فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 21 اسفند 1397 ساعت 10:12 صبح

استاد انصاریان: لقمه حلال نسخه شفابخش همه بیماری ها و مشکلات/ خداوند عاشق انسان های باارزش است

استاد انصاریان: لقمه حلال نسخه شفابخش همه بیماری ها و مشکلات/ خداوند عاشق انسان های باارزش است

دارالعرفان/ استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم گفت: مقام انسان با ارزش های ایمانی از ملائکه مقرب الهی بالاتر است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در مسجد الزهرا(س) رفسنجان با اشاره به روایت بسیار فوق العاده ای که جزء گوهرهای روایات است و سند خیلی مهمی دارد، افزود: امام هشتم(ع) می‌فرمایند: پیغمبر(ص) فرمودند: «ان المؤمن افضل من ملک مقرب»، مردمی که ظرف ارزش‌های ایمانی هستند، یعنی با خدا پیوند دارند، اخلاق آنها اخلاق پاک و عملشان عمل باارزشی است، هرکسی می‌خواهد باشد، چه در یک کوره دِه و چه در دل یک شهر بزرگ، مقامش از فرشتگان مقرب خدا - جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل - بالاتر است.

 

انسان نباید دنیا و مقام خود را به چنگال گناه و معصیت بیاندازد

وی در ادامه با طرح این سؤال که با استناد به چنین روایاتی آیا این مقام را نباید حفظ کرد؟ گفت: در فراوانی گرانیها، کمبود، آزار بعضی‌ از ادارات و مأمورها، معطل کردن کار انسان، سختی‌ها و تلخی‌ها، آیا می‌ارزد که انسان این مقام را حفظ بکند و یا برای خوشی بدن، مقام را رها بکند و خودش را به چنگال گناهان و معصیت‌ها بسپارد که این سختی‌ها را از جلوی پایش بردارند؟

وی ادامه داد: برای مثال برای برداشتن این سختی های دنیوی مرتکب اقدامات ناشایستی چون رشوه گرفتن، اختلاس ، تقلب در جنس مردم ، گران فروشی و ظلم به مردم شود؟ که البته ارزیابی آن با خود مردم است.

 

خداوند عاشق انسان های باارزش است

خطیب توانای حوزه در ادامه با اشاره به اینکه خداوند، عاشق انسان‌های باارزش است، خاطر نشان کرد: خداوند در این نیم خط آیه 83 سوره صافات «وَإِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ» دریایی از حقایق را جای داده است.

استاد انصاریان تصریح کرد: با بررسی آیات قبل از آن دربارهٔ ایمان حضرت نوح(ع) و صبر 950 ساله‌اش در برابر تلخ‌ترین حوادث سخن گفته شده است. آن حضرت با وجود بیان بهترین مطالب عالَم که توحید، تقوا و اطاعت از معلم الهی است مورد آزار مردم قرار می گرفت و مردم برای نشنیدن سخنانش انگشت‌هایشان را در گوششان می‌کردند که این صدا را نشنوند.

وی اضافه کرد: مردم نمی خواستند صدای خدا، که از گلوی این پیامبر(ص) درمی‌آمد را بشنوند، صدای خدایی که در قرآن خود را بیش از ده‌بار عاشق معرفی کرده است؛ آن‌هم نه عاشق آسمان، زمین، اقیانوس، گُل‌ها و پرندگان، بلکه عاشق انسان‌های باارزش؛ بنابراین معلوم می‌شود که انسان باارزش در پیشگاه او از زمین‌ها و آسمان‌ها برتر است.

 

حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) تنها جانشین بعد از پیامبر(ص) است

این مترجم نهج البلاغه در ادامه به روایتی از جلد پنجم کتاب تفسیری «نورالثقلین» اشاره کرد و گفت: پیغمبر اکرم(ص) -83 روایت دارند که همه را اهل سنت نقل کرده‌اند- در طول 23 سال کراراً به امیرالمؤمنین(ع) گفتند: «انت خلیفتی من بعدی» نه نفر چهارم!

استاد انصاریان با تأکید بر این اصل که امیرالمؤمنین(ع)، جانشین بلافصل رسول خدا(ص) است، افزود: پیغمبر(ص) در این 23سال، یک‌بار به این سه نفر نگفت تو جانشین من هستی و هیچ‌وقت هم اینها را در زمان حیاتش در کاری جانشین نکرد. از آنها می شود با عنوان حکم ران و شاه یاد کرد.

وی بیان داشت: شاه سوم به‌خاطر ایمان قوی الهی ابوذر با او به‌شدت درگیر بود چراکه ابوذر از خانه که بیرون می‌آمد، به اداره، فرماندار، حاکم و خود این شاه، با آیات قرآن مجید بیدارباش می‌داد و می‌گفت: شماها همه به جهنم می‌روید و ملت را هم با خودتان به جهنم می‌برید. «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا» (سورهٔ ابراهیم، آیهٔ 28).

