فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 28 ارديبهشت 1398 ساعت 2:38 بعد از ظهر

استاد حسین انصاریان: بهره‌های اجابت دعوت حق از منظر قرآن/ ربا اختراع قوم یهود است

استاد حسین انصاریان: بهره‌های اجابت دعوت حق از منظر قرآن/ ربا اختراع قوم یهود است

دارالعرفان/ استاد برجسته اخلاق با بیان اینکه دو دعوت برای انسان وجود دارد، گفت: بهره‌هایی که در اجابت دعوت خداوند نهفته بسیار مفصل است؛ برای مثال خداوند می‌فرماید کسی که به خداوند پاسخ اقتصادی می‌دهد و خمس و زکاتش را پرداخت می‌کند و انفاق می‌هد برای او ده برابر پاداش در نظر گرفته شده است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان طی سخنانی در مسجد حضرت امیر(ع) به ایراد سخن پرداخت و گفت: دو دعوت وجود دارد که یکی از آن‌ها به بهشت و دیگری به جهنم است. باید ببینیم که عقل، وجدان و فترت انسان در انتخاب این دعوت‌ها چه فتوایی می‌دهد. چه اینکه خداوند فتوای عقل را قبول دارد. مثلاً عقل فتوا می‌دهد که زهر نخورید، روی ریل راه‌آهن نخوابید، با ماشین بدون ترمز به مسافرت نروید، اگر پزشک غذایی را مضر اعلام می‌کند آن را نخورید. حتی در عبادات نیز عقل فتوا‌های زیبایی دارد که این فتاوا با شرع نیز هماهنگ است.

 

هماهنگی فتاوای عقل و شرع

استاد انصاریان بیان کرد: برای نمونه ممکن است روزه برای شما ضرر داشته باشد و عقل به شما می‌گوید که نباید روزه بگیرید، چنانکه شرع نیز همین را می‌گوید. یا مثلاً ایستاده نماز خواندن برای مهره‌های ستون فقرات ضرر دارد، در این‌جا عقل فتوا می‌دهد که به صورت نشسته نماز بخوانید و شرع نیز همین فتوا را می‌دهد، اما با این اوصاف باید ببینیم که فتوای عقل و وجدان در برابر این دو دعوت چیست.

 

نویسنده کتاب ارزشمند «حلال و حرام مالی» در ادامه افزود: یک دعوت این است که می‌گوید به سمت بهشت، مغفرت و آمرزش خدا بروید و یک دعوت نیز وجود دارد که می‌گوید به سمت در‌های جهنم بروید که البته رفتن به بهشت و یا جهنم نیز راه دارد. آن مرکبی که از زمان آدم تا به امروز ساخته شده و در ساخت آن نیز خداوند کمترین دخالتی نداشته است عبارت از حرام اقتصادی، جسمی، اخلاقی و عملی است. در مورد حرام اقتصادی می‌توانم به ربا اشاره کنم. ربا مرکبی است که دشمن آن را ساخته و دعوت می‌کند که سوار آن شوید که البته پایان این جاده هم دوزخ است و خداوند می‌فرماید که «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ»، اما دشمن به این صراحت به انسان نمی‌گوید که ربا بخورید.

 

ربا اختراع قوم یهود

وی با طرح این سؤال که ربا از چه زمانی درست شده است؟ گفت: به طور یقین و طبق اسناد تاریخی ربا تا زمان پدید آمدن قوم یهود وجود نداشته است و در واقع اختراع یهود است. بعد هم آمدند، وسوسه کردند و گفتند که ربا مانند معامله است و فرقی بین ربا، بیع و معاملات وجود ندارد، اما خداوند در قرآن فرمود که معامله و خرید و فروش حلال و ربا حرام شده است. البته جدای از این آیات باید به روایاتی که در این زمینه وجود دارد نیز توجه کرد که بار این روایات از کوه هم سنگین‌تر است. در کتاب «وسائل‌الشیعه» روایتی داریم که پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) فرمود: گناه یک پولِ ربا مساوی با بیست بار زنای با محرم در خانه کعبه است. البته قبل از شیخ حر عاملی(ره) نیز فُقها و محدثان بزرگ ما این را آورده‌اند و نمی‌توان گفت چنین روایتی صادر نشده است. بنابراین، ربا دعوت به آتش جهنم است و مردم نیز باید در کار اقتصادی خود کمال دقت را داشته باشند که این مرکب برنده خود را به دوزخ نبرد.

 

این استاد برجسته اخلاق تصریح کرد: باید توجه داشت که زنا اختراع فاجران است. همچنین همجنس بازی هم اختراع قوم لوط است و در قرآن فرمود که جهانیان قبل از قوم لوط این را انجام نمی‌دادند و مرتکب نمی‌شدند و شما وقتی که ریشه تاریخی گناهان را پیجویی کنید می‌بینید که بر اثر هوای نفس و دعوت طاغوتیان و مشرکان و کافران است و تمام این جملات در یک جمله خداوند خلاصه می‌شود که می‌فرماید این گروه فاسق و فاجر به آتش دعوت می‌کنند، اما دعوت حق یک دعوت و آن هم برای پروردگار است که فرمود «لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ».

 

بهره‌های اجابت دعوت حق

مبلغ عرصه بین الملل ادامه داد: بنابراین پاسخ به دعوت خداوند و پاسخ به دعوت بدکاران و طاغوتیان به صورت عملی است و اگر کسی گناهان کبیره یا صغیره را انجام دهد در واقع در حال اجابت دعوت طاغوت است. اما کسی که با ایمان قلبی، اخلاق پاک نفسانی و حرکات عبادی در اعضا و جوارح خدا را اطاعت می‌کند و اعمال را انجام می‌دهد، در حقیقت به خداوند پاسخ می‌دهد و فقط خداست که می‌داند در اجابت این دعوت چه نصیبی و بهره‌ای وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: البته اینکه چه بهره‌هایی در این اجابت دعوت خداوند نهفته بسیار مفصل است و بنده به ذکر یک نمونه از آیات قرآن در این زمینه اشاره می‌کنم. مثلاً خداوند می‌فرماید کسی که به خداوند پاسخ اقتصادی می‌دهد و خمس و زکاتش را پرداخت می‌کند و یا صدقه می‌دهد و انفاق می‌کند برای او ده برابر پاداش در نظر گرفته شده است، چنانکه فرمود «مَنْ جَاءَ بالحَسَنةِ فَلَهُ عَشْرُ امثالِهَا»؛ بنابراین این آدم دَه برابر کاری که انجام داده، نزد خداوند پاداش دارد.

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

 

  • بهره اجابت دعوت حق
  • ربا؛ قوم یهود
  • حرام اقتصادی
  • دعوت به آتش جهنم
  • همجنس بازی
  • قوم لوط
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فتوای عجیب دیگر از مفتی های وهابي:قربانیان ...
    راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای اهل‌بیت(ع) در قم
    قطر برنده مسابقات حفظ قرآن كريم در تونس شد
    یک میلیونر آمریکایی مسلمان شد
    نشست بزرگ شخصیت های مذهبی ادیان مختلف برعلیه ...
    برگزاری مراسم دعای عرفه توسط حضرت استاد انصاریان ...
    از 17 میلیون چینی محب اهل بیت(ع) غافلیم/ پکن از داعش ...
    حضور مرکز نشر دارالعرفان در نمایشگاه کتاب استانی ...
    در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛ توصیه استاد ...
    استاد انصاریان: چه کسانی در قیامت زیبا و چه کسانی ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^