رحیمت به تو سلام می‌کند.

 

گناهان انسان ها بخشیده می شود مگر کسی که به برادر دینی خود کینه داشته باشد

استاد انصاریان در مورد عاقبت شخصی که مؤمن و دیندار است، اما در جوانی و از روی جهل گناهانی را مرتکب شده، گفت: رسول خدا(ص) به اباذر می‌فرماید: «یا اباذر تعرض اعمال اهل الدنیا علی الله من الجمعة الی الجمعة فی یومین الاثنین والخمیس» خدا روز دوشنبه و روز پنجشنبه هر هفته، توجهی به بندگانش و اعمالشان می‌کند. «فیغفر لکل عبد مؤمن» اگر در این روزها، در پرونده بندگان مؤمن خود گناهی ببیند، آنها را پاک می‌کند. «الا عبداً کانت بینه وبین اخیه شحناء» مگر کسی که به برادر دینی، پدر و مادر و دوستان خود کینه داشته باشد. امام صادق(ع) نیز می‌فرماید: «ما من شیء الا وله کیل ووزن» چیزی در این عالم بدون وزن نیست «الا الدموع» مگر گریه که وزن دارد، «فان القطرة تطفیء بحاراً من النار» یک قطره‌ از گریه دریایی از آتش جهنم را خاموش می‌کند. اگر چشمی آماده گریه شد و با افتادن آب، خود چشم رقیق شد، روی صاحب این چشم در روز قیامت سیاه و ذلیل نیست؛ اگر این گریه سرازیر در صورت شد «حرّمه الله علی النار» این شخص وجودش به جهنم حرام می‌شود، «ولو ان باکیا».

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • فطرت
  • احسان به پدر و مادر
  • آزادی
  • مسئولیت
  • شیاطین
  • احسان و رأفت پروردگار
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
    آغاز مسابقات خوشنويسی اسلامی در برونئی
    مصر ؛ جدال محبان اهل بیت(ع) با وهابیون؛ از ...
    ایالت گالیسیا اسپانیا در فهرست بدترین دشمنان ...
    استاد انصاریان: نقطه "باء" بسم الله؛ نقطه ...
    صدور روادید اربعین از ۲ مهر آغاز می‌شود/ هزینه ...
    گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان،حسینیه بیت ...
     استاد انصاریان: امروز هم، عقل و روح زن را خاک ...
    استاد انصاریان در حرم امام رضا(ع) سخنرانی می‌کند
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^