 

برخی انسان ها نعمت های خدا را با کفر و ناسپاسی جا به جا کرده اند

وی ادامه داد: آیه مذکور آیه عجیبی است و می گوید که حبیب من، مردم را ندیدی که نعمت‌های خدا چون چشمشان، گوششان، دستشان، شکمشان، زبانشان، پولشان، زمینشان و ملکشان را با کفر و ناسپاسی جابه‌جا کرده‌اند؟ «وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ» و زنشان، بچه‌شان، شاگردشان و کارمندشان را با خودشان به جهنم برده‌اند. اینان فراوان هستند و می‌شود آنها را همه‌جا دید.

این استاد اخلاق برجسته افزود: ابوذر از بی‌دینی حکومت، اختلاس‌های حکومت، پول‌خوری‌های حکومت، آن‌هم هنوز بیست سال از وفات پیغمبر(ص) نگذشته بود، می‌سوخت و حکومتیان هر کاری برای ساکت کردنِ ابوذر کردند ولی موفق نشدند چرا که این سکوت حرام بود. «وَاَلْمُؤْمِنُونَ وَاَلْمُؤْمِنٰاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيٰاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ» (سورهٔ توبه، آیهٔ 71) قرآن می‌فرماید: مؤمنی که مردم را به خوبی‌ها تشویق نکند و از بدی‌ها باز ندارد، مؤمن نیست و فکر می‌کند مؤمن است.

استاد انصاریان با اشاره به ایمان قوی ابوذر افزود: ابوذر می‌داند که نمی‌ارزد آخرتش را با پول، گناه، زمین، ملک، هم‌دستی با دیگران و پارتی‌ تراشیدن برای کار خلاف انجام بدهد.

 

دنیا مهمان خانه خداست

وی با تصریح بر اینکه دنیا مهمان‌خانهٔ خداست، یادآور شد: مردم هم مهمان هستند که بعد از چند روز، خدا درِ آخرت را باز می‌کند و به مهمان می‌گوید بفرما بیرون برو! حالا مهمانی اشتباه بکند و چند هکتار زمین مردم را غصب بکند، سندسازی بکند، با پول نامشروع برج سازی کند، هزار میلیارد در حسابش باشد و سه‌چهارهزار میلیارد هم اختلاس بکند؛ بعد باید در گور برود، اینها را چگونه و به چه کسی می خواهد جواب بدهد؟ آن‌هم قیامتی که خدا قاطعانه می‌گوید: «وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» (سورهٔ زلزال، آیهٔ 8) اگر عمل بد تو به وزن دانهٔ ارزن باشد، با آن عمل روبه‌رو می‌شوی و این عمل در قیامت به شکل دوزخ پیدا می‌شود و تو با آن روبه‌رو می‌شوی.

 

اعمال و خود مردم هیزم های جهنم هستند

وی با تشریح جهنم خاطر نشان ساخت: طبق آیات قرآن آتش دوزخ، خود مردم هستند: «فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ» (سورهٔ بقره، آیهٔ 24)، یعنی انسانی که گناه -همه‌جور گناه بدنی، جنسی، مالی و غریزه‌ای- بار کرده است، در قیامت از باطن و ظاهرش آتش بیرون می‌زند. جهنم هیزم ندارد و هیزم جهنم، خود ملت هستند.

این پژوهشگر علوم قرآنی تأکید کرد: مردم باید اینها را باور بکنند و بدانند خدا راست می‌گوید؛ فقط بدانند خدا راست می‌گوید. حالا خود خدا می‌گوید: «وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلاً» (سورهٔ نساء، آیهٔ 122)، اصلاً راستگوتر از من را کجا پیدا می‌کنید؟ من چه نیازی دارم که به شما دروغ بگویم؟

استاد انصاریان تأکید کرد: امروزه نمی ارزد که به‌خاطر این مشکلاتی که الآن همهٔ ما در این مملکت داریم، از خدا، ائمه(ع) و قرآن روی برگردانیم.

 

خود مردم عامل بروز مشکلات امروز جامعه هستند

وی ادامه داد: مگر امام حسین(ع) وزیر وزارتخانه‌ها بوده، مگر خدا وکیل مجلس بوده، مگر پیغمبر اکرم(ص) استاندار بوده است و آنها این بلاها را سر ما آورده‌اند که از آنها قهر بکنیم؟! این بلاها را همهٔ ما هم‌دستی کرده‌ایم و خودمان به سر خودمان آورده‌ایم.

وی در خصوص گرانی های اخیر در کشور گفت: من مقصر هستم، حکومت مقصر است، آن‌که مدیریت بلد نیست مقصر است؛ اگر ناله و شکایتی هم داریم باید از خود شاکی باشیم نه از دست خدا!

این مبلغ بین المللی خاطر نشان کرد: این درست نیست که با ایجاد مشکلات همه چیز را انکار کنیم و با خدا بودن، مسجد رفتن و باایمان بودن را زیر سؤال ببریم و خدا به بندگان می فرماید که چرا بی‌صبر هستی و به این زودی از کوره در رفتی؟ «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» (سورهٔ شرح، آیهٔ 5)، اگر شما با من آشتی باشید، بعد از این سختی‌ها آسانی است، باور نمی‌کنید؟ یک‌بار دیگر بگویم: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا» (سورهٔ شرح، آیهٔ 6)، خدا تکرار کرده است.

 

لقمه حلال نسخه شفابخش همه بیماری ها و مشکلات است

استاد انصاریان در ادامه لقمه حلال را شفابخش همه بیماری‌ها دانست و گفت: امام عسکری(ع) می‌فرمایند که یک لقمه نان حلال را خشک کن، با هاونگ بکوب و در شیشه بریز و وقتی گرفتار دردی شدی که دکتر قادر به درمانش نبود ، یک ‌ذره از آن را بخور، خوب می‌شوی.

وی در ادامه با نقل داستانی از زن بیوه بسیار فقیری از شیعیان و مریدان حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) به نقل از ابن ابی‌الحدید از علمای اهل سنت گفت: این زن با وجود فقر شدید و به دلیل حرام بودن پول عثمان هدیه او را رد می کند و این بدان معناست که شیعه حرام خور نیست و نمی تواند حرام بخورد.

 

شیعه حرام خور نیست و نمی تواند حرام بخورد

نویسنده کتاب ارزشمند «حلال و حرام مالی» افزود: قرآن دربارهٔ انبیا چنین می‌گوید: «وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ» (سورهٔ آل‌عمران، آیهٔ 161)، انبیای من اصلاً قدرت خیانت کردن ندارند؛ یعنی آن روحیه در انبیای من نیست که بخواهند خیانت بکنند و اصلاً از دستشان برنمی‌آید.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به اینکه ما انسان‌ها اصلاً هیچ‌چیزی در عالَم بلد نبودیم، افزود: این تمدن در هدایتگری‌های انبیا ریشه دارد مانند اینکه سد برای ذوالقرنین است، طب برای مسیح(ع) است، اختراع نخ و سوزن و دوخت‌ودوز برای ادریس(ع) است و اینها همه در قرآن است، نه بیرون از قرآن و اگر انبیا نبودند که فاتحهٔ ‌ما خوانده بود و جزء حیوانات بودیم.

استاد انصاریان ادامه داد: در سرزمین مصر نیز تنها یک نفر همان یک ولی الله هفت سال مملکت و ملت را نجات داد و مدیریت کرد و نگذاشت یک صبحانه‌، ناهار یا شامشان در روزگار قحطی لَنگ بشود.

 

حضرت ابراهیم(ع) در سایه‌سار اقتدا به حضرت نوح(ع) به این مقام رسید

وی در ادامه به عظمت و مقام حضرت نوح(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم(ع) در سایه‌سار اقتدای به حضرت نوح(ع) به این درجه و عظمت رسید و حضرت نوح(ع) یعنی ولی‌الله اعظم، ولی‌الله کامل، ولی‌الله اکمل و اولین پیغمبر اولوالعزم.

وی بیان کرد: ابراهیم(ع) که قهرمان توحید است، پدر انبیای بعد از خودش است و دو پسرش بلافصل -اسحاق و اسماعیل- پیغمبر شدند، خانهٔ کعبه را ساخت، صفا و مروه در زمان او درست شد، طواف بیت درست شد. ابراهیم(ع) با آن‌همه عظمتی که پیدا کرد، خدا می‌گوید: به‌خاطر اینکه شیعهٔ نوح(ع) بود، ابراهیم شد.

استاد انصاریان تصریح کرد: خداوند می‌گوید که حضرت ابراهیم(ع) به نوح(ع) اقتدا کرد و از او پیروی کرد؛ حالا ما، خانم‌هایمان، دخترها و پسرهایمان، اگر بخواهیم در حد خودمان تا حدی یک ابراهیم بشویم، راهش این است که در اخلاق، رفتار، دیدن، گفتن و کاسبی کردن به امیرالمؤمنین(ع) اقتدا کنیم.

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • صبر
  • پیوند با خدا
  • حقیقت‌گویی ابوذر
  • خداوند راست‌گو
  • لقمهٔ حلال
  • ولی الله
  • هیزم جهنم
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فتوای جنجالی شیخ الازهر :جایز است با پول مسلمانان ...
    بررسی طرح ورود کتب شیعی به الازهر
    نصب بزرگترین لوسترهای جهان در حرم امام حسین (ع)
    برگزاری مسابقات سراسری حفظ قرآن كريم در مسجد ...
    مراکش دو هزار مسجد قديمي را پلمپ مي کند
    برگزاری جشن ميلاد امام حسن مجتبی(ع) در مركز ...
    محکومیت اقدامات ضد شیعی در بحرین
    از سه چيز دوري كنيد.
    استاد انصاریان بیان کردند؛ عقل با ارزش‌ترین ...
    مراسم عزاداری دهه سوم ماه صفر با سخنرانی استاد ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^